• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En typisk ”längta tills säsongen startar” fråga.

Vad kör ni för skor för olika ändamål?
Jag håller på att bygga min MC-sko garderob och tar gärna emot tips på vad jag bör skaffa eller undvika.

Har idag endast ett par ventilerade ”sport lågskor”.
IMG_7280.jpeg

Inser att dessa är superbra när jag ska åka längre sträckor under varma dagar. Men skosnören gör att dessa blir bökiga att pendla korta sträckor med.

Nu sitter jag och överväger om jag ska köpa ett par ”Mc sneakers” eller ”mc snygg-kängor” för att använda till och från jobbet och på lite mer kalla dagar.
Har ni några tips på fabrikat och modeller? Eller framförallt, har ni avrådan från något?
De jag tittar på just nu.
IMG_7281.jpeg
IMG_7282.jpeg
IMG_6204.jpeg

IMG_1205.jpeg
IMG_1206.jpeg

Jag har 3 par. Ett par Sidi Adventure 2 i Gore-Tex som är asbra till all längre åka. Ett par John Doe som jag använder för korta rundor eller jobb-åka, samt ett par Forma som tål vatten men som jag knappt använt. Om du har strl 45 så kan du få köpa mina Forma billigt. 😃

Tycker Rev-it, Falco och John Doe har en hel del snyggt. Prova i butik om du kan, tycker vissa ”skor” är väldigt mjuka, känns inte så säkert, exempelvis mina John Doe.
 

Oliver

Cartier
2-Faktor
IMG_6204.jpeg

IMG_1205.jpeg
IMG_1206.jpeg

Jag har 3 par. Ett par Sidi Adventure 2 i Gore-Tex som är asbra till all längre åka. Ett par John Doe som jag använder för korta rundor eller jobb-åka, samt ett par Forma som tål vatten men som jag knappt använt. Om du har strl 45 så kan du få köpa mina Forma billigt. 😃

Tycker Rev-it, Falco och John Doe har en hel del snyggt. Prova i butik om du kan, tycker vissa ”skor” är väldigt mjuka, känns inte så säkert, exempelvis mina John Doe.
Har också övervägt ett par ”riktiga” adventure kängor men känner att de blir lite överdrivna om jag ska använda dem till och från jobbet.

Så egentligen är mitt krav huvudsakligen att köpa ett par dojor med dragkedja för att kunna lätt ta på och av.
Tittade på dessa för att ha på längre turer.
Alpinestars corozal.
IMG_7283.jpeg
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
En typisk ”längta tills säsongen startar” fråga.

Vad kör ni för skor för olika ändamål?
Jag håller på att bygga min MC-sko garderob och tar gärna emot tips på vad jag bör skaffa eller undvika.

Har idag endast ett par ventilerade ”sport lågskor”.
IMG_7280.jpeg

Inser att dessa är superbra när jag ska åka längre sträckor under varma dagar. Men skosnören gör att dessa blir bökiga att pendla korta sträckor med.

Nu sitter jag och överväger om jag ska köpa ett par ”Mc sneakers” eller ”mc snygg-kängor” för att använda till och från jobbet och på lite mer kalla dagar.
Har ni några tips på fabrikat och modeller? Eller framförallt, har ni avrådan från något?
De jag tittar på just nu.
IMG_7281.jpeg
IMG_7282.jpeg

Som Oliver säger, för att undvika fotskador är högt skaft nästan ett måste. Med det sagt så kör jag med ett par Rev'it Rodeo mc-kängor (de har inte bra nog skaft för att hantera tyngden av MCn) för pendlarturer och annat och ett par Alpinestars Toucan när jag åker längre sträckor, semestrar eller ska härja i skogen.
Om du väljer mellan sneaker och känga hade jag tagit känga alla dagar i veckan.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
IMG_6204.jpeg

IMG_1205.jpeg
IMG_1206.jpeg

Jag har 3 par. Ett par Sidi Adventure 2 i Gore-Tex som är asbra till all längre åka. Ett par John Doe som jag använder för korta rundor eller jobb-åka, samt ett par Forma som tål vatten men som jag knappt använt. Om du har strl 45 så kan du få köpa mina Forma billigt. 😃

Tycker Rev-it, Falco och John Doe har en hel del snyggt. Prova i butik om du kan, tycker vissa ”skor” är väldigt mjuka, känns inte så säkert, exempelvis mina John Doe.

Tycker du att sidin är tillräckligt smidig på foten för att funka i stad och aktiv körning? Tänke på Duken alltså.
Har bara använt Sidis crosskängor förut och de var som stridsvagnar men bra på bana och i skogen...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker du att sidin är tillräckligt smidig på foten för att funka i stad och aktiv körning? Tänke på Duken alltså.
Har bara använt Sidis crosskängor förut och de var som stridsvagnar men bra på bana och i skogen...
Det tycker jag, väldigt smidiga faktiskt. Däremot låter det som om man ska gå på afterski när man går i dem, de knarrar ganska mycket.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Några här som nyligen har tagit mc-kort som vet ifall det finns någon Facebook grupp, typ "vi som tar mc-kort"?
Har en del mc-kläder som inte används som jag tänkte skänka till bättre behövande.

Edit, någon som rentav tar mc-kort på ks som behöver grejjer?
Det finns några, både för handledare och elever.
Jag är med som handledare för min äldsta son, men letar också grejer till yngre sonen som börjar sin resa i maj....

Skickar pm om det är ok
 

Owaysis

Cartier
Vad tycker folket om Triumphs nya hoj? Scrambler 400x.
Precis som namnet tyder så är det en 1-cyl motor på 400cc och 40hk.
Jag var lite inne på en Honda CL500 förra året men den här kostar 69900kr gentemot Hondan som ligger på 85000kr och de har snarlika specs.
Jag tycker dessutom att Triumphs hoj är bra mycket snyggare.

Någon annan som är intresserad?

2024-triumph-scrambler-400x-technical-review-price-spec_42.ashx
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad tycker folket om Triumphs nya hoj? Scrambler 400x.
Precis som namnet tyder så är det en 1-cyl motor på 400cc och 40hk.
Jag var lite inne på en Honda CL500 förra året men den här kostar 69900kr gentemot Hondan som ligger på 85000kr och de har snarlika specs.
Jag tycker dessutom att Triumphs hoj är bra mycket snyggare.

Någon annan som är intresserad?

2024-triumph-scrambler-400x-technical-review-price-spec_42.ashx
Det är säkert en bra hoj och jag gillar min 400cc hoj väldigt mycket. Triumphen är däremot ganska tung, typ 30kg tyngre än min hoj. Tror inte Triumphen upplevs särskilt kvick.
 

Owaysis

Cartier
Det är säkert en bra hoj och jag gillar min 400cc hoj väldigt mycket. Triumphen är däremot ganska tung, typ 30kg tyngre än min hoj. Tror inte Triumphen upplevs särskilt kvick.
Nej, den lär nog inte vara ett fartmonster :D
Jag har dock växt ifrån det där lite och vill väl mest cruisa omkring lite :)
Ett annat alternativ är väl kanske att köpa deras större scrambler med 900cc, gillar dock den här mer rent utseendemässigt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nej, den lär nog inte vara ett fartmonster :D
Jag har dock växt ifrån det där lite och vill väl mest cruisa omkring lite :)
Ett annat alternativ är väl kanske att köpa deras större scrambler med 900cc, gillar dock den här mer rent utseendemässigt.
IMG_0283.jpeg

Jag är som sagt väldigt nöjd med 400cc. Det är en kategori som blir mer och mer populär. Tycker den är sjukt smidig och framförallt billig att köra, bortsett från årlig service vilket många stora moderna hojar inte kräver.
 

Veratio

Cartier
Vad tycker folket om Triumphs nya hoj? Scrambler 400x.
Precis som namnet tyder så är det en 1-cyl motor på 400cc och 40hk.
Jag var lite inne på en Honda CL500 förra året men den här kostar 69900kr gentemot Hondan som ligger på 85000kr och de har snarlika specs.
Jag tycker dessutom att Triumphs hoj är bra mycket snyggare.

Någon annan som är intresserad?

2024-triumph-scrambler-400x-technical-review-price-spec_42.ashx

Antar att du kollat Revzillas video på Youtube? Kom för några dagar sedan.

Ser, som de flesta små hojarna, väldigt liten ut när en fullvuxen man sitter på. Men snygg och cool på bild.
 

Owaysis

Cartier
Antar att du kollat Revzillas video på Youtube? Kom för några dagar sedan.

Ser, som de flesta små hojarna, väldigt liten ut när en fullvuxen man sitter på. Men snygg och cool på bild.
Yes jag såg den, riktigt bra video!
Tycker du det? Jag är ju rätt lång och kan inte riktigt ha en svartpilen 401 eller liknande pga det men just scramblern känns "fullstor". Har man deras alternativa sadel så är sitthöjden 890mm vilket ändå är rätt ok för längre förare.
Jag får såklart provsitta men spontant känns den bra.

Zach som körde den hojen i videon är ju rätt lång han också, så då kanske hojen ser lite mindre ut :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vad tycker folket om Triumphs nya hoj? Scrambler 400x.
Precis som namnet tyder så är det en 1-cyl motor på 400cc och 40hk.
Jag var lite inne på en Honda CL500 förra året men den här kostar 69900kr gentemot Hondan som ligger på 85000kr och de har snarlika specs.
Jag tycker dessutom att Triumphs hoj är bra mycket snyggare.

Någon annan som är intresserad?

2024-triumph-scrambler-400x-technical-review-price-spec_42.ashx
Utseendemässigt slår den det mesta. Finns den att prova nu eller kommer den först till våren? 900 scrambler och Street twin 900 provade jag i våras. Båda otroligt roliga, pigga och välbalanserade, men jag letar ändå efter något starkare för jag ska skjutsa och behöver plats för lite packning och den ska klara längre turer. Scrambler 400x är nog ett bra val om man tänker sig att snurra runt i närområdet och vara snyggast.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Yes jag såg den, riktigt bra video!
Tycker du det? Jag är ju rätt lång och kan inte riktigt ha en svartpilen 401 eller liknande pga det men just scramblern känns "fullstor". Har man deras alternativa sadel så är sitthöjden 890mm vilket ändå är rätt ok för längre förare.
Jag får såklart provsitta men spontant känns den bra.

Zach som körde den hojen i videon är ju rätt lång han också, så då kanske hojen ser lite mindre ut :)
890mm är högt! Jag tycker inte Svartpilen 401 är särskilt liten. Är 183cm och tycker den är rymlig jämfört med exempelvis Ducati Monster. Beror liksom på vad man jämför med.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Jag tänkte att vi kan tipsa om grymma Black-Friday-deals som är mc-relaterade.

Har ni hittat något bra?

Min Dainese airbagjacka med tillhörande byxor var för stora så jag har inte använt dom.
Glömde att jag krympte 5cm i senaste kraschen när ryggraden komprimerades så behöver storlek 50 tydligen 😅
Om någon är sugen på storlek 52 så är det bara att säga till.
 

Veratio

Cartier
Det här beställde jag från motocard.com.

Screenshot_20231119_080351_Gmail.jpg


Tyckte jag var ett bra pris! Fick något valutaväxlingstillägg på Amex då betalningen var i Euro.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Denna skulle alla ha tillgång till. Själv skruvar jag i "allt" både stort och smått och har ett överflöd av verktyg men wera kitet används dagligen, efter två år är fortfarande alla delar på plats.
Perfekt att önska sig eller köpa till sig själv i (h)julklapp.
Screenshot_20231119-101921.png
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Har någon sett Dainese D-Air raceställ på något riktigt bra erbjudande?
20 papp är det billigaste jag har hittat så funderar på du RST i för typ 12.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Senast ändrad:
Topp