• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Vader känns mycket som genetik. Mina växer absolut inget trots att jag kör marklyft och knäböj i alla fall 2ggr i veckan. Slänger till och med in en specifik vad-övning på annan dag utan märkbart resultat.

2 1/2 år, kanske en framtida byggare.

IMG_20191224_172605.jpg

Vader känns mycket som genetik. Mina växer absolut inget trots att jag kör marklyft och knäböj i alla fall 2ggr i veckan. Slänger till och med in en specifik vad-övning på annan dag utan märkbart resultat.
Min erfarenhet är att vader måste slaktas verkligen. Brukar köra totalt 4 set där 3set är tunga 5rep följt av 1set 20reps oavsett vilken vadövning det är.
Skulle nog hålla med om att de är mycket gener men går säkerligen att träna sig till. Har haft väl markerade vad-muskler hela livet men i princip aldrig tränat vader specifikt. Tränat handboll, fotboll och böjt en massa men sällan vadpress.
Har däremot kompisar som slaktar vader men har problem att få kontur och storlek.

Låter ju gott. Enbart protein eller är det nån färdig mix du köper?
Hur mår ryggen din förresten?
Det är gott! Speciellt om man gör den på mjölk och äter med lite banan och och en klick grädde ;). Tycker double rich chocolate är bäst.
Screenshot_20191225-114637_Samsung Internet.jpg

Ryggen mår faktiskt fint, tackar som frågar!

Tog 3-4 månader av hålla mig ifrån marklyft samt rulla på en baseball och göra diverse övningar. Har fått hopparknäkänningar av frontböj i ca 2-3 veckor men det verkar lugna sig nu med så är fit för fight för 2020 :).

Det är gott! Speciellt om man gör den på mjölk och äter med lite banan och och en klick grädde ;). Tycker double rich chocolate är bäst.
Screenshot_20191225-114637_Samsung Internet.jpg

Ryggen mår faktiskt fint, tackar som frågar!

Tog 3-4 månader av hålla mig ifrån marklyft samt rulla på en baseball och göra diverse övningar. Har fått hopparknäkänningar av frontböj i ca 2-3 veckor men det verkar lugna sig nu med så är fit för fight för 2020 :).

Tack för tipset!
Gott att ryggen känns bra igen.
Trist att knäna spökar. Du får alltså ont även när du kör med rätt teknik? Att knäna ska peka åt samma riktning som tårna?
Jag märker att knäna mår bäst av att jag står lite bredare än axelbrett och knä och tår pekar lite utåt. Får ibland ont när jag kör knä+tår när de pekar rakt fram.

Tack för tipset!
Gott att ryggen känns bra igen.
Trist att knäna spökar. Du får alltså ont även när du kör med rätt teknik? Att knäna ska peka åt samma riktning som tårna?
Jag märker att knäna mår bäst av att jag står lite bredare än axelbrett och knä och tår pekar lite utåt. Får ibland ont när jag kör knä+tår när de pekar rakt fram.
Tror att just frontböj tar mer på knäna än low bar som jag annars kör. Tekniken är knappast perfekt i frontböjen då den är ny för mig men lägger nog ner den övningen och håller mig till low bar då den ger bra allmänt resultat och det är ok att framsida lår inte får den specifika träning frontböj ger.

Tror att just frontböj tar mer på knäna än low bar som jag annars kör. Tekniken är knappast perfekt i frontböjen då den är ny för mig men lägger nog ner den övningen och håller mig till low bar då den ger bra allmänt resultat och det är ok att framsida lår inte får den specifika träning frontböj ger.

Har aldrig testat low bar men läst att den är mer skonsam mot knäna. Tar den bra på quads? Tycker att rörelsen ser ut som att den tar mycket på ryggsträckarna.

Har aldrig testat low bar men läst att den är mer skonsam mot knäna. Tar den bra på quads? Tycker att rörelsen ser ut som att den tar mycket på ryggsträckarna.
Low bar är väl mycket ryggsträckare, höftböj osv men tar även tillräckligt bra för mig på hela benen tycker jag. Känner att jag inte behöver extra fokus på framsida lår iallafall...

Hur brukar ni göra när ni är mitt inne i en period av ett program och får förhinder i form av sjukdom eller någon form av resor? Kör på som vanligt efter uppehåll eller starta om? Sänka vikterna?

Själv kör jag variant av 531 och på grund av röda dagar och resande är jag en vecka utan gym. Planerad sänkning av TM efter denna cykel och skippar nog 1-veckan och börjar på ny kula.

Hur brukar ni göra när ni är mitt inne i en period av ett program och får förhinder i form av sjukdom eller någon form av resor? Kör på som vanligt efter uppehåll eller starta om? Sänka vikterna?

Själv kör jag variant av 531 och på grund av röda dagar och resande är jag en vecka utan gym. Planerad sänkning av TM efter denna cykel och skippar nog 1-veckan och börjar på ny kula.

Jag försöker kör enkla helkroppspass med kroppen som vikt. Armhävningar, framfall osv. Men ofta har hotellen gym så då blir det helkropp för hela slanten.
Dagarna innan en planerad resa kör jag lite hårdare än vanligt också.

Aldrig haft några direkt problem med det tidigare, men drog på mig en riktig jäkla dunderförkylning i samband med en tuff jobbperiod i höstas. Nästan tre veckor borta mitt i en periodisering med skapligt tuffa viktökningar i programmet. Borde med facit i hand börjat om helt från början. Backade lite i hopp om att komma in i det snabbt igen, men det blev i tuffaste laget och tog bara mer tid. Men då var det förkylningen från helvetet också, en vecka med riktigt svettiga febernätter och så, så kroppen blev väl mer sliten än jag insåg.

Kör på som programmet säger, men håller nere volym och intensitet om jag känner att jag behöver det. Är det en vanlig lättare feber på några dagar så brukar man vara ikapp efter ett par pass senare. Inga bekymmer. Trist att starta från 0 igen om programmet är 10-20 veckor bara för att man blivit sjuk en kortare period.

Har haft en grym vecka i gymmet.
3 PB fick jag med mig:
Knäböj från 115 kg till 125 kg.
Bänkpress från 87,5 kg till 95 kg.
Militärpress från 60 kg till 67,5 kg. Så jävla nöjd med ökningen i press :cigar: Jobbat hårt med denna.
Uppdaterar mitt gamla inlägg med nya PB:
Bänkpress 102,5 Kg
Knäböj 140 Kg

Förstår att följande är väldigt personligt men vad skulle ni tro är rimliga ökningar på följande lyft under kommande år?

De flesta 531-program har ju vilovecka en vecka varje månadså det är inga problem.

Uppdaterar mitt gamla inlägg med nya PB:
Bänkpress 102,5 Kg
Knäböj 140 Kg

Förstår att följande är väldigt personligt men vad skulle ni tro är rimliga ökningar på följande lyft under kommande år?
Hur länge har du tränat på den insatsnivå du tränar på just nu och är du villig att öka den insatsen (tid, energi och uppoffring) de kommande åren? Tränar du specifikt för detta ändamål eller tränar du lite random styrketräning för att hålla dig i form och testar av med lite maxlyft ibland?

Har du tränat mer än ett par år systematiskt skulle jag tycka en ökning på 10% är bra på ett år.

Har varit sjuk i nästan tre veckor nu så Sheiko programmet gick åt helvete! Hann ändå öka relativt bra tycker jag.
Bänk: 1x2 100 kg (inte maxat ännu)
Marklyft: 220 kg, conventional utan straps
Squat: 140 kg (lätt efter jävligt många squats, 160 ska upp när jag är frisk)

Någon som sitter på ett bra helkroppsschema? Kollade bilder från i somras när jag körde helkroppspass och jag har nog aldrig varit så stor som jag var då. Skulle vara roligt att pumpa upp sig till sommaren istället för att kötta blodiga powerlifting program.

Update efter cirka 3 månader (har varit skadad några veckor under den tiden)

Bänk 95kg
Squat 130kg
Marklyft 170kg

Jag har försökt att lyfta 100kg bänk men det går inte upp, jag kommer förbi "spärren" och klarar halva repitionen men sen går det inte högre upp. Några tips på träning för att nå 100kg bänk skulle uppskattas!

Update efter en lång period.

Bänk 105kg
Knäböj 140kg
Mark 180kg

Väger 78kg och är 16 år.

Sheiko eller varianter av det är väl mer eller mindre helkroppspass beroende på vilka övningar man lägger efter böj+bänk och mark+bänk.

Men du kan ju testa Abelssons nya helkroppspass för Styrkelabbet: https://www.styrkelabbet.se/helkropp-hypertrofi/
Jag har precis börjat på det här programmet. Körde pass 1 igår, efter ett par veckors uppehåll och kan säga att det känns i kroppen idag.

Är van vid att köra mer volym, 4x12, så det här känns väldigt annorlunda. 2x8 känns svårt att trötta ut musklerna på, men det kanske är precis det som är poängen.

Jag har precis börjat på det här programmet. Körde pass 1 igår, efter ett par veckors uppehåll och kan säga att det känns i kroppen idag.

Är van vid att köra mer volym, 4x12, så det här känns väldigt annorlunda. 2x8 känns svårt att trötta ut musklerna på, men det kanske är precis det som är poängen.
Tycker det ser ut att vara många övningar? Hur lång tid tar ett sånt pass? Själv försöker jag hålla mig runt 60-80 minuter.

Tillbaka
Topp