• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

-RI-

Patek
2-Faktor
Vad är det för mått rakt över, l2l?
Screenshot_20191101-143922_Drive.jpg
 

TomGanks

Panerai
Lördagsnöje! (Efter express leverans ifrån Eriksons <24h) Jag tog hål efter hål och bestämde mig för att gå ifrån mitt andra band där jag har 4,1 pin kvar. Nu är det 3,2 här och jag känner ingen direkt skillnad mot det svarta. Meeen. Både på det svarta tidigare och det här röda nu så känns det som man skulle kunna ta en till. På den svarta var det enkelt då hade man tat så det blev 3,1. Men nu är fråga på den röda om man ska gå 2,2 eller 3,1. Kanske får ta en whiskey till innan det klipps mer.... hmm..
20191102_154512.jpg
20191102_155032.jpg
20191102_162054.jpg
20191102_162105.jpg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Lördagsnöje! (Efter express leverans ifrån Eriksons <24h) Jag tog hål efter hål och bestämde mig för att gå ifrån mitt andra band där jag har 4,1 pin kvar. Nu är det 3,2 här och jag känner ingen direkt skillnad mot det svarta. Meeen. Både på det svarta tidigare och det här röda nu så känns det som man skulle kunna ta en till. På den svarta var det enkelt då hade man tat så det blev 3,1. Men nu är fråga på den röda om man ska gå 2,2 eller 3,1. Kanske får ta en whiskey till innan det klipps mer.... hmm..
20191102_154512.jpg
20191102_155032.jpg
20191102_162054.jpg
20191102_162105.jpg

Jag tycker att du ska avvakta tills sommaren är i annalkande. Handleden har ju en tendens att svälla i omfång när det är varmt ute.
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Lördagsnöje! (Efter express leverans ifrån Eriksons <24h) Jag tog hål efter hål och bestämde mig för att gå ifrån mitt andra band där jag har 4,1 pin kvar. Nu är det 3,2 här och jag känner ingen direkt skillnad mot det svarta. Meeen. Både på det svarta tidigare och det här röda nu så känns det som man skulle kunna ta en till. På den svarta var det enkelt då hade man tat så det blev 3,1. Men nu är fråga på den röda om man ska gå 2,2 eller 3,1. Kanske får ta en whiskey till innan det klipps mer.... hmm..
20191102_154512.jpg
20191102_155032.jpg
20191102_162054.jpg
20191102_162105.jpg

Snyggt jobbat! Med whiskey löser man nästan allt:)

Om det inte finns ngn justering i spännet så hade jag nog också väntat med att korta mer som @Clark Kent påpekar. Finns det verkligen ingen justeringsmån i claspen?
 

TomGanks

Panerai
Snyggt jobbat! Med whiskey löser man nästan allt:)
Om det inte finns ngn justering i spännet så hade jag nog också väntat med att korta mer som @Clark Kent påpekar. Finns det verkligen ingen justeringsmån i claspen?
Nej det gör det inte. Såg dock en youtube film på en snubbe som borrat 2 hål till, ett i varje ände av spännet. Som synes på min bild med så finns det utrymme för det. Så vips, hade han en liten micro-justerings-möjlighet. Men det är inget som jag kommer ge mig på. Jag ska iväg till varmare breddgrader i december så jag följer råden och avvaktar tills jag provat i värmen!
 

TomGanks

Panerai
En liten notis är att anledningen, eller iaf bidragande anledning till varför jag är sugen att kapa både det nya och det gamla bandet ett hål till är att jag gått ner nästan 20kg sedan det klipptes till. Så nog har jag lite tanigare handleder nu än då :)

Edit: Min poäng är att det nog inte bara är kylan som gör att det glappar, men jag återkommer längre fram om det blir mer kap eller ej :)
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nej det gör det inte. Såg dock en youtube film på en snubbe som borrat 2 hål till, ett i varje ände av spännet. Som synes på min bild med så finns det utrymme för det. Så vips, hade han en liten micro-justerings-möjlighet. Men det är inget som jag kommer ge mig på. Jag ska iväg till varmare breddgrader i december så jag följer råden och avvaktar tills jag provat i värmen!

Är på äventyr nu och sitter lite illa till, men om du söker i tråden på mina inlägg så borrade jag hål i en dykarclasp men 20mm-lås till U1 22mm-länk. Eller rättare sagt, det var inte jag som borrade. Resultatet lämnade lite övrigt att önska men jag tror att om man bara är externt noggrann så fungerar det fint.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Lördagsnöje! (Efter express leverans ifrån Eriksons <24h) Jag tog hål efter hål och bestämde mig för att gå ifrån mitt andra band där jag har 4,1 pin kvar. Nu är det 3,2 här och jag känner ingen direkt skillnad mot det svarta. Meeen. Både på det svarta tidigare och det här röda nu så känns det som man skulle kunna ta en till. På den svarta var det enkelt då hade man tat så det blev 3,1. Men nu är fråga på den röda om man ska gå 2,2 eller 3,1. Kanske får ta en whiskey till innan det klipps mer.... hmm..
20191102_154512.jpg
20191102_155032.jpg
20191102_162054.jpg
20191102_162105.jpg
Om du ska kapa, så skulle jag ha kapat symmmetriskt, för att minimera risken för ”nyp” från framänden på låset, som ju är rätt vass.
Att ge sig på att borra ytterligare hål skulle jag inte göra själv, och jag är ändå en som vill göra det mesta själv. Anledningen är att det är ett djävulskt litet hål, det är knpeigt att få det på rätt plats, och risken för att borret glider och repar ytan är rätt stor. Bäst är att fräsa hålet tror jag. Ett jobb för en finmekanisk verkstad. Billigare att isf köpa ytterligare ett gummi för en mer svullen handled, typ sommar- och vintergummi.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Nej det gör det inte. Såg dock en youtube film på en snubbe som borrat 2 hål till, ett i varje ände av spännet. Som synes på min bild med så finns det utrymme för det. Så vips, hade han en liten micro-justerings-möjlighet. Men det är inget som jag kommer ge mig på. Jag ska iväg till varmare breddgrader i december så jag följer råden och avvaktar tills jag provat i värmen!
Jag hade lätt lämnat in låset och få hjälp att borra några mikrojusteringar. För en med rätt utrustning borde det gå bra.

Jag tänker att de markerar lätt med ett dorn sen kör man på.

@Clark Kent du får gräva fram en bild :) blev nyfiken då jag gått industriteknisk utbildning och tillverkat en hel del med bland annat svarv och fräs.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag hade lätt lämnat in låset och få hjälp att borra några mikrojusteringar. För en med rätt utrustning borde det gå bra.

Jag tänker att de markerar lätt med ett dorn sen kör man på.

@Clark Kent du får gräva fram en bild :) blev nyfiken då jag gått industriteknisk utbildning och tillverkat en hel del med bland annat svarv och fräs.

Här ser man hur det dels blev blankpolerat på vissa ställen och dels att hålen inte riktigt linjerar.

https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-om-sinn.45897/page-464#post-2769860

Resultatet med 20mm dykarlås till länken istället för det vanliga 22mm-låset. Skulle jag skaffa en U-boett igen så skulle jag göra om samma operation, men med en annan utförare. Tycker att proportionerna mellan boett och lås blev suveränt.

https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-om-sinn.45897/page-317#post-2246846
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Här tror jag att till och med @Moorflax får erkänna att det inte alltid ser tiptop ut med bund :)

Har haft det suveränt sköna och snygga Alcantara-bandet på nu ett bra tag och kände att det var dags för förändring. Jag gillar kombon 103 St C och det bruna bandet med vita stygn som ger mig en Heuer Autavia-känsla, (den som kom för ett par år sedan). Iom att det bandet fanns i en bund-variant också för samma pris var det inte så mycket att fundera på.

Men vem vet, ögat kanske vänjer sig så småningom :)

IMG_20191103_002812-01.jpeg
 
Topp