• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Diss till Krons, allmänt ointresserad/ okunnig säljare som ville att jag skulle lämna in klockan i 4(!) dagar för ett enkelt trycktest. Spec när jag ringt i förväg och då skulle det inte vara problem öht att göra det snabbt..
 
Var inne på Stjärnurmakaren i Örebro, på två timmar lyckades dom inte ta bort en skruvad länkbit och springsbarsen fick jag själv rucka till eftersom dom inte kunde få dessa och passa.. Vafan liksom :meh:
Till försvar av Stjärnurmakarna i Örebro så har de ju endast parfymklockor ju :p Då ska man inte förvänta sig att de är kunniga inom området. Håller med ovan, Ahléns ur är väldigt bra. Bra kundbemötande och många intressanta klockhistorier är vad man får vid ett besök.
 
Diss till Krons, allmänt ointresserad/ okunnig säljare som ville att jag skulle lämna in klockan i 4(!) dagar för ett enkelt trycktest. Spec när jag ringt i förväg och då skulle det inte vara problem öht att göra det snabbt..
Hur svårt är det att göra ett sådant test egentligen ? Fick det gjort på min Rolle på minuten hos min lokala urmakare.
Ibland (inte ofta dock) är det bra att bo på ett litet ställe ute i Atlanten.
 
Jag var på Bergströms Ur (i Malmö) i veckan och kundservicen var helt ok när säljaren i butiken förstod att ett seriöst intresse fanns. Då fick jag lov att prova de modeller jag kikade på. Har ni på forumet någon uppfattning om hur Bergströms Ur är när det kommer till service etc av klockor?
 
Hur svårt är det att göra ett sådant test egentligen ? Fick det gjort på min Rolle på minuten hos min lokala urmakare.
Ibland (inte ofta dock) är det bra att bo på ett litet ställe ute i Atlanten.
Brukar ske medans man väntar, gjorde det hos en fristående urmakare på mindre än 5minuter sist så väldigt märkligt av Krons, speciellt när jag ringt och han garvar när jag frågar om det går att göra på en lördag med svaret "självklart".
 
Brukar ske medans man väntar, gjorde det hos en fristående urmakare på mindre än 5minuter sist så väldigt märkligt av Krons, speciellt när jag ringt och han garvar när jag frågar om det går att göra på en lördag med svaret "självklart".
Självgod, dryg stil kryddat med en knivsudd nedlåtande i mina öron
 
Brukar ske medans man väntar, gjorde det hos en fristående urmakare på mindre än 5minuter sist så väldigt märkligt av Krons, speciellt när jag ringt och han garvar när jag frågar om det går att göra på en lördag med svaret "självklart".

Vet inte varför killen sagt att det kan göras, då Krons inte har någon trycktestmaskin sedan de byggde om butiken i våras.
Märkligt.
 
Klockmaster i Trollhättan imponerar inte. Köpt två medeldyra Seiko (6000kr klassen). Första gången så var säljaren (äldre kvinna) inte direkt medgörlig och verka tro att jag inte ens skulle ha råd med en klocka i den prisklassen. När jag skulle betala så frågade hon inte hur jag ville betala utan "du vill ta den på avbetalning eller?"...

Samma ställe igen. Hade låtit dem fixa min quartz seamaster. Efter några månader la den av igen och jag gick tillbaka med den igen. Tog flera veckor innan jag fick beskedet att något tydligen lossat inne i den, då hade den kanske varit 10 lugna timmar på handleden efter det att jag hämtade ut den.
Var bara typ 200kr det rörde sig om för att fixa det igen så jag orkade inte bråka om det dock.

Värt att nämna dock att utöver den äldre damen så har personalen alltid varit trevlig och tillmötesgående!
 
Klockmaster i Trollhättan imponerar inte. Köpt två medeldyra Seiko (6000kr klassen). Första gången så var säljaren (äldre kvinna) inte direkt medgörlig och verka tro att jag inte ens skulle ha råd med en klocka i den prisklassen. När jag skulle betala så frågade hon inte hur jag ville betala utan "du vill ta den på avbetalning eller?"...

Samma ställe igen. Hade låtit dem fixa min quartz seamaster. Efter några månader la den av igen och jag gick tillbaka med den igen. Tog flera veckor innan jag fick beskedet att något tydligen lossat inne i den, då hade den kanske varit 10 lugna timmar på handleden efter det att jag hämtade ut den.
Var bara typ 200kr det rörde sig om för att fixa det igen så jag orkade inte bråka om det dock.

Värt att nämna dock att utöver den äldre damen så har personalen alltid varit trevlig och tillmötesgående!
Alltid drygt när personalen ger sig själv lov att bedöma ifall man är kreditvärdig eller ej.
Skulle vara kul att klä sig riktigt lodis aktigt och gå in i olika affärer med 50.000:- i kontanter med sig och ifall man blir behandlad som luft, drar man fram sedlarna innan man går ut och vifta i plytet på dem.
 
Alltid drygt när personalen ger sig själv lov att bedöma ifall man är kreditvärdig eller ej.
Skulle vara kul att klä sig riktigt lodis aktigt och gå in i olika affärer med 50.000:- i kontanter med sig och ifall man blir behandlad som luft, drar man fram sedlarna innan man går ut och vifta i plytet på dem.
ja det är så fult gjort kan jag tycka! Speciellt när jag själv är inom handel och säljer en del dyra prylar. Jag skiter fullständigt i hur folk ser ut så länge de inte beter sig illa. Jag vill minnas att jag vid tillfället hur som var klädd i jeans, gympadojer och en fleecejacka.
 
ja det är så fult gjort kan jag tycka! Speciellt när jag själv är inom handel och säljer en del dyra prylar. Jag skiter fullständigt i hur folk ser ut så länge de inte beter sig illa. Jag vill minnas att jag vid tillfället hur som var klädd i jeans, gympadojer och en fleecejacka.
Hövlighet och vänlighet kostar inget, men åstadkommer desto mer !
 
Alltid drygt när personalen ger sig själv lov att bedöma ifall man är kreditvärdig eller ej.
Skulle vara kul att klä sig riktigt lodis aktigt och gå in i olika affärer med 50.000:- i kontanter med sig och ifall man blir behandlad som luft, drar man fram sedlarna innan man går ut och vifta i plytet på dem.
Nu för tiden kan ju vilken otvättad lodis som hela vara miljonär. Tror nog att de flesta säljare har fattat det. Men det finns ju undantag såklart. :(
 
Gjorde ett varv i Sthlm när jag ändå var där i helgen. Förstår att huvudstadens klockhandlare har stor och viktig omsättning från asiatiska turister, men även kusinerna från landet kan ibland. Hade inte tänkt handla alls, vilket jag givetvis var öppen med, men samtidigt alltid intresserad om något känns sådär självklart på handleden.

Väldigt lojt bemötande hos Rob Engström. Pliktskyldigaste förevisningen av lite Tudor BB och Omega, väldigt lite stålsportrolle hemma.

Traskade in på Nymans på fredagen. Trevlig pratstund och förevisning/provande med Viggo. Påläst och intresserad, sådant gillas. Kom senare på att Nymans för BP, graalnivå för min del. Snubblade förbi igen på lördagen, Viggo var lika intresserad igen. Fick testa BP, och känslan på handleden var outstanding. Lite kaffe medan jag funderade, egentligen förgäves. Jag var såld, så blev också BP'n. Jag som inte skulle köpa något i helgen.

Där ser man vad en intresserad och duktig säljare kan göra. Mycket nöjd med bemötandet, klart över förväntan. Kommer kika in på Nymans igen, utan tvekan. Givetvis Rob också, men med lägre förväntningar.
 
Senast ändrad:
Jag hatar också dryg butikspersonal... Men...

Jag är sugen på att höra från butiksbiträdena om alla dryga och skitnödiga kunder de får stå ut med varje dag. Då tänker jag främst inte på kunder som hänger på detta och andra forum. Utan t.ex. en klassisk Östermalmshäxa som insisterar på gratis årlig polering av sin lilla guldrolex för att hennes man köpte klockan i butiken 1972, etc..
 
Till försvar av Stjärnurmakarna i Örebro så har de ju endast parfymklockor ju :p Då ska man inte förvänta sig att de är kunniga inom området. Håller med ovan, Ahléns ur är väldigt bra. Bra kundbemötande och många intressanta klockhistorier är vad man får vid ett besök.

Vet inte när Certina, Casio, Seiko, Sjöö Sandström och Tissot räknades som parfymklockor senast? Tycker oavsett om man driver en klockbutik så ska man veta hur en skruvmejsel fungerar... Är man inte kunnig har man inget och göra i en klockbutik, oavsett klass på butik och utbud.
 
x4rt3.jpg
 
Jag hatar också dryg butikspersonal... Men...

Jag är sugen på att höra från butiksbiträdena om alla dryga och skitnödiga kunder de får stå ut med varje dag. Då tänker jag främst inte på kunder som hänger på detta och andra forum. Utan t.ex. en klassisk Östermalmshäxa som insisterar på gratis årlig polering av sin lilla guldrolex för att hennes man köpte klockan i butiken 1972, etc..
Vi kan ta en grogg och prata konstiga kunder en hel natt om du vill. Jobbar iofs inte med klockor, men snarlik "lyxkonsumtion" vad gäller cyklar. Det finns sjukt många muppar som tror att de är VIP för att de köpt en vara i det faktiskt lägre prissegmentet av vårt sortiment...
 
Vi kan ta en grogg och prata konstiga kunder en hel natt om du vill. Jobbar iofs inte med klockor, men snarlik "lyxkonsumtion" vad gäller cyklar. Det finns sjukt många muppar som tror att de är VIP för att de köpt en vara i det faktiskt lägre prissegmentet av vårt sortiment...
Jag tror många butiksbiträden är dryga, iaf initialt, som skydd för sig själva då många kunder är dryga mot dem. Har man blivit trampad på kan det ju vara skönt att trampa tillbaka, dessutom...

Sedan handlar det ju om att sålla kunder, här gäller det att minimera sina misstag!
 
Vet inte när Certina, Casio, Seiko, Sjöö Sandström och Tissot räknades som parfymklockor senast? Tycker oavsett om man driver en klockbutik så ska man veta hur en skruvmejsel fungerar... Är man inte kunnig har man inget och göra i en klockbutik, oavsett klass på butik och utbud.
Ingen aning om att de hade Sjöö Sandström & Tissot där faktiskt. Lite konstigt att de inte har ställt fram de uren när premiäröppningen var? :D Det är tyvärr oftast så. Kan jobba människor på klädbutiker som tyvärr inte har någon aning om plaggen för fem öre. De utgår bara från vad det står!
 
Vet inte när Certina, Casio, Seiko, Sjöö Sandström och Tissot räknades som parfymklockor senast? Tycker oavsett om man driver en klockbutik så ska man veta hur en skruvmejsel fungerar... Är man inte kunnig har man inget och göra i en klockbutik, oavsett klass på butik och utbud.
Inte Sjöö Sandstöm va?
 
Vet inte när Certina, Casio, Seiko, Sjöö Sandström och Tissot räknades som parfymklockor senast? Tycker oavsett om man driver en klockbutik så ska man veta hur en skruvmejsel fungerar... Är man inte kunnig har man inget och göra i en klockbutik, oavsett klass på butik och utbud.
Vet du själv hur en skruvmejsel funkar? Varför gick du i så fall dit för att få en länkbit bortskruvad?
 
Hövlighet och vänlighet kostar inget, men åstadkommer desto mer !

Självklart, men gällande de lite finare butikerna med dyrare märken kan man väl ändå inte bli förvånad om man blir inte får slå sig ner, en kopp kaffe
Jag hatar också dryg butikspersonal... Men...

Jag är sugen på att höra från butiksbiträdena om alla dryga och skitnödiga kunder de får stå ut med varje dag. Då tänker jag främst inte på kunder som hänger på detta och andra forum. Utan t.ex. en klassisk Östermalmshäxa som insisterar på gratis årlig polering av sin lilla guldrolex för att hennes man köpte klockan i butiken 1972, etc..

Du ska vara veta hur många sådana som finns, även de som insisterar på att deras ärende absolut ska vara längst fram i kön och prioriteras först, skickas med expressbus och att urmakarna ska stanna kvar efter ordinarie jobbtider för att ordna eftersom de varit "lojala" kunder. (Läs:Två klockor á la Datejust eller liknande över 25 års tid.)

Varför har de inte det??

Finns helt enkelt inte plats vad jag hört.
 
Finns helt enkelt inte plats vad jag hört.
Om jag då kommer med min aerospace och vill byta batteri så antar jag att jag får bytet utfört men jag har ingen aning om klockan är tät efter det.....
Nu vet jag att det är enbart vid en täthetsservice som jag har garanterad täthet i två år och i det läget lär batteribytet och trycktesten ta mer än några timmar,
men det vore ju ändå kul att veta att klockan är tät efter ett bateribyte, eller att det är dags för service.
 
Om jag då kommer med min aerospace och vill byta batteri så antar jag att jag får bytet utfört men jag har ingen aning om klockan är tät efter det.....
Nu vet jag att det är enbart vid en täthetsservice som jag har garanterad täthet i två år och i det läget lär batteribytet och trycktesten ta mer än några timmar,
men det vore ju ändå kul att veta att klockan är tät efter ett bateribyte, eller att det är dags för service.

Jag kan säga på en privat nivå om den är tät eller inte pga erfarenhet av mina studier men kan inte garantera det eftersom maskinen inte finns, nej.
Så enkelt är det tyvärr, jag kan inte utföra en tjänst eller ett jobb jag inte har maskinerna för!
 
Tillbaka
Topp