• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    1,064
BMW var ju lite speciella även på bilsidan förr. Tror de är "normala" idag.
Men på min gamla BMW så återgick spaken alltid till "mitten", även när du drog ner eller upp spaken helt och hållet. Så den agerade som vanliga gör när man bara lätt trycker för 3-4 blinkningar, men då med två motståndsnivåer, om man säger så.

Tror de gjorde det för att de tyckte det vore mer "lyxigt" om det är helt tyst när blinkersen slutar efter en svängning med ratten. Inget fysiskt som slår tillbaka till mittenläget igen, spaken är redan där. När man var van vid det så var det inga större problem. Men det var lätt hänt att man råkade blinka åt motsatt håll när man bara ville stänga av blinkersen.

Det var fullständigt kaos när man lät någon annan köra bilen och de inte kunde förstå hur blinkerspaken fungerade de första 10-15 minuterna.

Jag tror att när det gäller sådana basala saker som blinkers eller annat liknande, så är det bättre om alla bilar bara sköter det på samma sätt. Borde nästan vara standardiserat för att vara helt ärlig. Finns inte mycket utrymme för innovation som faktiskt gynnar någon där.
Nu när du säger det så minns jag detta från min gamla BMW också, störde mig så kolossalt på det ibland...... hade förträngt detta 😂
 
Nu när du säger det så minns jag detta från min gamla BMW också, störde mig så kolossalt på det ibland...... hade förträngt detta 😂
Ja det kändes dumt. Att de skulle vara annorlunda bara för att vara annorlunda. För det var ju inte bättre direkt.

I början när jag hade bilen blev det många pinsamma ögonblick.

1) Blinkar höger typ 200m innan avfart, 2) Ska stänga av när man kommer in på avfarten, 3) Börjar blinka åt vänster istället, 4) Får panik, försöker stänga av, 5) Blinkar åt höger igen, 6) Tar ett stadigt grepp om spaken och drar den sakta nedåt tills bilen slutar blinka.
 
Ja det kändes dumt. Att de skulle vara annorlunda bara för att vara annorlunda. För det var ju inte bättre direkt.

I början när jag hade bilen blev det många pinsamma ögonblick.

1) Blinkar höger typ 200m innan avfart, 2) Ska stänga av när man kommer in på avfarten, 3) Börjar blinka åt vänster istället, 4) Får panik, försöker stänga av, 5) Blinkar åt höger igen, 6) Tar ett stadigt grepp om spaken och drar den sakta nedåt tills bilen slutar blinka.
Jag tror de gjorde det av samma anledning som Tesla, det var billigare.
En återfjädrande knapp som skickar signal på can-bussen är billigare än en spak som ska fjädras tillbaka i givet läge.
 
Jag vet inte när BMW hade den funktionen men på 80-talet var det inte helt ovanligt, jag tror can-bus kom senare.
Okej, var det så tidigt så sparades det nog inte några pengar. Lika dyrt, om inte dyrare, att slå av relän på elektroniskt vis än att flippa tillbaka spaken mekaniskt.
Senare när man började med sensorer för att se rattutslag för bla anti-sladd så får man ju den signalen gratis, men det var väl först -92 med E36 3-serie anti-sladd blev standard.
 
BMW var ju lite speciella även på bilsidan förr. Tror de är "normala" idag.
Men på min gamla BMW så återgick spaken alltid till "mitten", även när du drog ner eller upp spaken helt och hållet. Så den agerade som vanliga gör när man bara lätt trycker för 3-4 blinkningar, men då med två motståndsnivåer, om man säger så.

Tror de gjorde det för att de tyckte det vore mer "lyxigt" om det är helt tyst när blinkersen slutar efter en svängning med ratten. Inget fysiskt som slår tillbaka till mittenläget igen, spaken är redan där. När man var van vid det så var det inga större problem. Men det var lätt hänt att man råkade blinka åt motsatt håll när man bara ville stänga av blinkersen.

Det var fullständigt kaos när man lät någon annan köra bilen och de inte kunde förstå hur blinkerspaken fungerade de första 10-15 minuterna.

Jag tror att när det gäller sådana basala saker som blinkers eller annat liknande, så är det bättre om alla bilar bara sköter det på samma sätt. Borde nästan vara standardiserat för att vara helt ärlig. Finns inte mycket utrymme för innovation som faktiskt gynnar någon där.
Nyare Volvo är likadana, tog ett tag innan man vande sig
 
Någon som har input kring XC60? Velar lite mellan en begagnad diesel från runt 2022 alternativt leasa en helt ny laddhybrid.

Kör mycket med släp, mycket på vintern och mycket i skogen så jag behöver en rejäl och tålig arbetshäst (men absolut ingen terrängbil).

De har ju olika erbjudanden på faceliften nu och jag har väl skjutit på frågan tillräckligt länge nu för att känna mig tvungen att göra slag i saken.

Rav4 kommer ju med en ny laddhybrid men det är dels några månader bort…plus att jag trots allt upplever att Volvo generellt är lite mer ombonade.

Mercedes E-klass är väl ett alternativ liksom GLC men de faller lite på varumärket.

Hjälp mig nu, lika mycket som jag älskar att köpa hobbybil hatar jag att lägga tid, pengar och energi på bruksbilar.
 
Någon som har input kring XC60? Velar lite mellan en begagnad diesel från runt 2022 alternativt leasa en helt ny laddhybrid.
Om du åker långt hela tiden så är det bara att titta på dieseln. Men om du håller dig inom max 5-10 mil så välj hybriden. Nu pratar jag om det "effektivaste" sättet att använda bilarna. De "duger" absolut till båda användningarna båda två.

Generellt är hybriden mycket trevligare att köra. Där finns ingen egentlig konkurrens. Men om du konstant åker 30+ mila tripper med släp så kommer du inte ha så mycket nytta av hybriddelen.
 
Om du åker långt hela tiden så är det bara att titta på dieseln. Men om du håller dig inom max 5-10 mil så välj hybriden. Nu pratar jag om det "effektivaste" sättet att använda bilarna. De "duger" absolut till båda användningarna båda två.

Generellt är hybriden mycket trevligare att köra. Där finns ingen egentlig konkurrens. Men om du konstant åker 30+ mila tripper med släp så kommer du inte ha så mycket nytta av hybriddelen.
Tack för ditt svar!

Fördelen med en ny laddhybrid är väl främst att den är… ja den är ny, så kanske mindre strul och problem tänker jag. Även om mer eller mindre alla XC60 verkar vara ganska pålitliga och bra.

Även om jag ofta kör långt så har jag ju bara fem mil till kontoret och hur man än vänder och vrider går ju majoriteten av resorna dit och tillbaka.
 
Det här är kanske inte en nyhet för många, men jag upptäckte det först i helgen nyss: St1/Shell har laddstolpar på en del stationer. Såg väldigt nya ut. På de två jag sett i stan var det 6 platser, 300 kW. De har även gjort plats på stora skyltstolpen för det, men hade inte satt upp själva priset än. Enligt ChargeFinder är det bara kortbetalning, inget pris där heller än.
Circle-K och OK/Q8 har ju laddning tidigare, så den traditionella våndan över laddstationer blir ett alltmer marginellt problem... och det blir ju laddstationer där man kan ta en korv eller gå på muggen (på de f.d. Shell-mackarna åtminstone). :)
... och nu fick jag tillfälle ett prova en också, i Norrköping.

Plus:
Funkade bra, enkelt med kortbetalning. Satte i sladden, blippade kortet (och fick ge PIN, vet inte om det alltid händer, men jag tycker det är ett plus). Laddade 46 kWh på 26 minuter (upp till 80%). Inte fantastiskt, men det var 10C och jag var lite sen med att sätta igång konditioneringen och orkade inte vänta ut den, så batteriet var inte på optimal temp.

Minus:
Inget pris på stora skyltstolpen, och på terminalen avar man tvungen att peta skärmen för att se vad de tänkte ta betalt. (Det var 5,79)
Allokerar 450:- på kortet på förhand. Onödigt mycket och ett jävla oskick.
 
Tillbaka
Topp