• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Champagne

1000009722.jpg

Mycket bra champagne, men med hänsyn till årgången hade jag förväntat mig lite mer? ~92p. Saknar framförallt komplexitet för att nå högre. Sitter ni på flera är det nog dags att öppna en och prova.

1000009722.jpg

Mycket bra champagne, men med hänsyn till årgången hade jag förväntat mig lite mer? ~92p. Saknar framförallt komplexitet för att nå högre. Sitter ni på flera är det nog dags att öppna en och prova.
Jag som hoppades på att ytterligare fyllighet och komplexitet skulle komma med fortsatt lagring…..
Men det kanske är ett feltänk??🤔

Jag som hoppades på att ytterligare fyllighet och komplexitet skulle komma med fortsatt lagring…..
Men det kanske är ett feltänk??🤔
Den kommer ju få mer mogna toner med ålder och då mer komplexitet. Frågan är om den kommer tappa för mycket fräschör? Ingen panik att dricka dock. Handlar mycket om personliga preferenser.

Den kommer ju få mer mogna toner med ålder och då mer komplexitet. Frågan är om den kommer tappa för mycket fräschör? Ingen panik att dricka dock. Handlar mycket om personliga preferenser.
Jag hade planerat att mina Henriot 2008or skulle få ligga till efter 2030, har läst nånstans att alla Henriot är rejält långsamma på att öppna upp sig.

Senast ändrad:
Tack för tipsen! Om man kollar runt 350-strecket, finns det några kap däromkring? Jag har alltid kört på André Clouet som någon form av lägsta standard, men tänker om det finns något annat roligt i den prisklassen?

Tack för tipsen! Om man kollar runt 350-strecket, finns det några kap däromkring? Jag har alltid kört på André Clouet som någon form av lägsta standard, men tänker om det finns något annat roligt i den prisklassen?
Gillar ovan nämnda Jacquart mycket! I liknande prisklass tycker jag även att perseval-farge är trevlig. Sen känns Duval Leroy standard nv prisvärd efter prissänkningen.
IMG_9690.png
IMG_9689.png

Drack den ikväll. Tyvärr i bedrövliga glas så vågar mig inte på något slutgiltigt omdömme. Uppfattade den som klart kompetent. Behöver såklart ligga ett tag. För priset en nobrainer.
Köpte två st förra året också vid ts och var bra i somras med lite ostron så klapp 2st i år också. Det va även 2017 som släpptes förra året för samma peng om jag inte missminner mig. Tycker för sin peng är dom kanon!
Vill minnas att det var mycket citrustoner i den?

Köpte två st förra året också vid ts och var bra i somras med lite ostron så klapp 2st i år också. Det va även 2017 som släpptes förra året för samma peng om jag inte missminner mig. Tycker för sin peng är dom kanon!
Vill minnas att det var mycket citrustoner i den?
Jag klassik ung bdb med mycket citron, hög syra och ingen vidare komplexitet. Men syran och koncentrationen skvallrar om att den kommer bli väldigt trevlig om några år.

1000009818.jpg

1000009819.jpg

Hade tänkt att vänta till minst två år efter degorgering men då jag säkrade upp några flaskor på cavistespecialen så kan jag inte hålla mig. Första gången jag dricker Savart. Av någon anledning hade jag ganska låga förväntningar men dessa infriades defintivt inte. Kanonbra champagne.
Medelintesiv doft med citrus, gula äpplen, päron, aningens honungsmelon. Ett uns fat. Blöt sten. Komplex.
Bra koncentration med perfekt dosage. Krämig munnkänsla. Fin balans. Lång eftersmak. Känns lätt och elegant (trots bdn) men ändå med kraft. 92p.

Har ni tips på lite tyngre roséer (kanske ekfatslagrad)? Bollinger Rosé dyker upp i tankarna, men vill gärna testa något som ligger några hundralappar lägre i prislapp. :)

Tack! Vad för käk passar med den? :)
Har kört den med alltifrån skaldjur till midsommarlunch med allehanda sill, lax mm. Fick då t.o.m icke invigda att positivt höja på ögonbrynen då den är rätt speciell jämfört med Bolagets vanliga roséskumpor med hög dosage.

Har bara positivt att säga om den men rekommenderar att prova en flaska först innan man laddar på. (Jag chansade dock och köpte en låda från Franska Vinlistan när den fanns där.)

Tillbaka
Topp