Du skulle haft kvar Mustangen!Den statistiken skall bli intressant att se om 1år ...
Jag avbokade Polestar idag med, tackade även nej till leverans av model 3 P som skulle hämtats i fredags, men står kvar i kön...
har du kvar Bmwn ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du skulle haft kvar Mustangen!Den statistiken skall bli intressant att se om 1år ...
Jag avbokade Polestar idag med, tackade även nej till leverans av model 3 P som skulle hämtats i fredags, men står kvar i kön...
Ja(om du tänker på GTn) och nejDu skulle haft kvar Mustangen!
har du kvar Bmwn ?
Frågan är dock hur mycket värdet har ökat på fossilbilar? Jag får nästan intrycket av att de har ökat ännu mer![]()
Andrahandsvärdet på elbilar ökar rekordsnabbt – så blir du en vinnare
Elbilar blir bara hetare och hetare, både på nybils- och begagnatmarknaden. Det innebär att andrahandsvärdet på elbilar, oavsett märke, har gått upp kraftigt under årets första sex månader.www.mestmotor.se
Så mkt känslor att följa dina kval…..Den statistiken skall bli intressant att se om 1år ...
Jag avbokade Polestar idag med, tackade även nej till leverans av model 3 P som skulle hämtats i fredags, men står kvar i kön...
Exakt, den Blåa GTN, den skulle du fan inte sålt!Ja(om du tänker på GTn) och nej
Skall bli kul att se nya GTn som presenteras nästa vecka
haha ja, ägnar alldeles för mycket tankeverksamhet på det här :SSå mkt känslor att följa dina kval…..![]()
ja den var bra shit på riktigt!Exakt, den Blåa GTN, den skulle du fan inte sålt!
du är för het på gröten, vart går bilen nu har du kollat ?ja den var bra shit på riktigt!
Vilket jävla kap Hedin gjorde när jag sålde den, skulle behållt den här kombon. Billigaste lösningen(el/hybrid eller inte) ..... Sorry för OT
![]()
Mmm, i GBGdu är för het på gröten, vart går bilen nu har du kollat ?
Just nu så är det nog inte ekonomiskt att gå över till elbil i skåne jmf med en avbetald xc70. Hade jag varit dig hade jag suttit still i båten 2-3 år. Elen kommer inte få vara så dyr som den är idag, det är en samhällsmässig katastrof (även om det är billigare att köra elbil upp till typ 15kr kwh).Miljöaspekten säger att jag vill köra elbil, men för att låna upp pengar och amortera på en dyrare bil (nuvarande är betald och värd kanske 150-200K typ) så vill jag att driftskostnaderna blir märkbart lägre också. Tror man att dom kommer bli det? Vad säger spåkulan? Eller ska man hänga kvar i sin dieselbil några år till för att se var det landar??
Har inte Tesla öppnat upp sina superchargers till andra bilar nu?Fram till för bara några veckor sedan så tänkte jag att vi typ "måste" skaffa full electric så fort det bara går (jag är vuxen student just nu, så låna upp pengar till bilbyte är liksom inte aktuellt för dagen, men vill vara förberedd och göra rätt val). För mig så känns Tesla Model 3 LR som den bästa "folk elbilen" för oss som är rädda för laddningskaos osv.
Jo.Har inte Tesla öppnat upp sina superchargers till andra bilar nu?
Problemet med solceller just nu är om man inte installerar dem själv eller dylikt så är det 16-20 veckors leveranstid om inte merJust nu så är det nog inte ekonomiskt att gå över till elbil i skåne jmf med en avbetald xc70. Hade jag varit dig hade jag suttit still i båten 2-3 år. Elen kommer inte få vara så dyr som den är idag, det är en samhällsmässig katastrof (även om det är billigare att köra elbil upp till typ 15kr kwh).
Alternativ 2 är ju om du bor så att du kan installera solceller, det borde vara väldigt kort avbetalningstid på det i Skåne idag....
inte alla stationer väl, men många(42st)(kanske är alla...)Har inte Tesla öppnat upp sina superchargers till andra bilar nu?
Det är inte alla och det är inte alla laddare på de öppna stationerna heller. Med tanke på kaoset i somras tror jag det kommer bli färre öppna på semesterveckorna framöver.inte alla stationer väl, men många(42st)(kanske är alla...)
Om du som jag inte kör så många mil per månad så är uppvärmningen av huset den största elkostnaden. Då lönar sig inte timpris.Åker XC70 diesel idag, AWD aut. Såklart apdyr per mil i bränsle, och börjar bli rätt begagnad. I övrigt så fyller den familjens behov väldigt väl.
Fram till för bara några veckor sedan så tänkte jag att vi typ "måste" skaffa full electric så fort det bara går (jag är vuxen student just nu, så låna upp pengar till bilbyte är liksom inte aktuellt för dagen, men vill vara förberedd och göra rätt val). För mig så känns Tesla Model 3 LR som den bästa "folk elbilen" för oss som är rädda för laddningskaos osv. Typ 500K för en 2019 med ok miltal får i sammanhanget anses vara acceptabelt tycker jag.
Jag vill av miljöskäl (ja, går att diskutera såklart) väldigt gärna köra elbil, men måste få ihop det ekonomiska om det ska funka med för oss lägre inkomster och högre utgifter generellt. Tänkte för några veckor sedan att timpris och ladda bilen på natten kommer bli svinbilligt jämfört med att tanka diesel, win win liksom. Men plötsligt nu så är ju även nattliga elpriser svindyra (bor i Skåne) och man hotar med att eventuellt behöva stänga ner delar av elnätet ifall det blir för kallt. Känslan just nu är ju att elen kan bli typ "hur dyr som helst", medans oljan nästan framstår som prisstabil(???) i jämförelse.
Miljöaspekten säger att jag vill köra elbil, men för att låna upp pengar och amortera på en dyrare bil (nuvarande är betald och värd kanske 150-200K typ) så vill jag att driftskostnaderna blir märkbart lägre också. Tror man att dom kommer bli det? Vad säger spåkulan? Eller ska man hänga kvar i sin dieselbil några år till för att se var det landar??
Intressant tanke. Men hur menar du att timpris inte lönar sig (om man exkluderar elbilsladdning)?Om du som jag inte kör så många mil per månad så är uppvärmningen av huset den största elkostnaden. Då lönar sig inte timpris.
Annars hade det varit najs med 35:- för full tank varje morgon. Som det är nu kostar full eltank 210:- med mitt rörliga elavtal.
Intressant tanke. Men hur menar du att timpris inte lönar sig (om man exkluderar elbilsladdning)?
Liiite OT: Vi har en enkel frånluftsvärmepump från NIBE, men den är modern nog till att kunna koppla upp till Nibes Smart Price Adaption, dvs att den kan styras att förbruka mer (höja tempen i pannan) på timmar som elen är billigare och därmed försöka undvika dom dyrare timmarna. Ihop med att start tvätt o disk på natten så borde väl timpris kunna vara lönt? Jag gissar bara, har bundet avtal denna vintern också.......
Inte tillräckligtVi har motsvarande uppvärmning som du har, men hur stor energiförbrukning klarar ett sådant system att flytta till natten?
Jätteintressant!Inte tillräckligt
Jag hade samma situation, spotpris och laddning av bilen på natten med tibber, men det gick inte att flytta tillräckligt mycket konsumption till natten för att kompensera för den extra kostnaden under topptimmarna. Man vill helt enkelt laga mat 17-19, det går inte att flytta på. Inte heller vill jag ha huset kallt på dagen och varmt på natten. Disk och tvätt gick att flytta på, det var allt. Visst är det häftigt att ladda elbilen för <10öre per kwh men snittkostnaden under året (för mig) blev högre än ett vanligt rörligt elpris.
Hur ser "moderna" rekommendationer ut vad gäller det? Jag tänker rent krasst att en jordfelsbrytare borde väl nära på eliminera just brandrisken?…sen ska man ju komma ihåg att Brandskyddsföreningen och typ alla andra sakkunniga absolut avråder ifrån tvätt, tumling och diskmaskinsanvändning nattetid.
Frågan är om de stackars hundralapparna (?) man kan tjäna är värt risken för brand?
…sen ska man ju komma ihåg att Brandskyddsföreningen och typ alla andra sakkunniga absolut avråder ifrån tvätt, tumling och diskmaskinsanvändning nattetid.
Frågan är om de stackars hundralapparna (?) man kan tjäna är värt risken för brand?
Hur ser "moderna" rekommendationer ut vad gäller det? Jag tänker rent krasst att en jordfelsbrytare borde väl nära på eliminera just brandrisken?
Jag kan tänka mig att innehållet i en torktumlare kan bli varmt och börja brinna utan att det inträffat ett jordfel.
Jordfelsbrytare är till för att ta hand om just jordfel, det vill säga att något leder ström till skyddsjorden, och specifikt då en ström som inte är tillräckligt hög för att lösa en säkring, men tillräcklig hög för att orsaka elfara, det vill säga högre än 30 mA.
Maskiner som orsakar hetta och potentiellt brand, som värmeelement i diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare kan nog göra detta utan att det föreligger något egentligt elfel.