• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Nu är du kanske inte ute efter att just enbart styrkeökningar och jag vet inte hur du tränar i dagsläget men jag hade koncentrerat mig på 2-3 reps enbart under en tid med ganska mycket volym (set) för att sedan efter 5-7 veckor någonting släppt ner volymen och toppat med lite höre procentsatser än under volymperioden. 2 pass i veckan där du har ett lite tyngre och ett lite lättare. Man kan gott arbeta sig upp till sin slutvikt för dagen med 10-20 kilos ökningar för varje set och sen antingen kör man ett top-set och gör några "back off-set" eller kör raka set på målvikten beroende på hur sliten man är.

Men det är typiskt svårt utan att veta träningsvolym, vissa behöver kanske 15 set marklyft i veckan men andra klarar sig på 6-8 set för att öka bra. Där får du själv skjuta in dig.
 
Senast ändrad:
Haha. Vad skulle vara ohälsosamt med något av de exempel du angett ovan?
Jag kan inte säga att de enskilt är speciellt vådliga för hälsan men det omvända tror jag inte heller stämmer; att det skulle vara bättre än att att äta 3 mål om dagen, lägga sig runt låt säga 1,2 g/kg kroppsvikt och köra lite bodypump i gymmet.

Vill man leva hälsosamt och länge är ingen aktivitet taget till extremer något som är smart. Har man kört stenhårt i gymmet under 10-15-20 år 4-5 ggr i veckan med målet att, i trådrubrikens anda, bli stor och stark på riktigt så är det nog få som inte känner det i kroppen.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Nu är du kanske inte ute efter att just enbart styrkeökningar och jag vet inte hur du tränar i dagsläget men jag hade koncentrerat mig på 2-3 reps enbart under en tid med ganska mycket volym (set) för att sedan efter 5-7 veckor någonting släppt ner volymen och toppat med lite höre procentsatser än under volymperioden. 2 pass i veckan där du har ett lite tyngre och ett lite lättare. Man kan gott arbeta sig upp till sin slutvikt för dagen med 10-20 kilos ökningar för varje set och sen antingen kör man ett top-set och gör några "back off-set" eller kör raka set på målvikten beroende på hur sliten man är.

Men det är typiskt svårt utan att veta träningsvolym idag, vissa behöver kanske 15 set marklyft i veckan men andra klarar sig på 6-8 set för att öka bra. Där får du själv skjuta in dig.
Hyfsat likt det upplägg jag kört på under passen, som man kommit fram till baserat på de styrkeökningar man gjort. Men är alltid intresserad av nya metoder, tack för klargörandet.
 
Sådana "basupplägg" är ju verkligen ingen raketforskning och så tränar både mediokra motionärer som elitlyftare.
Har man fastnat så bör man på något sätt fundera ut varför och sedan ändra de parametrar som begränsar. Och det är sannerligen inte alltid enkelt. Vissa kan öka bra genom att koncentrera sig på delar av lyftet i kompletteringsövningar där de kanske har svagheter som man fokuserar på, andra mosar bara på med vanliga marklyft med mer volym och ser till att träna ner sig ordentligt för att sedan släppa upp. One size fits inte alla.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Nu blir det ännu ett cykelpass GMU-test-style. Fy fan vad jobbigt det är när man bara måste trampa på i samma takt medan det blir tyngre och tyngre. Hyfsad pump i quadsen får man!
 

Bas

Patek
Årets ställning :woot:
DE10944C-4855-4116-A7B8-84831B98C4A2.jpeg
 

Bas

Patek
Pizza ;)
Nej skämt å sido, jag tycker mutant mass är lättblandad och helt ok i smaken, men det är ju en personlig preferens med smak, vissa har svårt för den osv.
Men den blandar lätt utan kraftig skummning
Jag har faktist kört Mutant för några år sedan men minns inte så mycket :)
Har tittat på Muscle tech nu men läser att den är svårblandad vilket är BIG no no för mig om man ska tro allt man läser
552C7CDE-8DB1-4878-8C2D-4A525104287D.png
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har faktist kört Mutant för några år sedan men minns inte så mycket :)
Har tittat på Muscle tech nu men läser att den är svårblandad vilket är BIG no no för mig om man ska tro allt man läser
552C7CDE-8DB1-4878-8C2D-4A525104287D.png
Jag tycker både MT och GGs supreme mass smakar bra, Men båda klumpar rejält precis som du säger.
Jag tycker slätheten är viktig och smaken något underordnad.
Men det var ju inte igår man mosade gainer direkt, kanske får bli en liten jul körning:)
 
  • Like
Reactions: Bas
Vad är malto?
Äter regelbundet och bra portioner men tänkte lägga på mig några extra kilon nu i vinter så funderar på att komplettera med gainer.
Malto är polymerer av glukos, med väldigt lite praktisk skillnad från ren glukos ur näringssynpunkt. Sen är inte socker så farligt som det ibland påstås i media, men själv tycker jag det känns onödigt att trycka i sig 60 gram extra om dagen.

Personligen kör jag på gainer med havrepulver, finns från myprotein till ett överkomligt pris. Blandas enkelt, men är lite sträv till konsistensen och smaken är lite sämre.
 
  • Like
Reactions: Bas
Någon som kan rekommendera en bra gainer produkt? Helst något som inte klumpar
Som medlemmar förtjänstfullt påpekade kan du med enkla medel göra en själv genom att tillsätta valfri snabb kolhydrat i pulverform till ditt favoritproteinpulver. Det är alltid billigast och du styr enkelt över andelen protein/kolhydrater.

Kör man mycket av den typen av drycker i samband med träning kan det vara bra att kika på alternativ till maltodextrin. Vissa, inte alla, blir känsliga i magen av för mycket Malto. Då kan tex Vitargo vara lite mer skonsamt, finns även andra bra varianter.
 
  • Like
Reactions: Bas
Topp