• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Ja, jag skulle tro det...kanske 72-75 men jag måste göra mer efterforskningar först och se när det togs i produktion.

Men man kan se att min är tidig på avsaknaden av Sinn över dag/datum, smalare index samt lume i visarna istället för hel-lumade. Tror även att den avsmalnande minutvisaren är en tell.

Jag har inte hunnit med något sådant alls i helgen. Men 101/103...nä, jag är fortfarande inte säker, går så pass bra att man inte märker av några större avvikelser över dagen. Kronograferna går och nollställer perfekt. Den är en smula trög att dra upp men jag har å andra sidan inget att jämföra med. Jag tänkte åka förbi Werner i veckan och se om han vill öppna och titta hur det ser ut.
Vad kul! Det är ungefär som att du skulle ha köpt dem nya från hyllan, det är nästan obeskrivligt bra :)
Forska vidare, blir kul att se om det går att få klarhet eller om det landar i ett "det mesta talar för..., men...".

Vad kul! Det är ungefär som att du skulle ha köpt dem nya från hyllan, det är nästan obeskrivligt bra :)
Forska vidare, blir kul att se om det går att få klarhet eller om det landar i ett "det mesta talar för..., men...".

Ja, den är garanterat oburen....till och med pappers-stickern på baksidan är kvar. Det är i alla fall Lemania 5012 som sitter i klockan.

@Martin Lovasz Har du koll på produktionsår av den kalibern?

EDIT: Produktionsstart 1974 enligt watch-wiki

https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Lemania

Produktionsstart 1978 enlig den här sidan:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Lemania_5012

Senast ändrad:
@leiden Kronografen gick perfekt första timmen och nollställede som den skulle :)

IMG_20171105_210218.jpg

De två första bilderna är viklåset de flesta har till U1/2 m.m. som jag tycker blir för stort till 556. Sen kommer några bilder på det mindre viklåset. Som du ser öppnar de på helt olika sätt.

IMG_20170430_183014.jpg
images1.jpg
images2.jpg
imagejpg2_zpsaa9cf060.jpg
thumb_293071298-fs-sinn-butterfly-deployant-clasp-for-22mm-rubber.jpg
sinnclasp2.jpg
Okej hade ingen aning om detta innan. Ja estetiskt är det ju det mindre som säkert passar bäst. Men jag har lite dålig erfarenhet kring sånna lås. De öppnar oftast sig själva som jag upplever det.
Och jag tänkte nog använda gummit på jobbet.

Okej hade ingen aning om detta innan. Ja estetiskt är det ju det mindre som säkert passar bäst. Men jag har lite dålig erfarenhet kring sånna lås. De öppnar oftast sig själva som jag upplever det.
Och jag tänkte nog använda gummit på jobbet.

Jag tror att Erikson kan ha båda sorterna inne. Om du bor i krokarna så åk förbi så att du kan känna på kvalité och känsla innan du bestämmer dig.

Jag har inte hunnit med något sådant alls i helgen. Men 101/103...nä, jag är fortfarande inte säker, går så pass bra att man inte märker av några större avvikelser över dagen. Kronograferna går och nollställer perfekt. Den är en smula trög att dra upp men jag har å andra sidan inget att jämföra med. Jag tänkte åka förbi Werner i veckan och se om han vill öppna och titta hur det ser ut.

Min erfarenhet av Orfinan med Lemania 5100 är att den känns rätt trög i uppdraget, med ett tydligt nästan vinande ljud. Den var nyservad när jag köpte den.

Ja, den är garanterat oburen....till och med pappers-stickern på baksidan är kvar. Det är i alla fall Lemania 5012 som sitter i klockan.

@Martin Lovasz Har du koll på produktionsår av den kalibern?

EDIT: Produktionsstart 1974 enligt watch-wiki

https://www.watch-wiki.net/index.php?title=Lemania

Produktionsstart 1978 enlig den här sidan:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Lemania_5012
Lite rörigt är det men 1974 stämmer för kaliber 5012, däremot hade vad jag förstår Omega ensamrätt på kaliber 5100 (omega kaliber 1045 från 1974) och den släpptes under eget namn 1978 så det är lite förvirring här då kaliber 5012 är baserad på kaliber 5100 och man tar då för givet att kaliber 5012 därför också är från 1978.

Lite rörigt är det men 1974 stämmer för kaliber 5012, däremot hade vad jag förstår Omega ensamrätt på kaliber 5100 (omega kaliber 1045 från 1974) och den släpptes under eget namn 1978 så det är lite förvirring här då kaliber 5012 är baserad på kaliber 5100 och man tar då för givet att kaliber 5012 därför också är från 1978.

Ja, en smula förvirrat minst sagt :) Jag har sett ett par annonser där man sätter Sinn 140 med kaliber 5012 till produktionsår 1975. Kan man ha fått dispens på något sätt, eller är det mer troligt att de är feldaterade?

Är inte kunnig på just Sinn men låter konstigt om de hade tillgång till kaliber 5100 då den inte skall ha fått sitt namn förrän 1978.

Det är jag som förvirrar det helt i onödan :) Såg nu att de 140 som är daterade -75 bara har datum och således hade Lemania 1341.
Då kan man nog slå fast att 140b med dag/datum och Lemania 5012 startade produktionen 1978 då jag även gissar att mitt ex är från.

Tack för hjälpen med klargörandet...men kan alltid lita på dig :)

Jag tror att jag ska skicka iväg Sinn-gänget till @Dennta så att de får fotas ordentligt. Riktigt bra bilder hela tiden!
Ja, det är klass på de bilderna!

När du säger det, det är ingen som har funderat på att låta en professionell fotograf knäppa bilder på sina klockor? Tänker att det kanske kunde vara kul, ffa om man sitter på väldigt speciella klockor :)

Ja, det är klass på de bilderna!

När du säger det, det är ingen som har funderat på att låta en professionell fotograf knäppa bilder på sina klockor? Tänker att det kanske kunde vara kul, ffa om man sitter på väldigt speciella klockor :)

Nja, så klart det skulle vara kul men en bra fotograf lär ju inte vara gratis. Bättre att bjuda @Dennta på kaffe och prinsesstårta på Elsas i Norberg om vi kör gtg :)

Vem har sagt att den här hobbyn är billig ;) Kom på nu att en vän och kollega till mig är fotograf, tror jag ska fråga om han är intresserad av ett experiment :D

Elsas blir kanon, grymt att vi har platsen klar! :)

Tillbaka
Topp