Destination: Kungsleden, Hemavan-Ammarnäs.
Datum/tidsperiod under vilket äventyret fortgick: 250715-250719.
Mål med äventyret: Att uppleva vår vackra fjällvärld ihop med en polare från studietiden. Njuta av lugnet och bara släppa alla moderniteter.
Kort om äventyret i sig: Den 13e Juli körde jag upp till Östersund där min vän bor. Det var skönt att åter se staden då jag studerade där. Spenderade natten där i tält för att dan efter köra upp till Storuman där vi spenderade natten.
Sedan tog vi buss till Hemavan och började vandringen runt klockan 15. Första dagen vandrade vi till Viterskalet och slog lägger upp i dalen. 10 km.
Dag två så vandrade vi genom den vackra u-dalen Syterskalet, tog lunch samt ett iskallt bad vid Syterstugan samt fortsatte mot Tärnasjö. Vi slog lägger på en av Tärnasjöns hundratals holmar. Cirka 18 km.
Dag tre så fortsatte vi mot Tärnasjöstugan, och när vi kom fram var det dags för lunch och bad. Här tog vi en välbehövlig paus på två timmar för att därefter gå hela vägen till Serve. Cirka 22 km.
Dag fyra gick vi från Serve till Aigert, 19 km.
Dag fem gick vi 8 km till byn Ammarnäs där vi käkade en schysst kebabtallrik och tog en öl eller två, därefter buss mot Storuman där jag sitter i skrivande stund.
Måluppfyllnad: Vandringen var riktigt fin med mäktiga vyer. Kan inte riktigt avgöra om jag gillade Abisko-Nikkaluokta mer. Vandringen hade en hel del höjdpunkter, men dessvärre en del lidande. Det var extremt varmt, och inte ett moln på himlen förens på torsdagen.
Vindstilla dessutom, vilket gjorde oss något oroliga över att bli dehydrerade då vattentillgången stundtals var begränsad. Myggen och bromsen var rejält på hugget kan tilläggas. Men trots allt detta är vi glada och nöjda, och ser det mer som ett prov på tålamod och styrka att hålla tidsschemat.