• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex OQ tråden

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Har kikat lite på OQ en lång tid men det var först när jag första gången jag provade en jag föll pladask. Den var bara så rätt! Det var @jabla s OQ men han vägrade ju sälja ;)
Hittade sedan denna. Var först skeptisk till tavlan men den är grym! Detta är en mk1 från 79 och jag har orginaltavlan mm :D
Lite pics så du trillar dit! Tickandet är riktigt charmigt när man kollat hur verket funkar
20180501_121056-01.jpeg
20180501_135451-01.jpeg
20180501_135358-01.jpeg

20180501_101150-01.jpeg
Grattis till den, ett exempel på riktigt vasst case. :)

I med Mk1 tavlan säger jag. Vilken färg är den?
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Grattis till den, ett exempel på riktigt vasst case. :)

I med Mk1 tavlan säger jag. Vilken färg är den?
Det är silver, men den har lite "lacksläpp" eller vad man ska säga längst ut innan lumeplupparna. Tydligen inte helt ovanligt på mk1. Vid nästa batteribyte så skiftar jag nog. Men den vita med romerska siffror växer som fan
 
Senast ändrad:

P-vakten

Patek
2-Faktor
Tack för inspirationen och bilderna. Kom även på att jag snubblade över en introduktionstråd till Rolex Oysterquartz, den återfinnes här: https://klocksnack.se/threads/introduktion-till-rolex-oysterquartz.12271/

Mycket intressant annons för Oysterquartz också, italienaren Reinhold Messner besteg Mount Everest utan syrgas 1973 och gissa vad han hade på handleden.... Jo men visst fan satt det en Rolex Oyserquartz där....
5DE3D28D-9242-4FA2-B531-C2EDB3AD4F2D.jpeg

Bilden är oförskämt snodd från ovan länkad tråd.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Har kikat lite på OQ en lång tid men det var först när jag första gången jag provade en jag föll pladask. Den var bara så rätt! Det var @jabla s OQ men han vägrade ju sälja ;)
Hittade sedan denna. Var först skeptisk till tavlan men den är grym! Detta är en mk1 från 79 och jag har orginaltavlan mm :D
Lite pics så du trillar dit! Tickandet är riktigt charmigt när man kollat hur verket funkar
20180501_121056-01.jpeg
20180501_135451-01.jpeg
20180501_135358-01.jpeg

20180501_101150-01.jpeg
Vackert. Har jag förstått det rätt rörande benämningen mk I och mk II att det är urverket (quartzen) som skiljer sig där mk II är COSC certifierat? Eller tyder er benämning av mk något annat än ovan?
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Blev nyligen med OQ och är mycket nöjd. Går igenom en tuff identitetskris i mitt samlande och har fattat tycke för vintage-kvartsare, denna får mycket handledstid numera.
C887F4DE-123E-4C5E-988B-A347CF779DC4.jpeg
Äsch om OQ var först upp på Everest toppen utan en syrgas försedd klättrare är det helt OK av avvika från normen. Du har min välsignelse!
 
Måste säga att jag är lite sugen på att testa en Oysterquarts. Efter att ha kollat igenom utbudet på C24 är mitt intryck att det verkar finnas ett ovanligt litet samband mellan pris och skick. Finns helt sönderpolerade ex för fem sex tusen mer än riktigt vassa ex. Rimmligen kan det inte förklaras med box och cert. Känner inte att jag har har upplevd det fullt lika spretigt för andra modeller.
 
Läste just detta om länken till 17000:
After a few years, the 17000 bracelets were upgraded to instead have links attached to eachother with screws, which simplifies shortening/lengthening of the bracelet as well as gives a more durable construction.
Fråga till er som har koll: Finns det någon anledning att välja bort en förstagenerationslänk av det skälet? Tänker främst på aspekter som hållbarhet och hur den känns på handleden.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Nej ni, jag behöver en Oysterquartz.... Tror jag... Någon som sitter på en i Stockholmstrakten som har lust att låta mig klämma på en innan jag slår till? :D
Nyfiken, hur gick det med det här?
Själv har jag snöat in på klockor med integrerat armband och räta vinklar och OQ placerar sig ju rätt i den kategorin. :)
 
Topp