• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora tråden om Sinn

Mycket nytt i tråden nu..;)
Kompenserar med en gamling!
5837942B-4694-4CFB-BB96-6B808D67D6B7.jpeg
Den är ju så bra! Måste nog trycka på beställknappen snart...
 
Ja, men finns det?
Borsta en härdad yta kan man sannolikt bara drömma om. Inget lär hända.
Borsta och sen härda, skulle tro att borstningen försvinner, eller iaf reduceras markant av den kraftiga uppvärmningen som krävs för att nå fasomvandligen i stålet som man är ute efter.
Så i praktiken är det nog inte möjligt att nå en borstad och härdad yta. Vi får väl höra med dem på plats sen.
Även den blästrade ytan har ju en tämligen slät struktur vilket jag vilket jag misstänker att värmebehandligen bidrar till.
Borstning före härdning ska inte vara några problem. Uppvärmning vid härdningen är mycket lägre än för kolstål. Den lägre temperaturen är nödvändig för att behålla rostskyddet i materialet.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Självklart är originalet så mycket coolare. Och de hade kunnat fixa till den lite mer. Men dagens 158 tycker jag inte är så tokig. Svårt med re-issues. Tycker att 158 följer ett visst sinn formspråk ändå.
Sinn 158
DCF7028B-916C-4017-A692-A9CB6A45C608.jpeg


Visarna och tavlan är lika
5D838324-59D9-41FF-85C2-608BFCFE6A63.jpeg

AB9C367D-ED30-45F9-80F1-91E5738F23CB.jpeg


Och jag tycker 158 faktiskt är snyggare än nedan, då jag inte gillar fake-patinan:
5F0CBA50-99ED-46F3-97A4-F438F3E4A368.jpeg
Japanmodellen var ju svårt cool!
 

Crazydane

Breitling
Jag funderar på om jag inte svängt när det gäller mål-klocka! 103:an är galet läcker. Är det möjligtvis någon av er som sitter på en och en Oris Diver 65 och/eller en Omega Speedmaster 105 som kan lägga upp en storleksjämförelse on wrist? Vore guld! :pompus:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sinn plockar verkligen de lågt hängande frukterna med båda dessa modeller.
— Vad kan kunderna tänkas vilja ha?
— Retro går hem. Blått är givet, och fejkpatina! Det funkade för Tudor, det kan inte gå fel.
— Då gör vi två klockor. En retro och en med det andra på listan.
Helmut vrider sig...

Haha, riktigt så illa är det väl inte :) Jag ser som sagt inte färgen på patina som fejk utan som nödvändig för att få en varmare ton på klockan. Det är egentligen märkligt att det inte laboreras mer med färger på lumen som en del i design. Knallgul eller orange lume på en blå sommardykare hade väl inte varit så tokigt.

Vad tror vi om Basel, om det inte blir inställt eller att Sinn inte deltar? Vore trevligt med lite icke-limiterade nyheter. :)

Nyligen så ställdes ju MWC in, så risken att Basel också får stryka på foten får nog anses vara medelhög i alla fall. Har svårt att se hur situationen skulle ha vänt fram till i maj med tanke på de senaste dagarnas händelseutveckling.

https://www.ljudochbild.se/nyheter/mobil/mobile-world-congress-2020-ar-installt/?hw=1

That's an amazing watch! For me definately top 3 sinn all time. Original ezm and the earlier double stamped navitimers being the others... 144 pvd vintage and modern u1 to round it out a top 5!
Nice to see yo back Clark, I haven't had a sinn in over a year but this is one of the threads that I still follow daily, partly because of the watches, and partly because of the people. You're contributions to this thread have been enormous and it's great to see you again!

Stort tack för de snälla orden :) Jag är verkligen nöjd med min 903 med rött datum, men det är nr 2 i kronologisk ordning av Sinn´s 903. Gissar att du menar nr 1 som har Navitimer tryckt på tavlan och vad jag har sett i vissa fall även Breitlingmärkta urverk och krona. Den är fantastisk!


sinn903navi11.jpg


Självklart är originalet så mycket coolare. Och de hade kunnat fixa till den lite mer. Men dagens 158 tycker jag inte är så tokig. Svårt med re-issues. Tycker att 158 följer ett visst sinn formspråk ändå.
Sinn 158

Jag tror det mest är avsaknaden av ”riktig” kronografsekund som jag tycker är en miss :)
 

Lundgren🥊

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Två veckor på armen nu, inte dåligt! Den e bra, riktigt bra! Hade gärna fått va lite lättare men man vänjer sig och känslan av oförstörbar e bara coolt :cool:. Speedyn va på en sväng igår kväll men sinnen lockar mer just nuo_O.
Å en bild också såklart, steker bananpannkakor åt kidsen:)
IMG_20200215_125341.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Haha, riktigt så illa är det väl inte :)
Jag tycker nog att det är ganska förutsägbart. Att det skulle komma en variant till på 104:an anade vi nog alla. 158:an var ju lite mer överaskande men ändå lite småtråkigt. Jag vill ha en ny klocka från Sinn, och då menar jag en nyutvecklad klocka.
Mitt intresse för Sinn mattas av mer och mer för varje gång de släpper A, B, B E, limited eller en variant på en klocka från när Sinn var Sinn.

6D997ABA-99E9-4E71-A4E7-448D61D38672.jpeg


9653748F-02A7-45F4-BC08-CC15E6B6C5A6.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag tycker nog att det är ganska förutsägbart. Att det skulle komma en variant till på 104:an anade vi nog alla. 158:an var ju lite mer överaskande men ändå lite småtråkigt. Jag vill ha en ny klocka från Sinn, och då menar jag en nyutvecklad klocka.
Mitt intresse för Sinn mattas av mer och mer för varje gång de släpper A, B, B E, limited eller en variant på en klocka från när Sinn var Sinn.

6D997ABA-99E9-4E71-A4E7-448D61D38672.jpeg


9653748F-02A7-45F4-BC08-CC15E6B6C5A6.jpeg

Jag både håller med och inte :)

Om man inte mjölkar ur de kommersiellt mest framgångsrika modellerna lär det aldrig dyka upp nya modeller som EZM 10 eller EZM12, två modeller som jag har svårt att se skulle kunna komma från någon annan tillverkare än Sinn. 910 och 3006 är två andra relativt nya exempel även om de inte är lika innovativa som EZM-modellerna.

Det här kommer garanterat inte vara den sista varianten på 104 och det kommer garanterat komma både nya versioner av 103 och 556. I den bästa av världar hade jag gärna sett att Sinn höll sig till ett basutbud av klockor. Om man sedan valde att lansera 104 St Sa A B E eller 103 St C så skulle det vara ett permanent inslag av modellprogrammet, dvs inga limiterade modeller, men att utomstående ges möjligheten att göra limiterade släpp. Där har det släppts både högt och lågt med EZM1 Bape som absolut höjdpunkt :D

img_sinn_u2_watch_solebox_4.jpg

02.jpg

17196525-3.1024.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Jag både håller med och inte :)

Om man inte mjölkar ur de kommersiellt mest framgångsrika modellerna lär det aldrig dyka upp nya modeller som EZM 10 eller EZM12, två modeller som jag har svårt att se skulle kunna komma från någon annan tillverkare än Sinn. 910 och 3006 är två andra relativt nya exempel även om de inte är lika innovativa som EZM-modellerna.

Det här kommer garanterat inte vara den sista varianten på 104 och det kommer garanterat komma både nya versioner av 103 och 556. I den bästa av världar hade jag gärna sett att Sinn höll sig till ett basutbud av klockor. Om man sedan valde att lansera 104 St Sa A B E eller 103 St C så skulle det vara ett permanent inslag av modellprogrammet, dvs inga limiterade modeller, men att utomstående ges möjligheten att göra limiterade släpp. Där har det släppts både högt och lågt med EZM1 Bape som absolut höjdpunkt :D

img_sinn_u2_watch_solebox_4.jpg

02.jpg

17196525-3.1024.jpg
Det är ju den tråkiga verkligheten att de faktiskt måste göra kommersiellt gångbara och lättillgängliga klockor för att kunna få till nya modeller.
Det finns ju såklart limiterade Sinn som är roliga. Gillar Bapen!
D829678D-7B8A-43D6-95D8-E45832F52CE6.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är ju den tråkiga verkligheten att de faktiskt måste göra kommersiellt gångbara och lättillgängliga klockor för att kunna få till nya modeller.
Det finns ju såklart limiterade Sinn som är roliga. Gillar Bapen!
D829678D-7B8A-43D6-95D8-E45832F52CE6.jpeg

Ja det är få tillverkare förunnat som kan slänga på en keramisk vridring på en befintlig modell och så är det som att man har revolutionerat hela klockbranschen :)
 

Advizor

Breitling
B1AC547E-414E-4A3F-B746-37CC0AC39ADE.jpeg
Efter att ha velat fram och tillbaka kring huruvida svart verkligen är det nya svarta och om det är hela klockan som ska vara svart eller bara dykringen, så sprang jag på denna på Chrono 24. En U1 S minus det mesta av det röda. Precis som jag sagt att jag ville ha den. Min dåliga karaktär hade inget att sätta emot - bara att slå till. Begagnad, utländsk, ej sett den i verkligheten. Vad skulle kunna gå fel liksom?
I väntan på att den ska dyka upp så behöver jag tips på (primärt svart)zuluband med svarta metalldelar - vill ej ha Nato med dubbla lager nylon under boetten.

Disclaimer: jag gillar verkligen de delvis röda visarna på U1:an men är just nu lite besatt av maximal tydlighet och då är den här att föredra tycker jag.

i alla händelser, ska det bli skönt att ha en Sinn igen, och då en U1.
 

hisingen

Cartier
2-Faktor
B1AC547E-414E-4A3F-B746-37CC0AC39ADE.jpeg
Efter att ha velat fram och tillbaka kring huruvida svart verkligen är det nya svarta och om det är hela klockan som ska vara svart eller bara dykringen, så sprang jag på denna på Chrono 24. En U1 S minus det mesta av det röda. Precis som jag sagt att jag ville ha den. Min dåliga karaktär hade inget att sätta emot - bara att slå till. Begagnad, utländsk, ej sett den i verkligheten. Vad skulle kunna gå fel liksom?
I väntan på att den ska dyka upp så behöver jag tips på (primärt svart)zuluband med svarta metalldelar - vill ej ha Nato med dubbla lager nylon under boetten.

Disclaimer: jag gillar verkligen de delvis röda visarna på U1:an men är just nu lite besatt av maximal tydlighet och då är den här att föredra tycker jag.

i alla händelser, ska det bli skönt att ha en Sinn igen, och då en U1.
Såg också den, mycket rolig modell bara att gratulera till ett mycket bra köp!
 
Topp