• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Tissot (många bilder)

Ariste

Audemars
2-Faktor
Den här dök upp idag

E6B20DEA-B377-4DA3-92E4-056F3B0CAA78.jpeg
84979580-EB40-4890-9266-08561FEFF31F.jpeg
876C82D4-B5C4-4117-B2C7-3F0D0E17DCBB.jpeg
D0F086DC-61E7-459E-95D6-994FA7BA687F.jpeg
Wow! 131 riksdaler 1955, undrar vad en Omega Seamaster jumbo bumper kostade vid samma tid....:)

Ja, eller hur :) Verkar inte vara speciellt vanlig heller, vilket är lite extra kul IMHO.
Inte många waffle/honeycombs överhuvudtaget, speciellt inte i Sverige. Kul!
 

Psykel

Patek
Fick hem denna skönhet idag! En Tissot Visodate från 1954! Rätt tidig, tror jag! Fint skick, bortsett från glaset. Min första klocka med roulettedatum också, nice! Verkar hålla tiden bra än så länge! Nöjd!
IMG_7394.JPG

Edit: tror att just denna Visodate-logga inte är jättevanlig. Kanske bara på tidigare varianter? Mest sett den på Visodate Camping från den tidsperioden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fick hem denna skönhet idag! En Tissot Visodate från 1954! Rätt tidig, tror jag! Fint skick, bortsett från glaset. Min första klocka med roulettedatum också, nice! Verkar hålla tiden bra än så länge! Nöjd!
IMG_7394.JPG

Edit: tror att just denna Visodate-logga inte är jättevanlig. Kanske bara på tidigare varianter? Mest sett den på Visodate Camping från den tidsperioden.
Har en med gamla och en med nya, skiljde lite i verksnummer så din bör vara den tidigare varianten.

Min är en 6606-1 med verksnummer 3271578
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fantastiskt fina! Behöver definitivt en waffle dial i min samling! Riktigt läckra luggar på dom här, för övrigt!
Våfflor är alltid bra, och denna är tillräckligt skarp för att ge det där lilla extra. Bandhornen är ok, men inget jag går igång på. Konstigt nog är bandstiftshålen på bägge mina rejält uttänjda. Sedan är boetten på min våfflade rejält sliten och polerad, medan den andra är opolerad men ena bandhornet böjt. Tänkte böja tillbaka det igen snart...
 

Psykel

Patek
Våfflor är alltid bra, och denna är tillräckligt skarp för att ge det där lilla extra. Bandhornen är ok, men inget jag går igång på. Konstigt nog är bandstiftshålen på bägge mina rejält uttänjda. Sedan är boetten på min våfflade rejält sliten och polerad, medan den andra är opolerad men ena bandhornet böjt. Tänkte böja tillbaka det igen snart...
Jag gillar bandhornen! Lagom snygga fasningar utan att det ska bli för pråligt!
 

bvb

Cartier
2-Faktor
image.jpg


Jag ärvde två klockor från min morfar, denna guldklocka fick han efter lång och trogen tjänst. Jag är egentligen inte så mycket för guld, men det är ett trevligt minne från honom.
 

Feffe

Cartier
Börjar verkligen sakna denna... Som nämnts tidigare behöver den service då kronan inte går att "klicka in". Har inte kunnat skicka in den på service än. Finns det någon annan här som kan erbjuda det eller är det lika bra att skicka in till Farfars klocka?

PSX_20171029_112900.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Gjorde i ordning denna för ett tag sedan men undrar om någon har bättre koll på när den var gjord?
1000342.jpg
Den ser modern ut men då den bara är 34 mm bred undrar jag om inte det handlar om 90-tal så om inte vintage i dag så är den det i morgon.
 

Fadershan

Patek
Börjar verkligen sakna denna... Som nämnts tidigare behöver den service då kronan inte går att "klicka in". Har inte kunnat skicka in den på service än. Finns det någon annan här som kan erbjuda det eller är det lika bra att skicka in till Farfars klocka?

PSX_20171029_112900.jpg
Den är i riktigt snygg och i fint skick! Du menar att kronan ej går att klicka in i uppdragaläge utan är fast i "ställäge"?
 

Fadershan

Patek
Tackar! Ja, precis. Underligt tycker jag eftersom att den servades år 2015, men de kanske inte genomgick hela urverket.
Det är mkt möjligt att de gjorde men den delen som det sannolikt rör sig om kan ju kärva/gå sönder när som! Jag kan kika på det ifall du vill och se om det är lätt åtgärdat. Om den är servad 2015 så kanske du slipper serva om den och bara reparera trasig del om den går bra i övrigt!?
 

Feffe

Cartier
Det är mkt möjligt att de gjorde men den delen som det sannolikt rör sig om kan ju kärva/gå sönder när som! Jag kan kika på det ifall du vill och se om det är lätt åtgärdat. Om den är servad 2015 så kanske du slipper serva om den och bara reparera trasig del om den går bra i övrigt!?
Men du, det skulle vara grymt schysst! Tja, om den går bra annars är svårt att säga. Den gick ca -60 sek om dygnet när jag kunde använda den. Det kanske räcker att åtgärda problemet med kronan och att rucka den så att den åtminstone går bättre än en minut sakta? Eller är det att önska för mycket?
 

Fadershan

Patek
Men du, det skulle vara grymt schysst! Tja, om den går bra annars är svårt att säga. Den gick ca -60 sek om dygnet när jag kunde använda den. Det kanske räcker att åtgärda problemet med kronan och att rucka den så att den åtminstone går bättre än en minut sakta? Eller är det att önska för mycket?
Ja vi vet inte än ju men mkt möjligt! :) Ta resten i PM så bråkar vi inte mer med tråden.
 
Topp