• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Ah, drömhojen som 16-åring. Det slutade med att jag köpte den större varianten som förstahoj. Färgen hade efter 20 år muterat till någon slags orange/rosa.
image.jpeg
Hittade ett par bilder på min. Har för mig att jag fick upp den i 220. Helvete vad jag krigade essingeleden på den hojen. Ofattbart att man fortfarande är vid liv.
image.jpeg

image.jpeg
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Hej alla

Har en fråga. Jag har ett orginal framhjul 19" med trumbroms. Kan jag flytta över den till mitt 21" akront fälg? Hur gör man då? Flyttar nav och ekrar om sen klart?
Detta är till ett sportster projekt -70 talare
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Hej alla

Har en fråga. Jag har ett orginal framhjul 19" med trumbroms. Kan jag flytta över den till mitt 21" akront fälg? Hur gör man då? Flyttar nav och ekrar om sen klart?
Detta är till ett sportster projekt -70 talare
Är det samma antal ekrar och samma vinkling på navänden av ekrarna? Då är det "bara" att ekra om. Om navdiametern skiljer sig mycket kan du behöva nya ekrar.
 

Fergi

Rolex
2-Faktor
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Bifogar 4 bilder till. De är 40ekrar på båda fälgarna men kommer självklart köpa nya ekrar isf med tanke på dom ekrarna som är på orginal hjulet ser lite risiga ut och dom på fina 21" hjulet blir ju för långa.
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Byt upp dig till en 690smc om du gillar 640n, du kommer inte bli besviken! :)

Jag gillar 640n mycket, men den är inte speciellt praktisk rent komfortmässig. Hastigheter över 80 är mindre kul under längre perioder än typ 5 min, vibrerar duktigt. Måste dra in kopplingen och låta den gå ner på tomgång för att se skyltar osv ordentligt, backspeglarna är ju bara att glömma. Laddar ogärna på i motorvägsfart med 640n, så blir ju aldrig några längre turer. Tråkiga serviceintervall också för mig som är lat.

Oavsett så är det en väldigt rolig cykel att köra, tillräckligt med kräm för mig som väger under 70, smidig i stan och på grus, tar sig fram överallt etc. Är 690 mer komfortabel?
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag gillar 640n mycket, men den är inte speciellt praktisk rent komfortmässig. Hastigheter över 80 är mindre kul under längre perioder än typ 5 min, vibrerar duktigt. Måste dra in kopplingen och låta den gå ner på tomgång för att se skyltar osv ordentligt, backspeglarna är ju bara att glömma. Laddar ogärna på i motorvägsfart med 640n, så blir ju aldrig några längre turer. Tråkiga serviceintervall också för mig som är lat.

Oavsett så är det en väldigt rolig cykel att köra, tillräckligt med kräm för mig som väger under 70, smidig i stan och på grus, tar sig fram överallt etc. Är 690 mer komfortabel?
Mer komfortabel, bättre drag, bättre allt..
Sjukt rolig enstånka och om man vill är den ruskigt busig :D
1000-mila serviceintervaller på de lite nyare osv :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Ostrypt hade den strax under 40 hästar, 0-100 på typ 5 sekunder. Inte så pjåkigt för 125cc. Tvåtakt är svårslaget. :)

Edit: strax under 30 hästar.


Men '96 (tror jag) kom EU-reglerna, och alla 125cc får idag ha max 11kw för att räknas som lätt mc.

Tror den har 31,5hkr (har jag för mig)
Fick upp min i 170km/h vid något tillfälle.

Sålde min NSR när jag blev 18 och köpte en FZR1000 med 145hkr, det var rätt stor skillnad :)
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Tror den har 31,5hkr (har jag för mig)
Fick upp min i 170km/h vid något tillfälle.

Sålde min NSR när jag blev 18 och köpte en FZR1000 med 145hkr, det var rätt stor skillnad :)

170 låter som nedförsbacke, medvind och en stor mängd hemlängtan. ;) Jag var nog uppe i kanske 140, men körde å andra sidan strypt.

Känner mig bra sugen på något som har 100+ hk. Inte ens provkört något med mer än typ 60, men nu känns det som att det är hög tid :)
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
170 låter som nedförsbacke, medvind och en stor mängd hemlängtan. ;) Jag var nog uppe i kanske 140, men körde å andra sidan strypt.

Känner mig bra sugen på något som har 100+ hk. Inte ens provkört något med mer än typ 60, men nu känns det som att det är hög tid :)

Experimenterade med olika blandningar bensin, möjligen glädjemätare, men den gick bra då.
 

mega

Rolex
170 låter som nedförsbacke, medvind och en stor mängd hemlängtan. ;) Jag var nog uppe i kanske 140, men körde å andra sidan strypt.

Känner mig bra sugen på något som har 100+ hk. Inte ens provkört något med mer än typ 60, men nu känns det som att det är hög tid :)
Om du gillar KTM motarder så försök provköra en 950/990 SM, lite över hundra hästar, asbra bromsar, ställbar fjädring/handtag etc.
Körglädje i mängder, slitvarg och väldigt allsidig. Man kan långköra den och den är askul på bana. Relativt hög dock. V-twin (LC-8) som vibrerar lagom mycket och varvar skönt. Osar badass.
Finns schyssta lågmilare för ca 50k.
2006 KTM 950SM BLACK.jpg


1812_950_Engine_2004_2953.jpg
 

Zingo

Rolex
170 låter som nedförsbacke, medvind och en stor mängd hemlängtan. ;) Jag var nog uppe i kanske 140, men körde å andra sidan strypt.

Känner mig bra sugen på något som har 100+ hk. Inte ens provkört något med mer än typ 60, men nu känns det som att det är hög tid :)
Om du har möjlighet så åk på Start to Ride då många märken finns representerade för testkörning. Bra tillfälle att känna på olika typer av hojar och modeller. Därefter kan det vara bra att göra en riktig provkörning då banan för ovan brukar vars begränsad.
 

exxpert

Omega
2-Faktor
Om du gillar KTM motarder så försök provköra en 950/990 SM, lite över hundra hästar, asbra bromsar, ställbar fjädring/handtag etc.
Körglädje i mängder, slitvarg och väldigt allsidig. Man kan långköra den och den är askul på bana. Relativt hög dock. V-twin (LC-8) som vibrerar lagom mycket och varvar skönt. Osar badass.
Finns schyssta lågmilare för ca 50k.
950in är väl rätt känd för att vara förhållandevis törstig, om man nu värdesätter sådant. Bara en tanke..
 

Zingo

Rolex
Vad säger panelen om Yamaha MT-07 och MT-09 då?
MT-09 bra skit! Gaffeln har ett rykte om sig att kunna upplevas som lite mjuk men inget jag har stört mig på men så har jag bara provkört den och inte pressat den. 07 är säkert ok men den extra effekt 09 har torde göra den gott. Annars är Street Trippel ett trevligt alternativ, gärna R versionen då.
 
Topp