• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Köksknivar

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Fast då är 1000 också för fin. Är det katastrofer man får så blir det 220 glas eller 320 pro och sedan 2000 pro. Men i de flesta fall tycker jag 2000 räcker, ocg som sagt, upplever inte att den avverkar långsammare än 1000

Är det här jag ska erkänna att de Shapton Pro jag har inte inkluderar en 1000-sten? Det är 120, 220 och 2000. :) Det kan ju hända jag har några andra 1000-stenar i alla fall (Shapton Glass, Naniwa, King... samt en JNS 800). Många stenar blir det när man experimenterar med kreditkortet i handen.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Är det här jag ska erkänna att de Shapton Pro jag har inte inkluderar en 1000-sten? Det är 120, 220 och 2000. :) Det kan ju hända jag har några andra 1000-stenar i alla fall (Shapton Glass, Naniwa, King... samt en JNS 800). Många stenar blir det när man experimenterar med kreditkortet i handen.
Du kan få låna min om du vill testa
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Vass är bra. Resten är övning. Övning ger träning. :)

I början körde jag upp rätt mycket och tydlig råegg, och med tiden och övning blir den nog mindre - jag har lärt mig vad som funkar för mig. Jag vet inte om jag har någon jättebra referens om du menar "hur det ska kännas". Hmm. En tydlig skillnad mellan sidan med råeggen och sidan utan råeggen - och känna skillnaden längs hela eggen. Hjälper det?
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Vass är bra. Resten är övning. Övning ger träning. :)

I början körde jag upp rätt mycket och tydlig råegg, och med tiden och övning blir den nog mindre - jag har lärt mig vad som funkar för mig. Jag vet inte om jag har någon jättebra referens om du menar "hur det ska kännas". Hmm. En tydlig skillnad mellan sidan med råeggen och sidan utan råeggen - och känna skillnaden längs hela eggen. Hjälper det?
Tack!
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Har en gammal OBH Nordica som går som allroundkniv. Det hade varit trevligt med något bättre och kikade först lite på Yaxell santoku som såg trevlig ut, men insåg att jag nog vill ha ca 20cm blad fortfarande. Yaxell har Ran och Zen 20cm kockkniv, kan det vara något eller har ni andra förslag?

Kraven är: Budget max 2k, runt 20cm, allround.

Redigerar mig själv med att det nog är en 18cm santoku det får bli. Något tips?
 
Senast ändrad:

snajgel

Panerai
Övning!

C53F740A-A0B3-4046-879B-0B125F9DEA4C.jpeg
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Det finns en svensk smed vid namn Thomas Moberg - jag köpte en kniv av honom i somras på Knivexpo i Vadstena:

PXL_20230714_085015393.jpg


Anledningen till att jag nämner det här och nu är att ett av hans alster har hittat ut på Cleancut - skoj!

TMO210_A1.jpg



Jag hoppas han får lite mer exponering av detta, den kniv jag köpte av honom i somras är helt enkelt tokigt bra och himla snygg. Jag har inga riktigt bra bilder av min egen kniv (ja, jag är en dålig människa men jag har fokuserat på att använda den). Just kniven jag har är damascus och inte valljärn i kappan men i övrigt tror jag den är rätt lik baserat på CC:s beskrivning. Riktigt vass och tunn egg.

Hmm. Undrar om man borde beställa en custom av Tomas? Det vore skoj att se vad han kan göra på konceptet "Chinese cleaver".... Det är ju snart All Rectangle March...

Han postade ju på Tuben häromdagen också en liten film som visar hur man med lite värme, lite tryck och lite kärlek kan göra en stålsandwich för damaskus:


IG: https://www.instagram.com/TMOknives/
 
Senast ändrad:

snajgel

Panerai
Jag har två Naniva Pro stenar, 1000 och 3000.
Har en kniv som blivit felslipad på en tormek så skulle behöva avverka en del på den och tror då att det görs enklast på en grövre sten än dom jag har.
Vilken gritt och sten tror ni på?
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
320 och tid. Jag gillar shapton men grova stenar upplever jag mindre känsliga för att välja rätt. Atoma eller annan diamantplatta funkar givetvis också
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Så råkade jag bli med en nakiri från Watanabe...

PXL_20240201_134930792.jpg


och har därmed 4 x Wat på knivlisten. Om ni allt är Watanabe eller om några av dem är gjorda av Toyama som det ryktas... Watayama?

Oh well, 4 x Wat:

4xWat.jpg


Tack @Ccris !

Kanske dags sälja ett par andra knivar nu då, det börjar bli fullt i lådan... :)
 
Senast ändrad:

RobinW

Cartier
2-Faktor
Så råkade jag bli med en nakiri från Watanabe...

PXL_20240201_134930792.jpg


och har därmed 4 x Wat på knivlisten. Om ni allt är Watanabe eller om några av dem är gjorda av Toyama som det ryktas... Watayama?

Oh well, 4 x Wat:

4xWat.jpg


Tack @Ccris ! K

Kanske dags sälja ett par andra knivar nu då, det börjar bli fullt i lådan... :)
Man ångrar saker man inte köpt och saker man sålt.

Själv skall jag lägga beställningar på chefknivestogo.com och bladehq.com eftersom jag drappats av en vecka i Kentucky
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Man ångrar saker man inte köpt och saker man sålt.

Själv skall jag lägga beställningar på chefknivestogo.com och bladehq.com eftersom jag drappats av en vecka i Kentucky

Skoj med Kentucky. Tror jag, jag har aldrig varit där, men jag brukar ofta hitta något jag uppskattar i vår tids romarrike. :)

Själv ångrar jag sällan icke-köp eller sälj av knivar eller klockor och sånt. Det är ju rena lyxprylar som egentligen inte är ett basalt behov. Bara ett nöje när man hittar rätt.
 

EPL89

Cartier
Paneristi
2-Faktor
Spanar in ny gyuto…
Någon som är intresserad av kul byte?

Perfekt för dig som vill ha en mycket rejäl kniv för t.ex. fågel, fläsk, vilt, och fisk.
Otroligt lättslipad att få rakbladsvass, och håller skärpan närapå oändligt känns det som.

D-format Ho Wood-handtag.
Shirogami HRC 66 från Sanjo, Nigata.

Specifikationer:
Vikt: 176,4g
Handtagets längd: 130mm
Handtagets bredd: 20mm
Total längd: 310mm
Bladets längd: 170mm
Bladets höjd: 35mm
Ryggens tjocklek vid handtag: 5mm
Ryggens tjocklek vid hälen: 4mm
Ryggens tjocklek vid bladets mitt: 3mm
Ryggens tjocklek 1cm från spets: 2mm

Finns i Göteborgsområdet.

IMG_5669.jpeg


IMG_5668.jpeg
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Spanar in ny gyuto…
Någon som är intresserad av kul byte?

Perfekt för dig som vill ha en mycket rejäl kniv för t.ex. fågel, fläsk, vilt, och fisk.
Otroligt lättslipad att få rakbladsvass, och håller skärpan närapå oändligt känns det som.

D-format Ho Wood-handtag.
Shirogami HRC 66 från Sanjo, Nigata.

Specifikationer:
Vikt: 176,4g
Handtagets längd: 130mm
Handtagets bredd: 20mm
Total längd: 310mm
Bladets längd: 170mm
Bladets höjd: 35mm
Ryggens tjocklek vid handtag: 5mm
Ryggens tjocklek vid hälen: 4mm
Ryggens tjocklek vid bladets mitt: 3mm
Ryggens tjocklek 1cm från spets: 2mm

Finns i Göteborgsområdet.

IMG_5669.jpeg


IMG_5668.jpeg

Munetoshi? Från Maxim eller från något annat håll?
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Spanar in ny gyuto…
Någon som är intresserad av kul byte?

Perfekt för dig som vill ha en mycket rejäl kniv för t.ex. fågel, fläsk, vilt, och fisk.
Otroligt lättslipad att få rakbladsvass, och håller skärpan närapå oändligt känns det som.

D-format Ho Wood-handtag.
Shirogami HRC 66 från Sanjo, Nigata.

Specifikationer:
Vikt: 176,4g
Handtagets längd: 130mm
Handtagets bredd: 20mm
Total längd: 310mm
Bladets längd: 170mm
Bladets höjd: 35mm
Ryggens tjocklek vid handtag: 5mm
Ryggens tjocklek vid hälen: 4mm
Ryggens tjocklek vid bladets mitt: 3mm
Ryggens tjocklek 1cm från spets: 2mm

Finns i Göteborgsområdet.

IMG_5669.jpeg


IMG_5668.jpeg
Det är en typ styckkniv?

Jag finns också i Gbg och har möjligen en Gyuto, två eller 20 som jag inte använder.
Vill inte byta bort eller sälja, men du får gärna låna om du vill
Vill du busa med @blackcoffee så finns en watanabe honyaki…
 
Senast ändrad:

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Det är en typ styckkniv?

Det jag har sett av den på olika håll inklusive filmer från Maksim själv är att det är en kniv vars egg är rätt grov och tål reljäla hugg i benpipor utan att ta skada... så... en styckkniv, japansk och grov men lätt att få vass. Jag ägde en av det jag tror är samma variant några månader för några år sedan men det är sällan jag hugger i ben nu.

Inte säker på att det är exakt samma specar, men typ den här:


Vill du busa med @blackcoffee så finns en watanabe honyaki…

WTF?!!?!?!! !??!??!!!

Så där får du inte säga utan att skicka mig PM med mer info. ;)
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Det jag har sett av den på olika håll inklusive filmer från Maksim själv är att det är en kniv vars egg är rätt grov och tål reljäla hugg i benpipor utan att ta skada... så... en styckkniv, japansk och grov men lätt att få vass. Jag ägde en av det jag tror är samma variant några månader för några år sedan men det är sällan jag hugger i ben nu.

Inte säker på att det är exakt samma specar, men typ den här:




WTF?!!?!?!! !??!??!!!

Så där får du inte säga utan att skicka mig PM med mer info. ;)
Du kan få låna den om du vill. Den är sällan i lådan.
Hade en honyaki-period då jag råkade köpa den
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Tack för erbjudandet men jag tror jag står över för stunden.

Men du som är erfaren, vad är din erfarenhet av skillnaden mellan en "vanlig" kniv och en honyaki? Den enda kombinationen jag har är ett par gyutos av Yoshikazu Ikeda som är i princip identiska men den ena är traditionell trelagerskniv och den andra är en honyaki, båda i shirogami. Jag har inte använt någon av dem tillräckligt mycket för att göra behöva slipa dem så jag vet inte hur de känns på stenarna men när jag använder dem känns honyakin mycket hårdare och stabilare på något vis. Ett mer distinkt ljud och känsla när de slår i skärbrädan.

Stämmer det med din erfarenhet eller är det jag som inbillar mig saker och tror att den dyrare kniven är bättre än den är? :)
 
Topp