• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köksknivar

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Hoj
är det någon som beställt från jg knivar på instagram,hur får man tag i honom?
Tänk om det fanns en knapp man kunde trycka på för att skicka ett meddelande till smeden! Va bra det skulle va…
13F4C523-552E-4195-8D9A-E9ED8C754627.jpeg


(sorry, kunde inte låta bli…)


Edit:
Förlåt @Petrik .. detta va en onödigt spydig kommentar i våran annars så trevliga forumdel.
 
Senast ändrad:

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Varför tror du jag frågar
Förlåt för den dryga och onödiga kommentaren. Vill inte förstöra våran fina stämning här inne.

Misstänker att han kanske inte svarar där?
Vet att många smeder är svåra att få tag på och har dom själva valt att inte ha ett nummer eller hemsida blir det svårt.
Hoppas du kommer i kontakt med han och kan beställa en ny pärla till köket :)

/Filip
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Frun sitter nöjd i vardagsrummet och dricker sin GT.
Kommer ut i köket och möts av detta på diskbänken.
E7F419F0-CA26-444B-A3C4-BEDFADF43732.jpeg

Tur att hon i alla fall vet vilka knivar man kan lämna liggandes (eller hålla sig borta från?)…
Ibland tror jag hon gör det bara för att provocera.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Frun sitter nöjd i vardagsrummet och dricker sin GT.
Kommer ut i köket och möts av detta på diskbänken.
E7F419F0-CA26-444B-A3C4-BEDFADF43732.jpeg

Tur att hon i alla fall vet vilka knivar man kan lämna liggandes (eller hålla sig borta från?)…
Ibland tror jag hon gör det bara för att provocera.
När du fått din att inse ur man gör kan du försöka få min att börja inse att man inte sätter tillbaka en kniv på magneten med eggen först...
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
När du fått din att inse ur man gör kan du försöka få min att börja inse att man inte sätter tillbaka en kniv på magneten med eggen först...
“Hjälp till självhjälp”
“parh of least resistance“
Hjälp henne så att hon inte kan göra fel:
Skaffa en magnetlist med kork!
44F5BB68-E150-4E95-B238-444FCA402CC7.png

 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Usch vilka dumma idéer man kommer på ibland..
Överväger kraftigt att skaffa mig en gammal rostig japanare och renovera här hemma i köket. ”Hur svårt kan det va?!”

just detta exemplar har uppenbarligen rostfria sidor och kolstål i mitten..
får se vad man kan hitta där ute..
2BCC9FDD-3834-4F8C-B28A-C542B52FB50E.png
 

Vincent

Cartier
Frun sitter nöjd i vardagsrummet och dricker sin GT.
Kommer ut i köket och möts av detta på diskbänken.
E7F419F0-CA26-444B-A3C4-BEDFADF43732.jpeg

Tur att hon i alla fall vet vilka knivar man kan lämna liggandes (eller hålla sig borta från?)…
Ibland tror jag hon gör det bara för att provocera.
Vad är det där för märke? Vintage? Sjukt fin i alla fall!:)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ja jag har själv en sabatier k och googlade efter 62 sabatier men kunde inte hitta så mycket alls så därför jag blev nyfiken:)
Aaaha! Den är kanske 6-7 år gammal (kanske 10?) så den är väll snart vintage då ;)
Efter att ha slipat den tror jag det är hårdheten på den. Hård som stryk är den i alla fall!
äter mjukare stenar…
 
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Suktar efter en ny kniv.

Detta är en otroligt vacker kniv, Miyabi Bunka. Santuko på 18cm.


Jag villhöver en lite större Santuko i rostfritt. Kolstål i all ära men jag gillar rostfritt. Finns det något som är mer bang-for-the-buck?


1663881872968.png
 

Maccan

Omega
2-Faktor
Suktar efter en ny kniv.

Detta är en otroligt vacker kniv, Miyabi Bunka. Santuko på 18cm.


Jag villhöver en lite större Santuko i rostfritt. Kolstål i all ära men jag gillar rostfritt. Finns det något som är mer bang-for-the-buck?


1663881872968.png
Trevlig kniv men tycker den är väldigt överprisad. Finns mycket mer roligt att välja på. Sen så är ZDP-189 ett av de hårdaste rostfria stålen på marknaden. Fördelen är att den blir sjukt vass och håller skärpan länge, nackdelen är den är ett elände att slipa på stenar och brynstål.

Har testat deras gyoto på 20 cm och tycker den känns väldigt klumpig på nåt sätt, handtaget glider lite i greppet också. Då tycker jag modellen under som heter 5000 mcd med handtag i masur och SG-2 stålet är betydligt mer trevlig och användarvänlig.

Shiro Kamo har 2 st bunka på Cleancut såg jag. En i SG-2 stål och en i VG-10 stål. Kanske kan vara värt att titta på. Har själv en nakiri från samma smed, trevlig kniv och tunn bakom eggen. En fröjd att slipa, kolstål dock.

 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Trevlig kniv men tycker den är väldigt överprisad. Finns mycket mer roligt att välja på. Sen så är ZDP-189 ett av de hårdaste rostfria stålen på marknaden. Fördelen är att den blir sjukt vass och håller skärpan länge, nackdelen är den är ett elände att slipa på stenar och brynstål.

Har testat deras gyoto på 20 cm och tycker den känns väldigt klumpig på nåt sätt, handtaget glider lite i greppet också. Då tycker jag modellen under som heter 5000 mcd med handtag i masur och SG-2 stålet är betydligt mer trevlig och användarvänlig.

Shiro Kamo har 2 st bunka på Cleancut såg jag. En i SG-2 stål och en i VG-10 stål. Kanske kan vara värt att titta på. Har själv en nakiri från samma smed, trevlig kniv och tunn bakom eggen. En fröjd att slipa, kolstål dock.

Båda ser trevliga ut, får nästan ta mig till Cleancut någon gång och klämma lite. Tackar!

Fler tips från resten av gänget mottages tacksamt. Ping @RobinW @blackcoffee
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Båda ser trevliga ut, får nästan ta mig till Cleancut någon gång och klämma lite. Tackar!

Fler tips från resten av gänget mottages tacksamt. Ping @RobinW @blackcoffee
Kan du ta dig till cleancut så kolla där (jag bor i Gbg så jag vet egentligen bara det som står på nätet.
Tycker alla rf-stål är rätt lika (”döda” på stenarna) så jag skulle valt den designen jag gillar bäst.
Gillar Pettys och parers i rf men allting annat i kol
Så jag har inte mycket att bidra med…
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Båda ser trevliga ut, får nästan ta mig till Cleancut någon gång och klämma lite. Tackar!

Fler tips från resten av gänget mottages tacksamt. Ping @RobinW @blackcoffee

För 4000 spänn borde man kunna få riktigt bra prylar. Har du hållit i den och gillar balansen? För mig som gillar den japanska stilen ser det ut att vara ett tungt handtag som ger lite baktungt grepp om man gillar "pinch grip". Andra Miyabi har känts så för mig i alla fall.

Att åka om Cleancut är ju aldrig fel. Då kan du ju känna sakerna.

Alternativ:

Ska det vara lite läckert utseendemässigt och rostfritt och prisvärt kanske JCK Blue Cloud kan vara nåt. Här är en jämförbar i storlek:


Det är förvisso en lite rakare profil med mindre "mage" än den du hittat på Cleancut. Moms kommer ju till också, så sikta på +30% på priset från JCK. Ja, det är en seriös butik. Kollar du runt lite hittar du mycket annat skoj där även i högre prisklasser. Jag har inte köpt just den kniven men jag har köpt annat från samma butik.

4000 spänn och prisvärt i samma mening får mig att säga hmm lite.

Cleancut har en serie kallad Ohishi som är mycket billigare men ändå riktigt trevligt av det jag känt - jag har köpt en själv och gett en till min bror. Fast den jag köpte sålde jag när jag uppgraderade från santoku till gyuto och från rostfritt till kolstål. :)


För prisvärt hade jag velat rekommendera den rostfria serien kallad Kaeru hos JNS, men det finns ingen riktigt i storleken du söker. De ser också betydligt mer enkla ut i utseendet:


För 4000 spänn borde man kunna få roligare saker än Miyabi tänker jag. Men då hamnar man ju lätt i kolstålsträsket. Kolstål är skoj.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Tänk också på att Miyabi säljs i vanliga butiker som Cervera och sånt. Om du gillar dem, håll lite koll på reor kring julhandeln i såna butiker så kanske du kan spara en tusenlapp om du orkar leta lite. :)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
För 4000 spänn borde man kunna få riktigt bra prylar. Har du hållit i den och gillar balansen? För mig som gillar den japanska stilen ser det ut att vara ett tungt handtag som ger lite baktungt grepp om man gillar "pinch grip". Andra Miyabi har känts så för mig i alla fall.

Att åka om Cleancut är ju aldrig fel. Då kan du ju känna sakerna.

Alternativ:

Ska det vara lite läckert utseendemässigt och rostfritt och prisvärt kanske JCK Blue Cloud kan vara nåt. Här är en jämförbar i storlek:


Det är förvisso en lite rakare profil med mindre "mage" än den du hittat på Cleancut. Moms kommer ju till också, så sikta på +30% på priset från JCK. Ja, det är en seriös butik. Kollar du runt lite hittar du mycket annat skoj där även i högre prisklasser. Jag har inte köpt just den kniven men jag har köpt annat från samma butik.

4000 spänn och prisvärt i samma mening får mig att säga hmm lite.

Cleancut har en serie kallad Ohishi som är mycket billigare men ändå riktigt trevligt av det jag känt - jag har köpt en själv och gett en till min bror. Fast den jag köpte sålde jag när jag uppgraderade från santoku till gyuto och från rostfritt till kolstål. :)


För prisvärt hade jag velat rekommendera den rostfria serien kallad Kaeru hos JNS, men det finns ingen riktigt i storleken du söker. De ser också betydligt mer enkla ut i utseendet:


För 4000 spänn borde man kunna få roligare saker än Miyabi tänker jag. Men då hamnar man ju lätt i kolstålsträsket. Kolstål är skoj.
Tänk också på att Miyabi säljs i vanliga butiker som Cervera och sånt. Om du gillar dem, håll lite koll på reor kring julhandeln i såna butiker så kanske du kan spara en tusenlapp om du orkar leta lite. :)
Kvalitetssvar som vanligt, tack!

Jag har inte hållt i någon av knivarna och har en bit till Cleancut... Men någon dag om jag inte klickar hem något.
Den för 4k kommer garanterat inte hända. Men det var en utgångspunkt på typ av kniv jag villhöver. Så hade gärnat landat kring 2k max. Ska läsa nu innan sömnen behövs, tack igen!
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Hej, totalt noob på knivar… I brist på bättre sysselsättning budade jag hem en sådan här https://www.returhuset.se/kafer-santoku-messer-kniv-8.html på tratten för 600:- :)

Inser att här kan det nördas ordentligt, och att mitt spontanköp säkert inte imponerar särskilt mycket, men vad är det jag köpt - bortom det uppenbara, en kniv ;-) ?
Antagligen en riktigt schysst kinatillverkad kniv för 600:- (dyr till ordinariepris) Alltid svårt att veta när man inte anger vad det är för stål, mumbojumbo om damaststål säger inte så mycket om vad det egentligen är. Damaskeringen och "67 lager" är bara dekoration i det mjukare ytterskiktet som ska skydda det hårdare härdade och skörare egg-stålet.
På den positiva sidan, om man anger ett HRC på ca 60 så är chansen att själva eggen är ok, på den negativa sidan blir man lite skraj när marknadsföringen pratar om att man kan maskindiska men det ska man nog bara tolka som att det är ett rf stål (gissningsvis det VG10-liknande som många kinaknivar använder) i grunden.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hörrni. Mycket snack om rostfritt nu, vilket jag själv föredrar då jag kan slappna av lite när andra är i mitt kök utan att behöva stövla runt med ridspö.
Men VG-10, är det verkligen ett så bra stål?
Lider inte det av rätt stora karbider som gör det onödigt sprött och svårvässat, eller minns jag fel från tidigare nördseanser?
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Hörrni. Mycket snack om rostfritt nu, vilket jag själv föredrar då jag kan slappna av lite när andra är i mitt kök utan att behöva stövla runt med ridspö.
Men VG-10, är det verkligen ett så bra stål?
Lider inte det av rätt stora karbider som gör det onödigt sprött och svårvässat, eller minns jag fel från tidigare nördseanser?

VG-10 tycker jag har ett oförtjänt dåligt rykte. Tanaka, tojiro med flera gör knivar som tar fantastiska eggar med VG-10.

Lagom aggressiva och håller skärpa. Hyfsat under svåra förhållanden
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Håller som bäst på att återuppliva en Gyuto jag fick ta över från annan medlem här på forumet.
Den va ordentligt misshandlad, tjock som en köttyxa bakom eggen. Enligt kartongen skulle den va 230 men idag mäter den 210.
misstänker att spetsen kanske gått av nån centimeter in, ut i garaget och forma om med vinkelkapen och sen få till en någolunda egg. Ingen som vet..

Behövde en ordentlig bantning då cladingen gick hela vägen till eggen.
0ECBED68-DF09-4857-B9E8-225D45F3C33B.jpeg

27656424-7620-4F5A-AD6F-A9DF59E8FF12.jpeg


Fick till det skapligt på ena sidan. Måste jobba mer på klacken och andra sidan ska nog få sig en omgång till nån dag.
Jobbar även på att slipa bort ett ”mönster” på själva bladet som jag inte va ett jätte fane av.
16 lager med okänt stål och annat stål i mitten. Mycket oklart. Reagerar på syra så det är nått kol-stål-isch.. inte rostfritt i alla fall..

Ganska kul projekt faktisk. Överväger att byta handtaget också för att pröva det. Får se vad som händer framöve.

Edit:
Slipningen är inte ens nära klar. Väntar på massa olika slippapper för att få till en härlig finish på bladet!
 
Senast ändrad:

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Köksknivsdelen på KS.. Vi har ett resultat!

innan experiment hade vi en någolunda blank Gyuto som jag försökt tunna ut.
EA0AB720-1FFE-4F9E-A027-3652092737AE.jpeg


Ner i starkt kaffe med dig!
150-200g vanligt bryggkaffe till en liter vatten typ.
C1DEFF64-1886-42DD-9949-A5FFD6873A38.jpeg


Progress efter en timme
onekligen spännande!
0187314B-A795-44C4-88AC-7D86EDB34A29.jpeg

8BED534B-2D2A-4FEA-B344-20FD41D5AE1F.jpeg


njaaa… lite till. En timme till!! (Sen va det dags att sova och ville inte lämna över natten)
D5A13732-9F93-4315-8F51-E09D11591881.jpeg


oooohh.. börjar likna nått
7CC9EE4B-3791-44AF-8FC7-B13E8C8D17A1.jpeg

9823581E-2157-47EC-8068-1CBD9AB0DEB8.jpeg


Fått en ordentlig färg. Skimrar i blått och orange.
Dock ser man vilket crapy jobb jag gjort med slipningen.
Ska jag fortsätta några timmar till?
1E24CC41-498F-4737-8014-15FD9F60953C.jpeg

61F94B4B-3894-4B3C-8491-7A244738F326.jpeg
 

Bilagor

  • 12FD3BB9-7B09-4819-9EF9-C7D96EFAA077.jpeg
    12FD3BB9-7B09-4819-9EF9-C7D96EFAA077.jpeg
    344.9 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:

Ccris

Omega
Tja, Har tröttnat rejält på mina globalknivar, har ni tips på någon bra ”starter” kockniv, som är snäppet bättre än global?
 
Topp