• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trasten

Breitling
Hejsan,

Är en 30 årig snubbe från Umeå som jobbar som systemutvecklare. Blev nyligen intresserad av det här med klockor och har hängt här en del sedan dess men tänkte att det kanske är dags att skriva en rad.

Har kommit fram till att det den klocka man är sugen på skiftar med tiden. Just nu har jag en Sinn 556i i kikaren men vem vet hur det slutar för det är ju alltid kul att hitta modeller som man inte sett redan som man kan snöa in sig på :).
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hej! Jag är också ny här. Fått ett litet klockintresse som blossat upp på senare tid och tycker mer och mer att det är roligare med olika klockor till olika utstyrslar. Att få allt att matcha alltså. Jag är definitivt ingen klocknörd men när intresse kommer så som nu, grottar jag gärna lätt ner mig i ämnet. Och detta forum verkar riktigt spännande att läsa om alla era fräna inköp osv. Något jag gillar är klockor som sticker ut i utseende. Och här kommer de senaste inköpen för min del. Det är som följer Casio G-Shock G-Squad GBD-200-9ER, Casio DBC-32D-1A Samt Pärlan Yema LED.

Välkommen! Yema'n är riktigt coool! Hög vill ha faktor på den!
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Hej forumet!

Har stalkat runt i trådarna sedan Maj, registrerade mig för några dagar sedan. 37åring med nyvunnet klockintresse.

Köpte min första klocka för över 10 år sedan, en Tissot T-Tempo automatare. Har använt den regelbundet men inte haft något större intresse för klockor förrän några månader sedan, då fick jag upp ögonen för denna fantastiska värld!

Har kompletterat samlingen med Tissot Le Locle Powermatic 80, Frederique Constant Classics Index, Longines Record och för närvarande suktar jag efter ett antal Longines, några ryska kandidater finns också på listan...

Kan inte förstå varför dykare/GMT är så omtyckta, föredrar länk framför armband och enbart mekaniska klockor är av intresse.

Har du sett rysstråden?
 

UlfLund

Breitling
Hej!

Skåning, drygt 60 år. För några veckor sedan började jag av en slump titta på klockor. Hittade KS i samband med mitt sökandet på nätet. Hittade också en del av de poddar som handlar om klockor och har nu snart gått igenom alla program från Eqotime.
Ska köpa en klocka och tror mig ha hittat tre som skulle kunna passa mig och som är inom ramen för vad jag är beredd att spendera på ett ur, ca 50.000 kr. Jag är intresserad av att klockan jag köper både tilltalar mig estetiskt, men även att urverket är bra/speciellt. Önskar en diskret klocka med en ljus urtavla. Har hamnat på två alternativ:
a) Omega Seamaster Aqua terra (vill helst ha en som är något år gammal, med datum kl tre).
b) Seiko Winter SBGA465 Spring Drive (vill hellre ha en stålklocka än titanklocka pga vikten).

Två frågor:
1) Har ni några synpunkter som jag bör fundera på i detta val?
2) Ser att man på Chrono24 säljer Seikoklockan, ny och begagnad, från Japan. Jag vill betala moms så det blir 25% tillägg. Men trots detta klart billigare än här i Sverige. Synpunkter? Är det något jag behöver veta om denna import? Får jag alla dokument?

Tack på förhand,

Ulf
 

Elias123

Breitling
Introduktion, min klockresa och en lite rolig blunder...

Jag har nyligen kommit in i den fantastiska världen av klockor, något som inte har varit möjligt för mig innan eftersom jag har varit en fattig student under en längre period. Att hitta detta forumet har varit väldigt roligt och dom få samspel jag har haft med medlemmar här har varit väldigt trevliga.

När jag var 18 så fick jag en fin klocka av min Morfar som nyligen gick bort och tyvärr så blev den stulen av mig. Jag hade därför bestämt mig för att när jag startar mitt första jobb så skulle jag hitta en ny klocka i minne för honom. Jag köpte en lite billigare vintage klocka från ett svenskt märke som ersättning och den var väldigt fin (har den inte med mig där jag reser just nu men kommer lägga upp framöver), men den kändes inte som en riktig ersättning för den som jag blev av med.

Jag tog nyligen examen och fick jobb direkt när jag var klar (hade två veckors semester totalt denna sommarn). Nu när det har gått en månad så får jag så klart min första lön så mitt mål att ersätta klockan jag blev av med kan nu bli verklighet. Därför har jag spanat in detta forum samt flera andra. Jag hittade lite klockor jag tyckte var intressanta och siktade först in mig på en Hamilton khaki field mechanical. Efter att ha gjort en del research så insåg jag dock att jag nog gärna dels ville ha en diverklocka och att jag iaf i min första "riktiga" klocka ville ha en 4hz movement då jag tycker att en helt sweeping rörelse är väldigt facinerande.

Den känslan blev ännu starkare när jag diskuterade klockan jag blev av med tillsammans med min mamma, och det framgick att hon hade ärvt en Omega klocka från min Morfar som hon planerar att ge mig nån gång framöver (den går inte just nu och hon behöver hitta ett ställa att reparera den). Det är dock en dress watch som jag nog endast skulle kunna använda på finare tillställningar. Jag insåg att jag kunde skaffa en lite mer, i mina ögon, "vågad" klocka som kanske inte behöver passa in på exakt alla tillfällen utan som kan vara mer casual.

Iaf så har jag letat vidare och hittade tillslut Glycine som jag snabbt tyckte var väldigt intressanta. Jag sökte efter olika modeller av deras Combat Sub och kollade på lite olika modeller på deras hemsida. Jag kollade i flera olika forum som watchuseek och på reddit, jag hittade en bild på en väldigt fin glycine på instagram, men den var helt klart ut ur min pricerange. Jag la ut lite WTB poster i olika forum och blev kontaktad av säkert 100 olika scammers. Att få exakt samma bild skickad till sig från tre olika personer som alla photoshopat in en lapp med deras namn på kändes rätt absurdt (jag har insett att det är ganska lätt att photoshopa in en lapp i en bild) och fick nästan min klockresa att sluta innan den riktigt kommit igång.

Som tur var så sökte jag på modellen jag ville ha på Google och klickade igenom säkert tre sidor i ett försök att hitta en genuin säljare eller ett bra pris. Tillslut så såg jag att någon hade lagt upp en annons i en sida jag aldrig sett förut: Klocksnack. Att hitta en svensk sida där det finns många mycket mer erfarna klockentusiaster kändes väldigt kul. Jag kontaktade den som lagtvupp annonsen (en person som verkar vara väldigt välrespekterad här), och tyvärr så hade hen redan skickat den vidare. Men jag fick ett väldigt trevlig bemötande samt tips på vart jag skulle leta vidare för att hitta en modell jag ville ha i gott pris.

Nu har jag precis beställt en annan modell som jag insåg att jag gillade lite mer (det blev en Combat Sub 36mm i grönt), eftersom den andra modellen var i 42 mm och jag inte riktigt gillar/passar i större klockor. Så det känns som att jag har fått göra lite rätt för mig gentemot min Morfar och har hittat en rolig hobby på vägen.

Sedan så hittade jag en liten rolig grej meddans jag gjorde research på Glycine från en svensk hemsida:

Finn fem fel:

https://klockfeber.se/glycine/
https://glycine-watch.ch/history .

Tack till er som gått före och för att ni tillhandahar en liten oas gentemot dom lite större men scammarfyllda forumen som finns därute. (Jag fattar så klart att klocksnack inte heller är helt safe men verkar vara bättre än andra ställen).
 

andbe3

Breitling
Hej

Mitt klockintresse började för något år sedan och jag har mest kollat runt här på KS med stort intresse.
Jag har sedan ett år tillbaka en Rolex Explorer (som jag troligtvis betalt alldeles för mycket för).
Trodde denna klocka skulle bli den enda klocka jag behövde.
Men som många av er, har jag börjat inköpa fler klockor samt är på jakt efter nya spännande ur.
Utöver Exploren har jag för närvarande en Seagull 1963.
Kommer inom det närmaste att inköpa något Dykarur eller någon GMT.
Är sugen på en Sinn U50, men tar tacksamt emot förslag på andra dykare eller GMT.

Hälsningar
Benke
 

Asrael

Breitling
Fick just hem denna, så det var väll dags att säga hej istället för att bara smyga runt.
36 åring som snöat in på klockor. Köpt en hel låda med gamla som jag tänkte plocka isär och lära mig hur dessa ’manicker’ fungerar. Rolexen är dock säker från mina klåpiga fingrar för tillfället 😂
 

Bilagor

  • BED45FE6-4F77-4D0A-8F1E-01278F0FD05F.jpeg
    BED45FE6-4F77-4D0A-8F1E-01278F0FD05F.jpeg
    372.4 KB · Visningar: 32

Gramse667

Breitling
Hej och tackar för insläpp. Jag heter Björne och detbhär stället verkar va riktigt bra😊 för tillfället äger jag bara en klocka, jag vet... Men det har varit lite körigt på senaste. Aja. Jag har en Certina DS Sport precidrive som jag dessutom haft riktigt svårt med att sätta ett pengavärde på. Jah har plöjt igenom nätet i 2 dagar och hittat allt ifrån 3000 till 5000kr... 2500 tänker jag är väl rimligt eller är jag helt lost? Kul att va här iaf. Må bäst 20220727_041411.jpg
 

Korvid

Omega
Har sålt de flesta klockor jag hade för att enbart ha en Nomos Club Dunkel. Sneglar dock på någon Seiko vintage och ville kolla lite här. Hänger annars mest på köksknivsforum och är inte direkt i behov av en till dyr hobby.

/David
 
  • Like
Reactions: bag
28 år från björnskogarna uppe i Luleå. Har just nu en trevlig Omega och kommer köpa en Panerai inom kort. Gör egentligen inte så mycket inlägg (som den norrlänning man är) men hoppas att kunna dela med mig av det vackraste man kan ha som smycke, en klocka. Nästan varje kväll brukar jag läsa runt på detta underbara forum, men det kanske är dags att börja skriva också. / Philip.
 

Bilagor

  • 474E394E-358A-4E93-86BB-94483C56C059.jpeg
    474E394E-358A-4E93-86BB-94483C56C059.jpeg
    302.8 KB · Visningar: 19
Hej!

Också relativt ny på forumet :) Är en 27-åring från Stockholm som dragits ned i detta underbara fördärv av en nära vän. Intresset för klockor startade främst i samband med att jag köpte en Omega Seamaster 300m Chronograph till mig själv i 25-årspresent (klockan är precis som jag själv från 1994). Där tänkte jag att det skulle ta stopp men har gått helt åt andra hållet hehe. Äger förnärvarande utöver Omegan en JLC Master Control Date, En PAM 0000 (Base) samt en Tudor BB58.

Tack för ett fantastiskt forum KS!
 

maxlindstrom

Breitling
Hejhej! Ny här men verkar vara ett gott forum! Har en tissot le locle powermatic 80 men är på jakt efter lite nya ögonstenar också. Har alltid varit lite extra förtjust i Jaeger och Omega (framför allt Polaris)!

Ska bli kul att se vad man kan hitta för spännande här och lära sig lite nytt! Hoppas ni har en fin kväll

Mvh Max!
 

cc2

Breitling
Tjena!

Blev medlem juli 2019, men missade skriva nåt här...

Har väl varit klockintresserad sedan jag var 8-9 år gammal, Casio och Swatch :) födelsedagspresenter...
1659562901958.png


Vid 20-30 års åldern blev det många Casio, Nixon, Tommy Hillfiger, Skagen, Kenneth Cole...
1659562920824.png


1659562938306.png

När jag var 35 ägde jag väl ca 50st snygga roliga billiga digitala och analoga kvarts-ur... köpta på känsla för färg & form eller robusthet med 100-200m och G-shock.
Ville sen förstå hur kvarts funkar och läste om kvarts-krisen (Seiko) på 70-80-talet och snubblade in på "tuning fork" från 1961 (Bulova)... kvartskristaller, oscilleringar, frekvenser, 3Hz, 4Hz, 360Hz, 260kHz...

1659563582927.png


Förstod sen hur intressanta automatiska klockor var och köpte ett par stycken, Tissot, Hamilton, Seiko... Plexi, Mineral & Safirglas, juveler & olja, packningar & atmosfärer, Silicon Balance Spring & Magnetiska fält...
1659565848138.png


Mitt intresse går nu mot Tudor, Rolex, Cartier, IWC, Omega, Grand Seiko...
1659566292530.png


Kul att va här och tack för ett fantastiskt forum KS! :)
 

johnb69

Breitling
2-Faktor
Hej!
Har varit intresserad av detta ämne sen över 20 år. Köpte en Breitling Aerospace för 20 år sen. Men nu är den såld och samlingen består av Tag Heuer F1, Seiko GMT och en Omega Speedmaster. Rolex nästa! En Milgauss skulle vara trevligt.
Extra roligt här på forumet är ”Vad gör du och din klocka just nu?”
Ha det bra!
 
Senast ändrad:

racugaby

Breitling
Hej och tack för att ni har accepterat mig i den här fantastiska forumet ! Gabriel heter jag och har alltid varit intresserad av klockor ! Jag har precis fått mail ( 12 månader väntetid ) att jag kan hämta min första Rolex DJ 41 126300-0011 ! Det blir en sent 40-års present ! Tack och ha en fint helg ! 😊🙋🏻
 

Äpplet

Breitling
Detta är tråden för dig som är ny på klockforumet och vill presentera dig själv och dina klockor.
Hej alla!
Jag heter Janne, kallas för Äpplet av dom flesta av mina bekanta. Är 60+, har fått ett öga för mekaniska klockor, och där fastnat för Omega.
Har bara en Omega, en Constellation, guld på stål. Tror det var årgång 1968?
Det finns väldigt många klassiska klockmodeller och tillverkare som är väldigt intressanta. Tyvärr ligger priserna därefter.
Så jag får vara nöjd med utbuden av Omegauren.
Har förresten en intressant föremål i massivt mässing som jag måste få mer fakta om, har ni på KS sett detta förut, eller vet mer om?
Tack för denna gång!
Häls. Äpplet
 

Bilagor

  • DSCN9376.JPG
    DSCN9376.JPG
    745.3 KB · Visningar: 12
  • DSCN9406.JPG
    DSCN9406.JPG
    770.4 KB · Visningar: 6
  • DSCN9403.JPG
    DSCN9403.JPG
    709.1 KB · Visningar: 7
  • DSCN9402.JPG
    DSCN9402.JPG
    831.2 KB · Visningar: 13

Theta

Breitling
Hej!

Jag är egentligen inte "ny" på forumet då jag har varit passiv medlem sedan 2018, dvs en sån som läser men inte skriver. Även innan 2018 så läste jag utan att vara medlem.

Jag börjar närma mig 40 men har alltid varit intresserad av klockor men är ingen samlare (har för många dyra laster/hobbies för det) och jag är inte heller den som kan rabbla benämningarna på alla kugghjul i mina klockor. De klockor jag äger idag är som sagt inte många utan jag har en Garmin Forerunner 945 LTE, en moddad Seiko SKX007 (köpt via detta forum) och sedan en Rolex Submariner Date (svart, 116610LN).
 
Senast ändrad:

Norstroem

Breitling
2-Faktor
Tjenare!

Jag är en kille från Dalarna på snart 30 år som hängt runt på detta fantastiska forum nästan dagligen i säkert 3-4 år.
Tanken var att jag skulle regga mig här när jag införskaffat mig min första "riktiga" klocka, nu är den dagen äntligen här.

Ska bli otroligt kul att få lära känna er alla och ta del av all kunskap som finns här.😊

Tack för insläpp och för ett fantastiskt forum KS!
 

JoakimFOH

Breitling
Hej allesammans! Jag är 37 år gammal och har sedan några månader funnit detta intresse!
Det började med en Seiko5 sen eskalerar det tydligen....:)
Ser fram emot tips, inköp och gott snack här inne!
 

jostling

Omega
Hej alla!

Hamnade i klockträsket strax innan corona och har mestadels köpt klockor här på klocksnack sen dess. Tänkte börja engagera mig i forumet mer så jag kan få lite rotation i rullning. Sugen på ratt testa lite nytt utan att det ballar ur hemma i klockskåpet :)
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    349.1 KB · Visningar: 19

Clq

Cartier
Hej! Trettio-årig sydhallänning som bott de senaste elva åren i Bohuslän.
Har alltid haft klocka på armen men inte brytt mig så mycket om vilken, tills min klocka gick sönder för en ca 3 år sedan. Jag fastnade då i denna värld och lärde mig massor. Dock tillät inte ekonomin någon märkvärdig klocka då husköp och barn väntade, så jag köpte en bara för att ha koll på tiden. Senare damp det ner ett par vintage ur från tradera och för någon vecka sedan köpte jag min trettioårspresent, en klocka jag längtat efter och älskar.

Longines Spirit 37mm.

Trevligt att vara här på klocksnack!
Allt gott
 

Bilagor

  • A1ED2137-C4AD-4CE5-AB72-18C9D67E66AB.jpeg
    A1ED2137-C4AD-4CE5-AB72-18C9D67E66AB.jpeg
    992.1 KB · Visningar: 21

Sbys

Omega
Ny gammal medlem får man väl säga…

Är galet fascinerad av fyrkantiga/rektangulära klockor. Jag gillar det kantiga och lite maskulina intrycket som jag tycker en fyrkantig klocka ger. Det kommer nog främst från mitt intresse och beundran av 20 å 30-talets Art Deco stil som i stor utsträckning påverkar designers än idag. Kantiga former, starkare färger och olika typer av nivå- och trappliknande inslag. Ni alla vet ju hur Empire State ser ut, där har ni Art Deco i sin finaste form, enligt mig.

Har de senaste 5-6 åren drivit det lilla micromärket SÖNER som är nischat på just kantiga klockor i Art Deco design.

Är här för att få gåtta mig i världens alla klockor och få lite vardagsinspiration men även att bidra med lite kunskap och inspiration.

741BDA5E-3C99-451E-9B8F-1F22DD12FC6B.jpeg
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ny gammal medlem får man väl säga…

Är galet fascinerad av fyrkantiga/rektangulära klockor. Jag gillar det kantiga och lite maskulina intrycket som jag tycker en fyrkantig klocka ger. Det kommer nog främst från mitt intresse och beundran av 20 å 30-talets Art Deco stil som i stor utsträckning påverkar designers än idag. Kantiga former, starkare färger och olika typer av nivå- och trappliknande inslag. Ni alla vet ju hur Empire State ser ut, där har ni Art Deco i sin finaste form, enligt mig.

Har de senaste 5-6 åren drivit det lilla micromärket SÖNER som är nischat på just kantiga klockor i Art Deco design.

Är här för att få gåtta mig i världens alla klockor och få lite vardagsinspiration men även att bidra med lite kunskap och inspiration.

741BDA5E-3C99-451E-9B8F-1F22DD12FC6B.jpeg
Välkommen tillbaka 😀

 

Sbys

Omega
Välkommen tillbaka 😀

Åhh, wow det var ett av mina första inlägg. Det hade jag glömt bort.

Det tråkiga med den tråden och även några andra vara att en hel del onödiga kommentarer faktiskt ”brände” mig lite. Nu 6 år senare inser jag hur mkt jag har lärt mig och hur mitt märke har utvecklats.

Dessvärre är det nog många som aldrig vågar gå hela vägen som jag faktiskt har gjort pågrund av ett fåtal troll och haters. Visst man behöver ha lite skin på näsan för att lyckas men många gånger är det bara onödiga kommentarer som läggs upp.

Det finns nog tyvärr alldeles för många klockdrömmar som går i kras efter onödiga, klumpiga och rent elaka kommentarer. Å då är alla dessa forum ändå till för, och byggs upp av klockintresserade.

Som alltid är jag helt transparent om mitt märke så vilka frågor ni än har ska jag försöka besvara dem. 👍

/Freddie
 

Trikk_

Breitling
Tjenare!

Jag är en 25-åring jurist och har, under de senaste åren, blivit totalt biten av klockflugan. Intresset har egentligen funnits där under en längre tid, men alltid blivit bortprioriterat till förmån för annat (fram tills nu).

Stort tack för ett fantastiskt forum. Jag blev medlem för några år sedan, men har inte förrän nu insett vilken jäkla kunskapskälla det här faktiskt är.

Ha det bra ute i stugorna så hörs vi garanterat av i flertalet trådar framöver!
 

Sbys

Omega
Tjenare!

Jag är en 25-åring jurist och har, under de senaste åren, blivit totalt biten av klockflugan. Intresset har egentligen funnits där under en längre tid, men alltid blivit bortprioriterat till förmån för annat (fram tills nu).

Stort tack för ett fantastiskt forum. Jag blev medlem för några år sedan, men har inte förrän nu insett vilken jäkla kunskapskälla det här faktiskt är.

Ha det bra ute i stugorna så hörs vi garanterat av i flertalet trådar framöver!
Varmt välkommen 👍👍
 
Topp