Reserapport från Rallarvegen
Destination: Rallarvegen - Västra Hardangervidda
Tidsperiod: 7/8 - 9/8 2025
Mål med äventyret:
- Spendera tid med familjen
- Cykla hela rallarvegen (Haugastøl - Flåm)
Expeditionens medlemmar: Min far, mina syskon och jag.
Själva äventyret:
Dag 1 - Torsdag
Äventyret började med taxi till Arlanda, där flyget mot Oslo väntade. Väl framme skulle jag möta upp resten av familjen.
Vädret hade slagit om rejält inför resan: från runt +25 grader några veckor innan, till +7 grader och varningar om översvämning och jordskred.
Packningen var en liten utmaning då allt skulle få plats på cykeln och dessutom fungera som handbagage på flyget.
Vi samlades på Oslo S och tog tåget mot Haugastøl, där vi hade bokat hotell. Sträckan tåget kör är Oslo - Bergen.
Rallarvegen byggdes när den bergigaste delen av Bergensbanan var under konstruktion. Och idag är vägen fullt med gamla kulturminnen och byggnader som användes innan den moderna banan blev byggd.
Då det var stor åldersskillnad på oss var det även medvetet med en övernattning för att ha nån form av acklimatisering för höjden.
Dag 2 - Fredag
Vi startade i Haugastøl på 988 m ö.h. och cyklade 27 km genom relativt bra vägar och stigning innan vi nådde Finse på 1222 m ö.h. Här ligger Norges högst belägna järnvägsstation. Strax intill, på Hardangerjøkulen, spelades scenerna från planeten Hoth i
Star Wars in. Tyvärr såg jag ingen AT-AT.
Vädret fram till Finse var omväxlande: regn, sol och ett par hagelskurar. Med nån kilometer innan Finse klarnade det upp.
Vi tog lunch strax efter Finse, innan vi började klättra ytterligare några hundra höjdmeter.
Med ca halva delsträckan kvar till Hallingskeid passerade vi Fagernut på 1343 m ö.h., den högsta punkten på hela rutten. Kort efter det passerade vi gränsen mot västlandet och vädret slog om: störtregn, kraftig vind och temperaturen sjönk till 6 grader med kylfaktor runt +1.
Vi nådde stugan vid 17:30, frusna och genomblöta men glada över att få komma ur regnet. Kvällen ägnades åt sällskapsspel, klädtorkning och ett konstaterande att vadderade cykelbyxor vore nog smart att ha köpt, vilket dumt nog ingen av oss hade gjort..
Dag 3 - Lördag
Morgonen gick att studera väderleksrapporten, innan det var dags för sista etappen ner till Flåm.
Sista sträckan var något kortare än gårdagen, 32 km. Men krävde desto mer teknik: från 1110 m ö.h. hela vägen ner till 2 m ö.h. och en lång serie med osäkrade leder, branta avsatser och hårnålskurvor.
De senaste veckornas regn hade orsakat erosion på flera delar, och vissa partier saknade räcken helt. Men vi lyckades ta oss hela sträckan utan att leda cyklarna.
Väl nere i Flåm lämnade vi in cyklarna och unnade oss en välförtjänt lunch och ölbricka på bryggeriet Ægir, innan vi tog Flåmsbanan upp till Myrdal och därefter tåget mot Bergen för sista övernattningen innan vi reste hem.
Måluppfyllnad
Långt över förväntan. Det var fantastiskt att få tid med familjen, som annars är så utspridd.
Och att alla klarade sträckan utan att klaga. Det var även anmärkningsvärt att se min far på 75 år cykla sträckan.
Jag är van vid snabbt väderomslag i fjällen, men fick ändå en påminnelse om hur lång tid det kan ta att få på sig regnkläder när de inte är direkt tillgängliga, och att man av säkerhet och svår kommunikation inte bara kan stoppa för att komma åt dem. Känslan av att vara genomvåt kommer nog stanna kvar ett tag.
Det mest minnesvärda på resan var hur snabbt man vänjer sig av alla dofter när man är på fjället. Det blev särskilt tydligt när vi rullade ner i dalen mot Flåm som efter några dagar på fjället kändes som en tropisk djungel i jämförelse.