• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Jamterik

Audemars
2-Faktor
Jag är lika dan själv vilket gör detta lite klurigt när det inte är gratis. Har endast sålt en klocka jag kan minnas och det var en Omega Broad Arrow för att finansiera en UX 2007:).
Med tanke på att jag har haft bilar som intresse har jag varit bättre på att sälja för att köpa...gick inte av flera anledningar att ha mångfald av fordon...även om jag gärna skulle ha det...
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Tycker nog lite bilder på 857 UTC TESTAF LH Cargo platsar på sida 777 :)
upload_2020-8-18_13-53-17.png
upload_2020-8-18_13-53-39.png
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Förändring/justering = alltid höjning. Sänker man vill man väl använda det i sin marknadsföring? ;)
Njaoaaa, man väl i så fall sälja till nuvarande pris så länge man kan innan man sänker. Annars kommer man ju inte få något sålt förrän man sänkt priset. Så då vill man ju inte i klartext säga att man ska sänka priset förrän det faktiskt skett.
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Njaoaaa, man väl i så fall sälja till nuvarande pris så länge man kan innan man sänker. Annars kommer man ju inte få något sålt förrän man sänkt priset. Så då vill man ju inte i klartext säga att man ska sänka priset förrän det faktiskt skett.
Jag tror inte man aviserar sänkningar i förväg, men vill ändå inte att kommande höjning ska låta som en höjning.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Grattis! Saknar fan 556:an varje gång jag ser den. Skulle inte sålt den. Köpte ju strax innan de bytte från ETA till Selitta också. ;) Good times och såna grejer. Får se om det kan bli nån ändå nån gång. Finns ju sms-lån om inte annat.
556 skulle lätt platsa i Tyskland som stationsklocka a la Mondaine!
"I det enkla bor det vackra" typ..
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Grattis! Saknar fan 556:an varje gång jag ser den. Skulle inte sålt den. Köpte ju strax innan de bytte från ETA till Selitta också. ;) Good times och såna grejer. Får se om det kan bli nån ändå nån gång. Finns ju sms-lån om inte annat.
Fler än jag som inte riktigt fattat skillnaden mellan ETA - Selitta?... är inte det mer eller mindre samma sak numera?
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fler än jag som inte riktigt fattat skillnaden mellan ETA - Selitta?... är inte det mer eller mindre samma sak numera?
Jo, alltså Selittas verk är ju "klonade" från ETA, så mer eller mindre samma. Jag satt en kväll och nördade ner mig lite i skillnaden och jag tror inte Sinn skulle sätta dåliga verk i klockorna, dessutom är det ju full garanti som gäller. Dock var det urmakare som nämnde att Selitta hade något sämre delar i vissa avseenden, något om att taggarna på kugghjulen var mer rundade mot ETAs spetsiga som gjorde att de var känsligare och möjligtvis lättare fick problem.

Men nej, inget större problem.
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jo, alltså Selittas verk är ju "klonade" från ETA, så mer eller mindre samma. Jag satt en kväll och nördade ner mig lite i skillnaden och jag tror inte Sinn skulle sätta dåliga verk i klockorna, dessutom är det ju full garanti som gäller. Dock var det urmakare som nämnde att Selitta hade något sämre delar i vissa avseenden, något om att taggarna på kugghjulen var mer rundade mot ETAs spetsiga som gjorde att de var känsligare och möjligtvis lättare fick problem.
Men nej, inget större problem.
Hittade den här gamla tråden;
https://klocksnack.se/threads/eta-vs-sellita.18281/
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor

Dr. D

Patek
2-Faktor
Först talas det om att det inte gör någon skillnad och att det är samma osv, att Selitta levererade verk till ETA. Sen kommer alla och skryter om sina ETA-verk bara för att det är ett Selitta SW500 i min 356:a!
ja lite lustigt det där - Svårt att tro att Sinn, eller ngn annan seriös klocktillverkare, skulle chansa och sätta in en dålig "motor" i en av deras mest klassiska klockor.
 
Topp