• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

MTB-trÄden

Har 2,5 breda maxxis fram och 2,3 bak. Hur upplevde du att gÄ upp till bredare bak? Om du nu gjorde det :)
MĂ€rkte inte sĂ„ stor skillnad, bĂ„de DHR2 i 2.4” och ASSEGAI (2.5”) ger grymt bra grepp.

Möjligt att Assegai var lite sÀvligare att trampa, men det var ingen stor skillnad i sÄ fall. Nu har det dessutom nyligen regnat och tidigare rundor med förra dÀcket var det snustorrt, sÄ det kan lika gÀrna varit skillnaden i underlag.

MÀrkte dock skillnad mellan DHR2 i Maxterra och DHR2 i Dual compound. Maxterra greppar bÀttre, framförallt vid bromsning pÄ hÀllar, men Dual Compound rullar lite bÀttre och framförallt slits mycket lÄngsammare.

MĂ€rkte inte sĂ„ stor skillnad, bĂ„de DHR2 i 2.4” och ASSEGAI (2.5”) ger grymt bra grepp.

Möjligt att Assegai var lite sÀvligare att trampa, men det var ingen stor skillnad i sÄ fall. Nu har det dessutom nyligen regnat och tidigare rundor med förra dÀcket var det snustorrt, sÄ det kan lika gÀrna varit skillnaden i underlag.

MÀrkte dock skillnad mellan DHR2 i Maxterra och DHR2 i Dual compound. Maxterra greppar bÀttre, framförallt vid bromsning pÄ hÀllar, men Dual Compound rullar lite bÀttre och framförallt slits mycket lÄngsammare.
MÄste kolla vad jag har för dÀck :p

Cyklar alltid ensam, kör ni nÄgon spÄrning till familjen om nÄgot skulle hÀnda? Inte mÄnga som kommer förbi hÀr en regnig dag!
5DD4592C-C278-49B5-9272-512B2E8DA389.jpeg

Tror reaktionstiden hĂ€r hemma Ă€r för lĂ„ngsam 3 Tim +😂
Jag har googlat ihjĂ€l mig pĂ„ det dĂ€r och det enklaste Ă€r att dela sin plats via Hitta. Strava har sitt ”live track” och Harmin har sin egen version av detsamma. Men enklast Ă€r att meddela nĂ€r man drar ivĂ€g och dela via Hitta (förutsatt att man har iPhone).

SOS alarm har en bra app. Jag har för mig att man lÀtt kan dela position i den. Hur som helst sÄ Àr det en riktigt bra app.

Senast Àndrad:
SOS alarm har en bra app. Jag har för mig att man lÀtt kan dela position i den. Hur som helst sÄ Àr det en riktigt bra app.
Du kan inte dela positionen till andra i realtid, men du kan dela den till SOS nĂ€r du ringer dem. Bra app, ja. Den varnade för brand i omrĂ„det i förrgĂ„r nĂ€r jag cyklade. Mötte tre brandmĂ€n pĂ„ toppen av en kulle som undrade varför jag gick upp istĂ€llet för cyklade. 😂

Hoppas pÄ uppehÄll imorgon, dÄ blir det fjÀrde dagens cykling i rad.

Du kan inte dela positionen till andra i realtid, men du kan dela den till SOS nĂ€r du ringer dem. Bra app, ja. Den varnade för brand i omrĂ„det i förrgĂ„r nĂ€r jag cyklade. Mötte tre brandmĂ€n pĂ„ toppen av en kulle som undrade varför jag gick upp istĂ€llet för cyklade. 😂

Hoppas pÄ uppehÄll imorgon, dÄ blir det fjÀrde dagens cykling i rad.
Ok, har bara anvÀnt den vid olyckor ett par gÄnger och dÄ har det funkat bra

Det gĂ„r via iOS tex dela sin position i realtid till utvalda nĂ€rmast sörjande. Finns app’ar som reagerar pĂ„ vurpor och kan kontakta tex en fru eller Ă€lskare

Det gÄr att dela sin position med andra i Google Maps (för oss med Android), man vÀljer vem och hur lÀnge.

DÄ sÄ, min första OTB. Efter ett litet klipp-drop (1) sÄ Äkte jag "ner" i en nÀrmast pinsamt liten grop med en sten framför (2) och fick stopp. Jag hade för lÄg fart och ingen koncentration. Tur att ingen sÄg mig :D

BÀttre att vurpa litet Àn stort Àr mitt motto.

PXL_20210521_151142566~2.jpg
BekÀnnelse av pinsam vurpa del 2.. Första dagen pÄ semestern. LÀtt geggigt, bra flöde, bra flÄs, bra tider. PÄ grusparkeringen innan jag skall kasta cykeln:
"Hmm, nÀr jag var liten sÄ var jag hyfsad pÄ att stegra och köra pÄ ett hjul. Hur svÄrt kan det vara egentligen?"
10 sekunder senare har jag gjort en typ OTB igen och rullat runt i gruset. Tur att igen sÄg mig den hÀr gÄngen heller :D

PXL_20210531_140844590.MP.jpg

Vet inte om retro passar i trÄden men hittade den hÀr pÀrlan hÀromdagen som ska fÄ bli en beater bike. Marin Team Issue frÄn 1996 med riktigt schyssta delar som nav frÄn White Industries, Shimano XT och en fantastisk lÀttviktsram i stÄl. Köptes dessutom av originalÀgaren som köpte den ny. TyvÀrr sÄ blev bakhjulet tydligen stulet för mÄnga Är sen och vevarna blev ocksÄ utbytta av okÀnd anledning. HÀr innan snabb tillfixning, har bara anvÀnt delar som jag hade liggande hemma, det ska ÀndÄ vara en beater.
PSX_20210717_172940.jpg

PSX_20210717_173023.jpg

SÄhÀr blev det efter. Nu ska det bara dit nya vÀxelvajrar och en ny kedja. Ska eventuellt leta reda pÄ nÄgra gamla White-vevar och kransar ocksÄ för de som sitter dÀr nu Àr sÄ jÀkla hemska.
PSX_20210717_172446.jpg

PSX_20210717_172530.jpg

PSX_20210717_172608.jpg

Är det nĂ„gon som provat Ramsvikslandet?
Inte personligen men min fru har cyklat dĂ€r litegrann med Abloc (utgĂ„r oftast frĂ„n Tumlaren med sina turer). Jag har en kompis som alltid kör dĂ€r ute och som Ă€r helt frĂ€lst. Vi bor pĂ„ Smögen sĂ„ vi har inte lĂ„ngt dit, jag borde verkligen prova sjĂ€lv

Var ute en svĂ€ng idag efter alldeles för mycket jobb och en envis förkylning som inte velat slĂ€ppa greppet. Det var riktigt skönt men mĂ€rkte tydlig skillnad pĂ„ bakbromsen, den tog dĂ„ligt jĂ€mfört med sist jag cyklade och mĂ€rkbart mycket sĂ€mre Ă€n frambromsen đŸ€” nĂ„got som gĂ„r att stĂ€lla in/justera eller vad kan ha hĂ€nt pĂ„ 14 dagars stillastĂ„ende?

Inte personligen men min fru har cyklat dĂ€r litegrann med Abloc (utgĂ„r oftast frĂ„n Tumlaren med sina turer). Jag har en kompis som alltid kör dĂ€r ute och som Ă€r helt frĂ€lst. Vi bor pĂ„ Smögen sĂ„ vi har inte lĂ„ngt dit, jag borde verkligen prova sjĂ€lv

Blir en svÀng imorgon, kikade lite youtube och det sÄg vÀldigt trevligt ut.

Till inte helt obetydande del pÄ grund av den hÀr trÄden har nu Àven jag fastnat i MTB-trÀsket. Varit ute tvÄ gÄnger med den, bÄda gÄnger pÄ RegnbÄgsbanan i Malmö och Àlskar det!

(Samt har fattat varför alla sÀger att det Àr en materialsport, nya dÀck Àr redan bestÀllda :oops:)

Bilagor

• 1AE71788-5974-4C9D-8F56-2FA8E70C1CE4.jpeg
    1AE71788-5974-4C9D-8F56-2FA8E70C1CE4.jpeg
    959.8 KB · Visningar: 12
Runda i Knutsboskogen i Ludvika. Min dekaltrimmade Merida frĂ„n 2009, kostade 9995:- vilket jag tyckte va dyrt :) kompisens Evil frĂ„n i Ă„r för 50k
..det har hĂ€nt lite

min ser ut som en barncykel
i rotiga nerförsstigar kĂ€nner jag mig som en osynkad torktumlare med dubbelseende

kompisen svĂ€var lite över marken pĂ„ sitt monster

1CC73EA4-4AD2-4660-92B3-D7A26C5A4CA6.jpeg

Tillbaka
Topp