• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Lagonda (många bilder)

chrand

Cartier
Fick fart på denna.
P1030592.JPG
 

solex

Omega
Två vintage automatiska armbandsur Lagonda från ca mitten av 60 talet. De är inte bästa exemplar med kosmetika men naturligtvis är de intresserade att samla i. Alla tekniska detaljer om klockorna kan ni läsa i Lagonda katalog från Göteborg. Kul va
20171014_122253.jpg
20171014_122609.jpg
20171014_122253.jpg
20171014_122609.jpg
20171014_122729.jpg
20171014_122931.jpg
20171014_123216.jpg
20171014_122952.jpg
20171014_123429.jpg
 
Senast ändrad:

oftast

Panerai
2-Faktor
Impulsköpte den här idag! Någon som kan berätta något om den? Den känns rejäl för att vara en postorderklocka må jag säga. Undrar lite ang Chronometer-märkningen, innebär den att klockan har en komplikation som gör tidshållningen mer exakt eller har jag missuppfattat det?

IMG_20171105_232943.jpg
 

Psykel

Patek
Impulsköpte den här idag! Någon som kan berätta något om den? Den känns rejäl för att vara en postorderklocka må jag säga. Undrar lite ang Chronometer-märkningen, innebär den att klockan har en komplikation som gör tidshållningen mer exakt eller har jag missuppfattat det?

IMG_20171105_232943.jpg
Mja, det är inte en komplikation i sig. Men det betyder att klockan är tillverkad och justerad till högsta möjliga precision, samt genomgått tester för att bli certifierad kronometer. Exempelvis Rolex samtliga modeller nuförtiden är kronometercertifierade, i jämförelse.
Grattis till en riktigt fin klocka! Misstänker att det var den dyraste modellen i utbudet back in the day.
 

Rolfen

Rolex
Impulsköpte den här idag! Någon som kan berätta något om den? Den känns rejäl för att vara en postorderklocka må jag säga. Undrar lite ang Chronometer-märkningen, innebär den att klockan har en komplikation som gör tidshållningen mer exakt eller har jag missuppfattat det?

IMG_20171105_232943.jpg
Helt klart lite extra kul med Chronometer märkning. Här är en annons från 1966
LagondaChronometer.jpg
 

oftast

Panerai
2-Faktor
Mja, det är inte en komplikation i sig. Men det betyder att klockan är tillverkad och justerad till högsta möjliga precision, samt genomgått tester för att bli certifierad kronometer. Exempelvis Rolex samtliga modeller nuförtiden är kronometercertifierade, i jämförelse.
Grattis till en riktigt fin klocka! Misstänker att det var den dyraste modellen i utbudet back in the day.

Helt klart lite extra kul med Chronometer märkning. Här är en annons från 1966
LagondaChronometer.jpg

Tack för svar! Fantastisk annons verkligen, man blir ju glad och känner sig stolt som ägare!
Skäms lite för att fråga men jag funderar lite på hur korkat mitt impulsagerande var egentligen. Vad vore egentligen rimligt att betala för en sån här..?
 

Psykel

Patek
Tack för svar! Fantastisk annons verkligen, man blir ju glad och känner sig stolt som ägare!
Skäms lite för att fråga men jag funderar lite på hur korkat mitt impulsagerande var egentligen. Vad vore egentligen rimligt att betala för en sån här..?
En tusenlapp, kanske två beroende på skick? Osäker, dålig på Lagonda. Men det är väl upp till dig om du tycker att den är värd vad du gav.
 

oftast

Panerai
2-Faktor
En tusenlapp, kanske två beroende på skick? Osäker, dålig på Lagonda. Men det är väl upp till dig om du tycker att den är värd vad du gav.

Okej!
Jag betalade mindre än vad jag tycker en sånhär fin klocka är värd om jag ska vara helt ärlig, det känns som väldigt mycket kvalitet för pengarna.
Det handlar mer om att jag inte vill ta korkade/ekonomiskt irrationella beslut och känna mig dum i efterhand :)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Som en bättre version av forumfavoritens Day-Date!:)
Sjukt kul med annonser från tiden det begav sig! Vilka sköna formuleringar: "Tänkande schweizerur", "Berylliumbalans och nivaroxsprial" (hade jag vetat att det fanns någonting som hette "Berylliumbalans" hade jag f-n krävt det i varje klocka jag köpt!;)), "Mikroskopisk tillverkningskontroll", "Bruksanvisning medföljer för ändring av dag vid t ex 31 dagar pr månad", "Vibrografkontrollerat i flera olika lägen" etc, etc. Tycker att dagens klocktillverkare har mycket att lära här!:D
 
Hittade den här godingen på en loppis. Sjukt nyfiken på när den tillverkades och ifall den kan ha någon militär koppling. Jag har kollat igenom Internet men inte lyckats hitta någon liknande modell. Jag vet heller inte vad det är för urverk så om någon känner igen det berätta gärna (kanske inte är orginalverk). Den mäter 29,5cm och är i helstål. Jag tycker att den känns som sent 30-tal med tanke på blånerade visare och den lilla boetten. Gör mig klokare tack! :)
20180901_182136.jpg

20180901_182944.jpg
20180908_230442.jpg
 

Psykel

Patek
Hittade den här godingen på en loppis. Sjukt nyfiken på när den tillverkades och ifall den kan ha någon militär koppling. Jag har kollat igenom Internet men inte lyckats hitta någon liknande modell. Jag vet heller inte vad det är för urverk så om någon känner igen det berätta gärna (kanske inte är orginalverk). Den mäter 29,5cm och är i helstål. Jag tycker att den känns som sent 30-tal med tanke på blånerade visare och den lilla boetten. Gör mig klokare tack! :)
20180901_182136.jpg

20180901_182944.jpg
20180908_230442.jpg
Fint sportur! Möjligtvis sent 30-tal eller 40-tal. Nån militär koppling har den förmodligen inte. Mycket trevlig ändå!
 
Topp