• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?

• Totala väljare
    1,021
1718359320265.png

Detta verkar alltså även gälla för märken som har tillverkning där(dock inte helt tydligt). Bra lobbat ... komiskt när troligtvis en del av de ingående komponenterna från Europeiska tillverkare lär komma från Kina. Det som är mest tråkigt är att som konsumenter så kommer vi drabbas utav att priserna ifrån Icke-kinesbilarna inte blir pressade på samma sätt.
Ja, protektionism är genuint dumt och gör bara alla fattigare som helhet. Det är simpel populism för det låter ju bra med tullar men effekten är bara som att kissa i motvind - det kommer tillbaka...

Ja, protektionism är genuint dumt och gör bara alla fattigare som helhet. Det är simpel populism för det låter ju bra med tullar men effekten är bara som att kissa i motvind - det kommer tillbaka...
…om man inte väger in statssponsring av exportvaror. Men dumt i grunden ja.

• Like
Reactions: par
…om man inte väger in statssponsring av exportvaror. Men dumt i grunden ja.
Det som skaver i mig i hela den här diskussion är - var är alla dessa kinesiska elbilar som ska vara så billiga?

Nya Nio EL8 som presenterades nyss = 999-1199tkr. En BMW iX eller Audi Etron är billigare (netto).
BYD Seal = 579tkr, motsvarande Tesla 3 = 586.000kr

finns hur många exempel som helst. På vilket sätt slår priserna undan benen på de europeiska konkurrenterna?

Jag kan inte slita mig från att detta handlar om prestige från europeiskt håll. Man vägrar erkänna att man faktiskt inte håller måttet utan måste ropa på tullar. Att en sketen Peugeot e-2008 (som är kass på många sätt) ska kosta 489.000kr duger liksom inte.

Det som skaver i mig i hela den här diskussion är - var är alla dessa kinesiska elbilar som ska vara så billiga?

Nya Nio EL8 som presenterades nyss = 999-1199tkr. En BMW iX eller Audi Etron är billigare (netto).
BYD Seal = 579tkr, motsvarande Tesla 3 = 586.000kr

finns hur många exempel som helst. På vilket sätt slår priserna undan benen på de europeiska konkurrenterna?

Jag kan inte slita mig från att detta handlar om prestige från europeiskt håll. Man vägrar erkänna att man faktiskt inte håller måttet utan måste ropa på tullar. Att en sketen Peugeot e-2008 (som är kass på många sätt) ska kosta 489.000kr duger liksom inte.
Vem har nämn att de är billiga i europa?

Det är ju motivet som nämns hela tiden för tullarna - prisdumpning från Kinesiskt håll.
Jag har mest hört om finansiell hjälp från staten. Spelar iofs mindre roll, sponsring kan snabbt bli problem. Har ingen uppfattning om hur omfattande det är i kina, men har respekt för att man måste värna om den enorma bilproduktionen i europa.

Det är ju motivet som nämns hela tiden för tullarna - prisdumpning från Kinesiskt håll.
Jag tror att prisdumpningen är på riktigt. Även om det inte skjuts till reda pengar från kinesiska staten till biltillverkarna, så har kinesiska företag ett antal kostnadsfördelar som snedvrider konkurrensen i förhållande till europeiska företag. Här är några exempel:
  • Låga koldioxidskatter
  • Låga miljökrav på företag
  • Dåligt socialt skyddsnät
  • Svag arbetsrätt
  • Avsaknad av demokrati i tillståndsprocesser för att bygga infrastruktur och industrietableringar.

Jag tror att prisdumpningen är på riktigt. Även om det inte skjuts till reda pengar från kinesiska staten till biltillverkarna, så har kinesiska företag ett antal kostnadsfördelar som snedvrider konkurrensen i förhållande till europeiska företag. Här är några exempel:
  • Låga koldioxidskatter
  • Låga miljökrav på företag
  • Dåligt socialt skyddsnät
  • Svag arbetsrätt
  • Avsaknad av demokrati i tillståndsprocesser för att bygga infrastruktur och industrietableringar.
Men vad leder det till - bilarna är ju inte billigare? Det där tyder ju snarare på låg konkurrenskraft om man måste ta till det och ändå inte får hit bilarna till vettiga priser.

Det enda jag vet som måste varit statsstöd eller motsvarande var när MG sålde elbilar för 1.995kr/mån. Det finns inte en chans på jorden att de affärerna gick ihop annars.

Avbokade P2!

Skall se om det går att byta mot ultra red! Den här ska vara på väg in fanns även en röd men den försvann. Fanns även en vit med vit interiör men det blir för mycket vitt. Blå med vit eller röd med vit hade varit nice.

Risk finns att jag avbokar den här med :D, riktigt besviken att den är såpass mycket långsammare än US-spec. Skulle väl inte förvåna mig när jag beställer så kommer dem om två månader att det kommer en version med samma batteri eller en "plaid-ish"

Velat mycket över I4, 5N eller sådan här. Det får bli en kompromiss. Förmånsvärdet är bra mycket lägre med
1718385258274.png

Senast ändrad:
Avbokade P2!

Skall se om det går att byta mot ultra red! Den här ska vara på väg in fanns även en röd men den försvann. Fanns även en vit med vit interiör men det blir för mycket vitt. Blå med vit eller röd med vit hade varit nice.

Risk finns att jag avbokar den här med :D, riktigt besviken att den är såpass mycket långsammare än US-spec. Skulle väl inte förvåna mig när jag beställer så kommer dem om två månader att det kommer en version med samma batteri eller en "plaid-ish"

Velat mycket över I4, 5N eller sådan här. Det får bli en kompromiss. Förmånsvärdet är bra mycket lägre med
1718385258274.png
Så mycket långsammare? Skiljer 0,2 sekunder 0-100. 🤨

0-200 på 11 istället för 12.5
402m@200km/h på 10.9 istället för 11.4@191km/h. 0-100 bryr jag mig inte om

Är man insatt i dem måtten så inser man att att det är grym skillnad. Laddar dessutom med långsammare hastighet
Fast du får bara köra i max 120km/h på svenska vägar så 0-100 är väl betydligt mycket mer relevant än 0-200 eller? Du köper väl inte en M3 för att köra på bana antar jag?

Knappar istället för blinkersspak är jävulens påfund.

och ja den tappar en hel del över 100 😜

*Inga konstigheter med paneler eller lack.
*Inga knarr eller dylikt...än * peppar peppar
*Stolarna har mycket stöd lateralt jämfört med vanliga stolar dock lite hårda
*Väldigt tyst i kupen trots 20" med låg profil. (Funderar på att gå ner till 18")
*Adaptiva dämparna gör sitt jobb och man känner skillnaden mellan de olika lägena, men det blir ingen S-klass i standardläget
* Har inte provat bromsarna än måste bädda in dem men vet inte hur man stänger av opd så jag kan göra det ordenligt
*Lägre förbrukning än Mach-e i samma hastigheter(den rullar också på 20") de sträckor jag kört (20-30km) enligt hastighetsgräns med några acc repor 14-15kwh i snitt

*Ingen feedback till ratten alls vad framhjulen gör,helt frånkopplat...
*Grymt acc till 100 (3.2s med 86% ladd)
*Väldigt "lättfotad" känns inte riktigt som 1900kg (eller däromkring) tror med riktiga däck så lär jag inte hänga på med Mazdan på kringelikrokvägar
20240622_100350 (1).jpg

Senast ändrad:
Knappar istället för blinkersspak är jävulens påfund.

och ja den tappar en hel del över 100 😜

*Inga konstigheter med paneler eller lack.
*Inga knarr eller dylikt...än * peppar peppar
*Stolarna har mycket stöd lateralt jämfört med vanliga stolar dock lite hårda
*Väldigt tyst i kupen trots 20" med låg profil. (Funderar på att gå ner till 18")
*Adaptiva dämparna gör sitt jobb och man känner skillnaden mellan de olika lägena, men det blir ingen S-klass i standardläget
* Har inte provat bromsarna än måste bädda in dem men vet inte hur man stänger av opd så jag kan göra det ordenligt
*Lägre förbrukning än Mach-e i samma hastigheter(den rullar också på 20") de sträckor jag kört (20-30km) enligt hastighetsgräns med några acc repor 14-15kwh i snitt

*Ingen feedback till ratten alls vad framhjulen gör,helt frånkopplat...
*Grymt acc till 100 (3.2s med 86% ladd)
*Väldigt "lättfotad" känns inte riktigt som 1900kg (eller däromkring) tror med riktiga däck så lär jag inte hänga på med Mazdan på kringelikrokvägar
20240622_100350 (1).jpg
Så du är nöjd än så länge då? Blå är rätt trevligt, är nog risk att nästa bil blir exakt denna. Synd att de inte körde på 19” som original 20” är fan rätt vulgärt. Ser trevligt ut men hade hellre tagit mer komfort med 19”.

Så du är nöjd än så länge då? Blå är rätt trevligt, är nog risk att nästa bil blir exakt denna. Synd att de inte körde på 19” som original 20” är fan rätt vulgärt. Ser trevligt ut men hade hellre tagit mer komfort med 19”.
Har tyvärr inte hunnit köra så mycket. Men det lilla jag kör 17 mil så är jag nöjd. Hatar blinkerslösningen och tar tid att vänja sig vid att inte ha hastigheten framför. Men i övrigt så gäller punkterna ovan.

De ny fälgarna passar riktigt bra som sådant när man ser bilen IRL. Men i min mening så har de "fel" ET som i princip alla standardfälgar på bilar men dem ser bra ut för att vara en originalfälg! 18" med högre profil på däcken lär göra susen för komforten som sådant samt att det lär bli lägre ofjädrad vikt(vet inte vad de nya OEM väger).

Senast ändrad:
Vad tror ni om en Renault Zoe 2020 och framåt? Kikat på R135 med intens paketet.

Tyckte att det var en trevlig bil att köra. Kör mest korta sträckor men ibland lite utflykter under sommaren max runt 20 mil enkel väg.

Skulle helst vilja ha CCS så att man kan ta lite längre turer också. Jag har läst att euro ncap testet var kasst vilket känns sådär.

Vad tror ni om en Renault Zoe 2020 och framåt? Kikat på R135 med intens paketet.

Tyckte att det var en trevlig bil att köra. Kör mest korta sträckor men ibland lite utflykter under sommaren max runt 20 mil enkel väg.

Skulle helst vilja ha CCS så att man kan ta lite längre turer också. Jag har läst att euro ncap testet var kasst vilket känns sådär.
Det låga NCAP betyget var ju mycket att den inte hade alla säkerhetssystem eller var det var. Den är inte farlig att krocka i själv.
Som längfärdsbil är det ju ingen toppenbil men det verkar du ju ha koll på. Kollat på E-golf? Verkar finnas från 170tkr med 136hk motorn. (Köp inte den äldre med pyttebatteri och 115hk) https://www.wayke.se/objekt/f018011...golf-100-kw-136-hk-p-sensorer-carplay-automat Det är (enligt mig) "mer bil" för pengarna.

Det låga NCAP betyget var ju mycket att den inte hade alla säkerhetssystem eller var det var. Den är inte farlig att krocka i själv.
Som längfärdsbil är det ju ingen toppenbil men det verkar du ju ha koll på. Kollat på E-golf? Verkar finnas från 170tkr med 136hk motorn. (Köp inte den äldre med pyttebatteri och 115hk) https://www.wayke.se/objekt/f018011...golf-100-kw-136-hk-p-sensorer-carplay-automat Det är (enligt mig) "mer bil" för pengarna.
Aha det var ju bra. Känns som att man kommer längre med Zoe. 90% av alla färder kommer vara mellan 1-5 mil. Resterande är som sagt lite längre resorna men känns som att det är överkomligt med Zoe.

Har haft golf tidigare så det skulle vara skoj att prova på något nytt.

Såg att OkQ8 börjat att skylta elpriset också på sina storskyltar.
På macken vid E4:an södra infarten i Uppsala.
Finns det någon skyltstandard eller kommer olika sorters mackar skylta på eget vis och skapa förvirring?

20240701_164442.jpg

Bra att någon berättar vad det kostar. Det är ju första steget.
Hur man kommit undan med att ange priset före köp, utan bara efter, är för mig obegripligt.
Jag har aldrig varit med om att det inte framgår tydligt at faktisk kostnad.
På vilken eller vilka laddare har du varit med om detta?

Jag har aldrig varit med om att det inte framgår tydligt at faktisk kostnad.
På vilken eller vilka laddare har du varit med om detta?
För 1-2 år sen var det rena high chapparall vad gällde prisinformation.
Bland annat på vissa laddare där man startade laddningen med easypark. Fanns ingen info om pris. Inte ens när laddningen var klar fick du reda på vad det hade kostat. Det fick du först se när du kollade hur mycket pengar som dragits från ditt kort. Bland annat Karlstad var det så på alla kommunens laddare.

Verkar som Tesla låst laddnätet för icke Tesla bilar. Någon som läst något om det?
Får inte upp några tillgängliga stationer i Sverige i min app.

Edit: uppdaterade appen och nu är stationerna åter där.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp