• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    923

demondave

Rolex
Har aldrig förstått detta - skitfula, groteskt ineffektiva och allmänt tramsiga (iom att de aldrig använda enligt ursprungligt syfte).

Lägg till sjukt opraktiska i vardagen, för stora för att parkera var som helst, kör man öppet flak måste all packning i hytten i svenskt väder, folk som slänger skräp på flaket om man gatuparkerar och det faktum att väldigt få får utnyttja draget till mer än en 750-kärra.
 

demondave

Rolex
Det är ju lite OT här, men jag har en Amarok/RAM-faktor när jag bedömer småföretag. Stämmer lustigt nog skrämmande ofta. Småföretag med Amarok eller stor amerikansk pick-up går nästan alltid sämre än jämförbara företag utan. Skillnaden är större än vad som bara kan förklaras med direkta bilkostnader.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det är ju lite OT här, men jag har en Amarok/RAM-faktor när jag bedömer småföretag. Stämmer lustigt nog skrämmande ofta. Småföretag med Amarok eller stor amerikansk pick-up går nästan alltid sämre än jämförbara företag utan. Skillnaden är större än vad som bara kan förklaras med direkta bilkostnader.

Menar du att dom är lika omdömeslösa i sina affärer som i val av bil?
 

idagtisdag

Cartier
Varför kör inte jag en snålbil som Dacia, eller mellanklassare som VW (de enkla modellerna):

Dålig ljudisolering, är man lite känslig är detta väldigt jobbigt.
Oftast dålig prestanda, tar längre tid att göra omkörning.
Sämre stolar, man sitter inte så skönt.
Köper man en några år gammal premiumbil begagnat, och sköter underhållet, behöver den inte bli dyrare än att köpa en ny snålbil, snarare tvärt om.

Fast Rolex gör ju exakt samma sak som alla andra, men med ett ytterst välbyggt varumärke. Typ som Audi, fast bättre. Ingen skulle ju behöva mer än Dacias modellprogram ändå jobbar dom flesta tillverkarna mot premium.

Tesla har ju byggt sitt varumärke på nya värden, det är ju därför ingen fossilbilist fattar något när dom jämför rakt av med Audi. Tesla har ett helt nytt gränssnitt, en helt ny tolkning av vad man vill ha ut av en bil, en trovärdighet miljömässigt som andra saknar och ett laddnätverk som gör all skillnad i världen för förarna. Ändå är det i det fallet bara prestigen i prislappen som gör det menar du, men inte i fallet Rolex?

Just detta: Störande högt vägljud
Det är ju en så sjukt bortsedd del av bilköpandet, det är ju speciellt i Sverige det som är mest irriterande, bullrande bilar, är dessutom hälsofarligt.
Jag har lärt mig det med åren, Mercan jag kör nu har knappt något vägljud, den är riktigt tyst, utöver en tyst bil så har den akustikkomfortpaket med laminerade rutor och mer isolering.

Lexus är ju riktigt bra på det också, många bilmärken skiter i det.
 

idagtisdag

Cartier
68-vänster heter det ! :)

Är lite sjukt i mitt område. De med "nyare" pengar, oftast högre tjänstemän utan större förmögenhet, kör alla helt nya BMW, Audi eller Volvo. Ofta tjänstebil. Ofta var sin (han och hon) vit freaking BMW framför det vita huset. Mentalsjukhus!

Kanske ett hävdelsebehov; de andra i området nöjer sig med lite äldre och därmed billigare modeller, den som spar den har.

Men man ser väldigt få vrak eller bilar före runt 2000, så länge vi pratar om bruksbilar; entusiastbilar finns det en hel del äldre.

Att köpa saker för prestigens skull är väl en anledning god som vilken annan som helst? För mig väger det iaf tungt och jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra runt i t.ex en Skoda eller liknande. Om det går bra vill jag att det ska synas, den där 67-vänster mentaliteten är bedrövlig och allmänt sossig tycker jag.

Ingen ska behöva försvara, dölja eller be om ursäkt för varför man köper en viss sak, det är inget fel med prestige (om man inte är sossig alltså)

Jag har inte en vänster mentalitet, jag köper sakerna som passar mig bäst eller som ger mig mest glädje. Men finns det något tråkigare än alla fake-människor på sociala medier som ska posera med en Rolex, och kan ingenting om klockor? Vi lever i ett samhälle där alla ska konsumera och visa vad man köper. För den människan som det faktiskt går bra för är det väl inga större problem. Men åk till orten och se på farsan/morsan som jobbar röven av sig och tar lån för att sin idiotunge ska kunna köpa sina Gucci Flip Flops eller för att de ska kunna finansiera Teslan som ungen vill köra till skolan med och komma högre upp på den sociala stegen i skolan. Jag har inga problem med er som köper Tesla efter att ha gjort ett medvetet val, tvärtom! Jag påpekar bara en aspekt av allt köpande jag upplever, speciellt bland ungdomar (jag är själv 18 så har insikt i det här). Jag är själv emot jantementaliteten, men någonstans har en stor del människor gått från att i första hand köpa dyra saker för att de är bra/bäst (med lite vikt lagd på prestige), till att enbart köpa dyra saker för att de är dyra och prestigefulla.
 

idagtisdag

Cartier
Jag tror ganska få personer kan provköra en
Here's Why a Used Ford F-150 Raptor Is a Great Financial Decision
Here's Why the 2017 Ford F-150 Raptor Is Worth $65,000
Ford F-150 Raptor 3,5 Ecoboost (5992:-/mån in säljes i Växjö - Blocket
2020 Ford® F-150 Raptor Truck | Model Highlights | Ford.com

och inte känna ett visst habegär. Jag tar en röd tack! Man kan även få den med "B&O™ Sound System by Bang & Olufsen with HD Radio™ and SiriusXM Radio". Känns lite som kulturell Food Fusion!

Men visst, försök parkera den i ett parkeringsgarage eller förklara köpets logik för din tonårsdotter med klimatångest (men jag misstänker att hon inte skulle ha något emot att övningsköra i den)!

Så bred så den har tre LED i grillen pga USA-lagkrav.

Skall man kliva upp i kategorin "helt onödig" tycker jag vi får gå till F-650
The Ford F-650 Is a $150,000 Super Truck
:cool:
eller
The Mercedes G63 AMG 6x6 Is the Ultimate $1.5 Million Pickup Truck

Större är bättre ;) Ofta gubbar som ska kompensera. Gärna 5.7L Hemi V8:as osv

Har aldrig förstått detta - skitfula, groteskt ineffektiva och allmänt tramsiga (iom att de aldrig använda enligt ursprungligt syfte).

Det är ju lite OT här, men jag har en Amarok/RAM-faktor när jag bedömer småföretag. Stämmer lustigt nog skrämmande ofta. Småföretag med Amarok eller stor amerikansk pick-up går nästan alltid sämre än jämförbara företag utan. Skillnaden är större än vad som bara kan förklaras med direkta bilkostnader.
 
Senast ändrad:

idagtisdag

Cartier
Det är inte jättekonstigt. Det rullar nästa 5 000 Model S i Sverige, 4 300 Model 3 och 1 700 Model X. Fast det rullar bara 4 500 Nissan Leaf.
Folk köper såklart Tesla av olika anledningar. Vill man ha en elbil med riktigt lång räckvidd så är det Tesla som gäller.
Andra köper Tesla av teknikintresse, man vill ha det senaste. Vissa vill ha en bil med bra prestanda. Vissa köper bara för att det är Tesla. De kan ingenting om elbilar utan vill åt statusen.
Jag tror inte det är många som köper Tesla av miljöskäl. Däremot får man miljön på köpet och är glad för det.
Jag är faktiskt förvånad att det är så många Leafs, kan vara att karossen inte är tillräckligt unik, men jag tycker mig inte se alls så många. Chockerande vad snabbt 3:an håller på att gå om S.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Jag tror ganska få personer kan provköra en
Here's Why a Used Ford F-150 Raptor Is a Great Financial Decision
Here's Why the 2017 Ford F-150 Raptor Is Worth $65,000
Ford F-150 Raptor 3,5 Ecoboost (5992:-/mån in säljes i Växjö - Blocket
2020 Ford® F-150 Raptor Truck | Model Highlights | Ford.com

och inte känna ett visst habegär. Jag tar en röd tack!

Men visst, försök parkera den i ett parkeringsgarage eller förklara köpets logik för din tonårsdotter med klimatångest (men jag misstänker att hon inte skulle ha något emot att övningsköra i den)!

Så bred så den har tre LED i grillen pga USA-lagkrav.

Skall man kliva upp i kategorin "helt onödig" tycker jag vi får gå till F-650
The Ford F-650 Is a $150,000 Super Truck
:cool:
eller
The Mercedes G63 AMG 6x6 Is the Ultimate $1.5 Million Pickup Truck

Då är väl en Mustang ungefär 3x roligare? Pickisen är ful, otymplig och snabb (för att vara en pickis), vilken jävla tramsbil - sorry.
 

demondave

Rolex
Jag tror ganska få personer kan provköra en
Here's Why a Used Ford F-150 Raptor Is a Great Financial Decision
Here's Why the 2017 Ford F-150 Raptor Is Worth $65,000
Ford F-150 Raptor 3,5 Ecoboost (5992:-/mån in säljes i Växjö - Blocket
2020 Ford® F-150 Raptor Truck | Model Highlights | Ford.com

och inte känna ett visst habegär. Jag tar en röd tack! Man kan även få den med "B&O™ Sound System by Bang & Olufsen with HD Radio™ and SiriusXM Radio". Känns lite som kulturell Food Fusion!

Men visst, försök parkera den i ett parkeringsgarage eller förklara köpets logik för din tonårsdotter med klimatångest (men jag misstänker att hon inte skulle ha något emot att övningsköra i den)!

Så bred så den har tre LED i grillen pga USA-lagkrav.

Skall man kliva upp i kategorin "helt onödig" tycker jag vi får gå till F-650
The Ford F-650 Is a $150,000 Super Truck
:cool:
eller
The Mercedes G63 AMG 6x6 Is the Ultimate $1.5 Million Pickup Truck

Jag kör lastbil på jobbet, aldrig i helvete att jag skulle göra det på fritiden också! :)
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
EB6886E1-E2D6-466B-BEAF-3014A052A2A3.jpeg
 

cjne

Cartier
Ser inte ut som att du är på en supercharger? Hur är laddpriset i jämförelse med Teslas priser?
 
åk till orten och se på farsan/morsan som jobbar röven av sig och tar lån för att sin idiotunge ska kunna köpa sina Gucci Flip Flops eller för att de ska kunna finansiera Teslan som ungen vill köra till skolan med och komma högre upp på den sociala stegen i skolan. (jag är själv 18 så har insikt i det här).

Det du beskriver är ett idiotiskt beteende av idiotmänniskor, varför lägga energi på att känna sympati för uppenbart självförvållat korkat beteende?

Att folk är korkade gör väl inte att det är tragiskt att folk vill visa sin framgång med sina statusprylar?
 

idagtisdag

Cartier
Typiskt Teslaägare.
Ska du ta upp platsen ladda bilfan. Än värre är någon som ställer sin S40 på en av platserna.



:D:hilarious:
20200309_133748.jpg
Jag tror inte du förstått riktigt hur det fungerar.
Laddplats = parkeringsplats för människor som äger elbil = parkeringsplats för människor som är lite bättre än ändra
Om sedan laddkabeln sitter i eller inte, är sekundärt.

Slut på skämten:
Jag noterar dock det inträffade, och vill framföra den ödmjuka åsikten, att då elbilar blir allt mer utbrett, och sprider sig utanför entusiastkretsarna, lär detta bli en allt mer vanlig syn. Och troligtvis stor källa till irritation och osämja, speciellt om man har att göra med människor som av den ena eller andra anledningen inte är vana att se till samhällets bästa.

Vi får se när den första dör i ett bråk om en laddplats.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/oRkX3W/inger-78-dog-pa-parkeringsplatsen
Ett bråk om en parkeringsplats – och några sekunder senare så var 78-åriga Inger död.
En 24-årig man fälldes för att ha vållat hennes död.
I dag kom hovrättens dom. De höjer straffet med två månader till två års fängelse.


Sedan dör det säkert människor varje dag av avgaser, men det sker ju betydligt diskretare.
 

idagtisdag

Cartier
Lite inspirerad av denna tråden kollade jag vad det billigaste man kunde hitta en riktig bil med eldrift för, begagnad. Runt 70 000 kr finns det begagnade Leafs. Hittade en med 20 000 mil i Sverige, och en med närmare 10 000 i Tyskland, för det priset.

"Der Wagen wurde im Oktober 2016 mit Kilometerstand 8500 gekauft und seitdem zum Pendeln zwischen Wohnung und Arbeit benutzt. Der Fahrakku hat noch 76% Kapazität, das entspricht 18 kWh. Der Akku ist nicht gemietet oder geleast sondern Bestandteil des Verkaufs.Die Reichweite liegt zwischen 70 und 110 km."

Den vill man nog köpa hemtransport till, lagom att ha för kortare pendlingsresor, om man bor någon mil från jobbet. Jag undrar hur snabbt resten av räckvidden försvinner, linjärt med milen, eller ickelinjärt, och i så fall hur?

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=294732953
 

Johan S

Omega
Morning! Pga av eventuellt jobbyte med då tillhörande tjänstebil står vi i valet och kvalet att välja elbil och då i första hand en Tesla Model S. Model 3 är tyvärr uteslutet pga storlek och bagageutrymme. Ni som har en S hur lång räckvidd är det i realiteten om den körs som ”en vanlig ” bil med förbränningsmotor? Jag har självklart läst de olika angivna räckvidderna för de olika modellerna men hur korrelerar det med med ”sanningen”?
Allt gott!
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Morning! Pga av eventuellt jobbyte med då tillhörande tjänstebil står vi i valet och kvalet att välja elbil och då i första hand en Tesla Model S. Model 3 är tyvärr uteslutet pga storlek och bagageutrymme. Ni som har en S hur lång räckvidd är det i realiteten om den körs som ”en vanlig ” bil med förbränningsmotor? Jag har självklart läst de olika angivna räckvidderna för de olika modellerna men hur korrelerar det med med ”sanningen”?
Allt gott!
Har kört en kollegas S90D tidigare och fick ut ungefär 45mil i motorvägsfart på sommaren. De nya är effektivare.
 

Johan S

Omega
Värt att tänka på är att den drar betydlig mer i starkare vindar och sämre väder.
Vi kuskar ofta mellan Stockholm och Falun så klara jag mig ca. 32 mil på en ”full laddning” är jag good to go. Milen kuskas oftast med barn i bilen och kan jag eliminera risken för det totala kaos som oftast uppstår då de åter ska sätta sig i bilen är det mer än fördelaktigt.
 
Topp