• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Oliver

Cartier
2-Faktor
IMG_0823.jpeg

Det finns folk som tror sig veta att det lanseras en Svartpilen 801 och en Vitpilen 801 baserade på KTM Duke 790 i februari 2024. I så fall förväntas den få 95hp i EU och väga ~169kg torr. Vitpilen förväntas inte ha clipon, utan verkar istället ha ett styre med låg rise (jämfört med Svartpilen som får högre styre).
Hoppas verkligen de byter ut backspeglarna också, ser ut som från en 2005 årsmodell vespa 😂
 

Owaysis

Cartier
Någon som börjat kolla på nästa års motorcyklar?

Om det lanseras en Svartpilen 801 (istället för 901) så blir den nog ganska lagom för mig både storleksmässigt, kraftmässigt och prismässigt. Släpps det en 901 så blir den nog för dyr och då får jag rulla vidare på 401.

Efter 20 år har jag lärt mig att en stor del i nöjet med mc är att den är så billig att man inte behöver tänka så mycket. 😂 - Eller rättare sagt att hojen inte är så dyr att man stör sig på det.
Jag kan verkligen hålla med om det. När säsongen är så pass kort i Sverige och då jag främst vill köra när det är hyfsat fint väder så blir det inte jättemånga dagar som jag faktiskt kör hojen. Om den då är relativt dyr och kostar en del i försäkring och service så stör jag mig mest på det. Om man däremot har en billigare hoj där man knappt betalar nåt i försäkring, servar själv och den i princip inte kostar något i månaden så bryr jag mig inte alls och om jag bara kör 15 ggr på en säsong så är det ändå kul och man njuter bara mer de få gånger man kör.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Var bara att bita i äpplet och köra in hojen idag. Börjat läcka lite olja så behövde garanti-fixas.
Torra vägbanor och många lager gjorde ändå att man hade lite kul.
Men nä, hoj är för soliga varma dagar. Under 10C börjar det inte vara njutbart längre.
Kommer bli en låång vinter… 😢

IMG_9102.jpeg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tail tidy får man ju alltid räkna med.

Samma som MT-09 läste jag.
Absolut, ingen kritik.
Menade bara att det är ju i all väsentlighet vad som krävs för att klara kraven.
Sedan är det en hel del svart magi när det kommer till elektromagnetisk strålning och annat, men den kunskapen tar man garanterat från andra modeller i programmet.
 

Sgte

Omega
Blir det runt 120 hp som nu(cp3) eller har den tweekats upp lite mer?
Det är ju i princip en retrodesignad mt09/xsr900.
Så länge den inte blir tyngre än dessa , eller mkt dyrare, tippar jag att det blir en hit.
120 hästar och runt 185 kg är en perfekt kombination även för nästan nybörjare skulle jag vilja påstå.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Ny ducce motor. :)
All told the Superquardo Mono gives out 659cc of grunt with a maximum power of 77.5hp @ 9,750rpm with 46.4lb-ft of torque available @ 8,000rpm. If you fit this engine with the racing exhaust and specific air-box cover / more permeable filter, the specs are upticked and revised to 85hp @ 9,500rpm and 49.4lb-ft of yank available @ 8,000rpm
Screenshot_20231027-202527.png
 

Sgte

Omega
Ny ducce motor. :)
All told the Superquardo Mono gives out 659cc of grunt with a maximum power of 77.5hp @ 9,750rpm with 46.4lb-ft of torque available @ 8,000rpm. If you fit this engine with the racing exhaust and specific air-box cover / more permeable filter, the specs are upticked and revised to 85hp @ 9,500rpm and 49.4lb-ft of yank available @ 8,000rpm
Screenshot_20231027-202527.png
Kan det vara deras offroad -motor som ska svara på ktm690 / Husqvarna 701?
 

Sgte

Omega
Har missat detta helt men alla nyheter för 2024 ska vara ute innan den 7 nov så info kommer snart.
Ducati ska ju ge sig in i cross/enduro-segmentet, liksom Triumph. Men detta kan ju inte vara deras huvudutmanare där men kanske ett mellanting menar jag. T ex hellre denna enstånka eller ktm690 jämfört med exempelvis Yamaha teneré som har två cylindrar.
Halva denna motor, då jävlar kanske vi har en intressant offroadmotor.
Återstår att se.
 

spruff

Omega
Kul att KTM får lite konkurrens på offroadsidan. Nu är ju både triumph och ducce på gång med geggmoppar. Men Ducce-stånkan ovan verkar ju vara en kortslagig, högvarvig maskin, så första inkarnationen blir nog en motard.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Var bara att bita i äpplet och köra in hojen idag. Börjat läcka lite olja så behövde garanti-fixas.
Torra vägbanor och många lager gjorde ändå att man hade lite kul.
Men nä, hoj är för soliga varma dagar. Under 10C börjar det inte vara njutbart längre.
Kommer bli en låång vinter… 😢

IMG_9102.jpeg

Är det fortfarande problem med 660 alltså? Jag trodde att de hade fixat barnsjukdomarna nu...
Skönt att den får lite kärlek på verkstaden, då kan du ju be dom byta lite olja och sånt när de ändå håller på :)

Ja vad ska man göra i vinter?
Beställa och sätta på nya delar kanske... Gå på MC-mässan i januari...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det fortfarande problem med 660 alltså? Jag trodde att de hade fixat barnsjukdomarna nu...
Skönt att den får lite kärlek på verkstaden, då kan du ju be dom byta lite olja och sånt när de ändå håller på :)

Ja vad ska man göra i vinter?
Beställa och sätta på nya delar kanske... Gå på MC-mässan i januari...
Om packningen ska bytas så måste de väl byta olja?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Är det fortfarande problem med 660 alltså? Jag trodde att de hade fixat barnsjukdomarna nu...
Skönt att den får lite kärlek på verkstaden, då kan du ju be dom byta lite olja och sånt när de ändå håller på :)

Ja vad ska man göra i vinter?
Beställa och sätta på nya delar kanske... Gå på MC-mässan i januari...
Det verkar vara några få som haft samma problem men är tydligen inget utbrett.
Var bara undersökning så fick bokat in fix i mars (vägrar åka in i december)..
Men ja, får se om de kan lösa servicen samtidigt :)
De fyllde på oljan iaf (läcker inte mycket heller).

Vi blir några grabbar som drar ner till EICMA. Ska bli gött att få se solen också.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Det verkar vara några få som haft samma problem men är tydligen inget utbrett.
Var bara undersökning så fick bokat in fix i mars (vägrar åka in i december)..
Men ja, får se om de kan lösa servicen samtidigt :)
De fyllde på oljan iaf (läcker inte mycket heller).

Vi blir några grabbar som drar ner till EICMA. Ska bli gött att få se solen också.

Skönt när det är enkla fix som de löser snabbt.
Kul! Kan du fota lite extra på nya Tuono V4 om det kommer en ny?
Hoppas att de inte gör några direkta ändringar så jag "måste" byta... :)
 
Topp