Det blir onekligen gärna lite prylar när man börjar med sånt... jag har inte provat nån bra rullslip, bara billigt skit och det var verkligen inte bra. Men om du blir nöjd så blir du ju nöjd.
En bra start om du inte låtit kniven bli för slö är en brynstav som
@zippan sade. IKEA har en fungerande keramisk stav för under hundringen. LIten genomgång av typer och användningsteknik
här. Det ersätter inte riktig slipning men kan fräscha upp kniven en bit så det kan gå längre mellan slipningarna.
Grunden i slipningen är ju att gnida bort metall med en lite grövre sten tills du har en vettig egg och sen kör man med finare och finare korn i slipstenen efter det för att förfina metallytorna i eggen. Typiskt på en finare kniv (alltså tunnare kniv av hårdare stål) börjar man med en sten på 800-1200 grit och där får man till en egg som kan göra de vanliga testerena (raka armhår och skära papper) utan problem, sen oftast putsar man och striglar lite på en finare sten, kanske nånstans mellan 3000 och 8000 grit för att sen avsluta med att strigla på läder. En del svär vid att man bör bara halvera kornstorleken varje gång (1000, följt av 2000, följt av 4000 etc) medans jag tycker att för vanlig slipning så räcker det fint med två stenar med lite större hopp. Har man en riktig sliten kniv eller nåt lite enklare så kan man ibland börja på nåt grövre, 200 eller 500 eller så. Kornstorleken är ju dessutom bara just det - kornstorlek. Din teknik, hur hårt du trycker t.ex. spelar ju också roll.
Senast jag slipade ett par "vanliga" knivar (IKEA 365+ och en Tojiro DP-3) så använde jag enbart en enda slipsten, King Deluxe 1200, och sen avslutade jag med först
strigling på en läderbit med diamantpasta på och sen en "naken" läderbit. Detr blev bra... men kombinera med nåt som håller upp slipstenen i arbetshöjd och en stenplanare så är det redan där fem prylar. Det finns ju
dubbelsidiga stenar också med 1000-ish på ena sidan och sen nåt finare kring 3000-6000 på andra sidan, funkar också fint. Men det blir en hög med prylar. Dessutom blir det ju gärna en handduk eller två som man inte sen använder till annat antingen pga att man skär hål i den när man håller på eller för att den blir skitig. Den röda leran från King-stenen känns inte heller som en höjdare i ett ljust och fräscht kök om man är oförsiktig.
Om det får kosta pengar och ska vara lite minimalistiskt är nog det snyggaste ett par Shapton Glass-stenar tillsammans med den speciella "
transporthållaren" som funkar både för förvaring och som hållare för arbetshöjden. Men även där vill man nog komplettera med en strigel och efter ett tag med en stenplanare...
Många gillar ju Tormeks maskinella slipar också. Deras modell
Tormek T-1 är gjord för hemmabruk. Kanske kan gömmas i ett skåp?
Men som sagt, minimalism blir det inte riktigt hur man än gör.