• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Klurig fråga: Tycker ofta man ser den här 38 mm boetten på s.k "skin divers" från 60- och 70-talet, 20 mm bandhornsbredd. Vet någon om det finns några etablerade ändlänkar som passar den?
s-l1600.jpeg
Är väl 19mm på de där, eller?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har en Movado ute till försäljning och har fått frågor om bild på verket. Är ett "Anti-dust"-lock efter jag fått upp boettlocket. Skall det gå att öppna det med? Lyckas inte få in någon kniv däremellan.... Har inte någon bra boettkniv eller stabilt rakblad heller.
20210916_180641-01.jpeg
Mitt fick jag av med rakblad, var iofs inte samma borgelboett.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Haha, ja, bra att det kom upp, jag är lika inkompetent! 😀 jag har några såna och har heller inte listat ut det!

Man måste våga flasha sin okunnighet ibland. ☺️

Aurum gav nyckeln här ovan. När jag försökte trycka ner flärpen utan att ha trätt bandet över låsmekanismen och under den andra spännbyglen var det omöjligt, men så fort jag gjorde det gled den på plats när jag drog. Schweizisk precision, tydligen.
 
Senast ändrad:

240snusit

Panerai
Hur är det med att använda vintage Tropic-band på vintern? Förstår att det rent estetiskt sett är helt klart mer vår/sommar, men det är det bästa alternativen jag har får några dykare jag har just nu och jag undrar om det är "farligt" för gummit att använda dom när det är kallt ute. Tack så mycket för svar! :D
 
Hur är det med att använda vintage Tropic-band på vintern? Förstår att det rent estetiskt sett är helt klart mer vår/sommar, men det är det bästa alternativen jag har får några dykare jag har just nu och jag undrar om det är "farligt" för gummit att använda dom när det är kallt ute. Tack så mycket för svar! :D
Har ett org tropic jag använder året runt utan några problem, har gjort det nu i några år, har funkat bra än så länge🤞
 

240snusit

Panerai
Vet någon om man jan datera Alpina klockor till ett viss årtal genom dess serienummer? Håller på att söka efter en tabell, men har inte hittat någon än. Tack på förhand!
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Saknas det en glasring på Bellmatic? Det kanske borde framgå i texten? I synnerhet när det är så lågupplösta bilder.
Ping @Jesper1993
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Saknas det en glasring på Bellmatic? Det kanske borde framgå i texten? I synnerhet när det är så lågupplösta bilder.
Ping @Jesper1993
Kan mycket väl vara så de saknas. Är ingen vintage kille:) jag lägger till de och finns intresse kan såklart fler bilder skickas.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Någon kunnig som kan se vad det här är för verk ursprungligen?

Märkningar: SU, Suter, SU-1886.

Centrumsekund samt dag- datumfunktion.

CB248D4D-1F40-498F-8512-A2642E92A655.jpeg
27A5360D-8337-48D6-9A16-27B58EE3A17F.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ser ut att även stå någonting under balansen, va?
Slå en flukt med lupp så lär det stå någon mer googlingsbar beteckning där. :)

EDIT
Känner dessvärre inte igen verket på rak arm.

Har dessvärre ingen lupp. Eftersom kameran i nya IPhone 13 Pro är skräp, (köp inte vad ni än gör om någon är ute efter en riktigt bra mobilkamera 🤬), så är det här så bra jag kan få till det då mobilen tycker att den ska byta fokus till bänkskivan trots att jag fixerat fokus på urverket 😡

D404EF84-D8D0-4DC9-8E3A-3F9190C72CA0.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Har dessvärre ingen lupp. Eftersom kameran i nya IPhone 13 Pro är skräp, (köp inte vad ni än gör om någon är ute efter en riktigt bra mobilkamera 🤬), så är det här så bra jag kan få till det då mobilen tycker att den ska byta fokus till bänkskivan trots att jag fixerat fokus på urverket 😡

D404EF84-D8D0-4DC9-8E3A-3F9190C72CA0.jpeg
Nu blir det lite OT, men jag håller fan med.
Såg sinnessjukt bra bilder som någon hävdade var från en 13, men mina bilder ser ut som om de körts tre varv i ett artistiskt filter i Photoshop.
Tycker att jag fick till bättre bilder med min 11:a.
Nåväl.

Verket verkar hur som helst vara ett AS 1886. :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Nu blir det lite OT, men jag håller fan med.
Såg sinnessjukt bra bilder som någon hävdade var från en 13, men mina bilder ser ut som om de körts tre varv i ett artistiskt filter i Photoshop.
Tycker att jag fick till bättre bilder med min 11:a.
Nåväl.

Verket verkar hur som helst vara ett AS 1886. :)
För att avsluta OT: Googlar så hittar man en del om bilder med iphone 13. tl;dr: Apple verkar ha f*at upp med s.k. "AI" som hjälpsamt försöker välja lins (och eventuellt HDR-läge?) automatiskt under vissa förhållanden, utan att be om lov. (Fortsatt diskussion ska kanske föras här: Lifestyle-Kameror-och-fotografering. :) )
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hur hänger Omegas beteckningar ihop med Lemanias namn på verken egentligen? Finns det någon tydlig lista eller guide? Fick syn på det här och det låter spontant knasigt? "... utrustad med Lemania 873 verk (som Omegas 321 bygger på, sitter i Speedys mm"
Är inte 321 Omegas namn på något äldre Lemaniaverk med en mer påkostad pelarhjulsmekanism?
Ping @McGyver
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Har dessvärre ingen lupp. Eftersom kameran i nya IPhone 13 Pro är skräp, (köp inte vad ni än gör om någon är ute efter en riktigt bra mobilkamera 🤬), så är det här så bra jag kan få till det då mobilen tycker att den ska byta fokus till bänkskivan trots att jag fixerat fokus på urverket 😡

D404EF84-D8D0-4DC9-8E3A-3F9190C72CA0.jpeg

Gå in inställningar>kamera och laborera lite med valen där. Stäng framförallt av LIVE i själva fotoläget, men testa även ta bort smart HDR, miljödetektering osv för att få bort AI-filter.
 

M-BA

Cartier
Hej
Någon som har något förslag på vart man kan lämna in denna för lite genomgång? Sekundvisaren skrapar i tavlan.
Kanske någon forummedlem som är kung på dessa ur?
20211022_081717.jpg

20211022_081737.jpg

20211022_081726.jpg

Tack så länge
 
Topp