Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Om den fungerar felfritt så kan någon kanske vara beredd att ge någon hundralapp. Det brukar vara svårt att få ut vettiga pengar för LCD-klockor överlag, även om vintage är helt överlägsna de nyproducerade som till exempel Casio släpper idag. Det är de riktigt fina exemplaren med originallänk som kan gå lite dyrare, men inte ens då pratar vi stora pengar.Jag tänkte införskaffa batteri så snart som möjligt för att dubbelkolla, men säljaren menar att den ska fungera. Kommer givetvis inte göra byta om den inte fungerar, men ville göra en intressekoll ändå
Attans! Jag var sugen på den därMin nyinköpta kvartsare. Behövde en reseklocka inför vintern och kunde inte låta bli. Extremt nöjd so far. Min första GS![]()
Precis. För oss som tycker det är kul med vintage digitalare finns det många klipp att göra då man tänker prestanda/pris. Men som alltid är det skick som är det avgörande, och om det finns förutsättningar att hålla dom vid liv. Jag vet av erfarenhet att vissa av de tidiga soldrivna Seiko som finns att fynda inte går att hitta nya batterier till, man måste ha lite koll innan man slår tillOm den fungerar felfritt så kan någon kanske vara beredd att ge någon hundralapp. Det brukar vara svårt att få ut vettiga pengar för LCD-klockor överlag, även om vintage är helt överlägsna de nyproducerade som till exempel Casio släpper idag. Det är de riktigt fina exemplaren med originallänk som kan gå lite dyrare, men inte ens då pratar vi stora pengar.
Ja priset var onekligen för bra för att låta bli imhoAttans! Jag var sugen på den där![]()
Jag är inte på jakt efter pengar, tänkte mer det kunde vara kul om klockan hamnar hos någon som kanske letat efter just den modellen. Slängde i ett batteri och trodde först att den var död, men under dagen vaknade den mer och mer till liv, för att slutligen fungera till synes felfritt. Jag tryckte sedan på någonting och nu verkar den ha fastnat i nåt läge som jag inte får ut den ur.Om den fungerar felfritt så kan någon kanske vara beredd att ge någon hundralapp. Det brukar vara svårt att få ut vettiga pengar för LCD-klockor överlag, även om vintage är helt överlägsna de nyproducerade som till exempel Casio släpper idag. Det är de riktigt fina exemplaren med originallänk som kan gå lite dyrare, men inte ens då pratar vi stora pengar.
Oh den ser fin ut, snyggt!!Den senaste att anlända, sedan är det bara en kvar ifrån min senaste ”vintage-jakt” som är på väg.
![]()
Seiko Grand Quartz 4843-8050 ifrån 1976
![]()
Tack! Det är inte ovanligt att dessa gamlingar är i hyfsat skick då boetten är i Seikos HSS stål (ca Hv450) och håller sig repfri längeOh den ser fin ut, snyggt!!
Lite roligt att jag kom att tänka på ”Perstorp” då jag ser mönstret på tavlanSeiko får tjänstgöra nu ikväll.
![]()
Haha! Ja men det gör jag också.Lite roligt att jag kom att tänka på ”Perstorp” då jag ser mönstret på tavlan![]()
Fantastisk! Måste bara dela med av mitt nya inköp också, sbgf015. Tagen på flyget tidigare idagMobilen tillbaka, så nu kan man ta anständiga bilder av nyförvärvet
Testar att bära den på Rios Seattle Cordovan idag.
![]()
Modellen heter sbgf013 8j56-7000. Höjden ligger på trevliga 9mm inklusive det lätt kupade glaset.
Urverket 8j56 kom 1995, men hamnade alltså i denna boett ett par år senare. Modellen avslutades någon gång under tidigt 2000tal
*klipp ur 1995 års JDM katalog nedan
![]()
och här ur 1998 års katalog, nu med 8j56 istället för 9587. Sbgs007 blev nu Sbgf013
![]()
Den var prissatt till 200.000jpy 1998, dyrare än de sportigare syskonen som kom 1995 *notera att sbgf014 var betydligt dyrare (300.000jpy) med sin glasring och länkbitar i massivt guld. Det fanns också en damvariant att tillgå.
SbgX-serien hade släpts året innan (1997) med 9F62. Trots att urverket var enklare och billigare att tillverka såg prisbilden lika ut (bortsett sbgx002 & 004 med guldet på en större boett än tidigare)
Det som skiljer föregångaren sbgs007 är alltså egentligen bara urverket 9587. Inte så bara, men dom är alltså i princip identiska i övrigt. 8j56/55 är det enda urverket med 5års batteritid tack vare att man bytte till SR920SW ifrån SR916SW som övriga 8j har
![]()
Jag är personligen mer förtjust i designen som inte har Tanakas "Grammar of design" med alla kanter, vinklar och breda bandhorn (även om dom såklart tillför ett id till GS). Nu fick jag se smakprov av banden jag beställt åt den, kommer bli riktigt trevligt
![]()
önskar tråden en skön "lill-lördag"![]()
Du borde lägga någon hundralapp på att ge den ett nytt safirglas, kommer bli som en ny klocka med repfritt glasKör en gammal Citizen skridskobana till kvällens kaffeslurk.
![]()
100%Du borde lägga någon hundralapp på att ge den ett nytt safirglas, kommer bli som en ny klocka med repfritt glas![]()
Ursäkta en dum fråga som jag kanske borde veta svaret på men vad är JDM?JDM nyheter
![]()
Trevlig vardags allround med dag+datum i en modest storlek. 37,4 x 8,4 x 42,9 känns väldigt bärbart, speciellt 8,4mm höjden lockar mig.
![]()
Svart tavla med guld visare+index skulle vara mitt första val, sedan champagne eller…
![]()
Tiffany blå?