• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

  • Ja

    Röster: 952 62.0%
  • Nej

    Röster: 583 38.0%

  • Totala väljare
    1,535

bartoldous

Cartier
Korspostar lite skamligt från tidigare idag
20200330_150810.jpg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Varför begär alla över 40k för sina 42mm Seamasters, när de flesta får bumpa ner dem närmare 35k ändå?

Är Klocksnack sämre på att betala för just 42mm Seamasters?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Varför begär alla över 40k för sina 42mm Seamasters, när de flesta får bumpa ner dem närmare 35k ändå?

Är Klocksnack sämre på att betala för just 42mm Seamasters?
En av dem har till och med ökat 1000kr i utannonserat pris (kanske ännu mer i verkligheten) sen förra annonsen om man följer historiken. Fler ägare = premium? ;)
 

Sigurd

Cartier
Har en 2254.50 sedan ett tag tillbaka och är överlag väldigt nöjd med denna blivande klassiker. Börjar dock fundera på om samma modell fast i 36mm midsize-utförande (ref. 2252.50) skulle passa bättre då jag trots mina 18,4 cm handleder upplever full-size SMP:n för stor även om den "bara" är 41mm.
Vet med mig att det är en värld av skillnad mellan 36 och 41mm och att de flesta anser 36mm vara för litet för en dykare, men det kanske finns någon som haft samma dilemma? Hur bärs en midsize SMP? Någon här som kanske har eller har haft båda?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Har en 2254.50 sedan ett tag tillbaka och är överlag väldigt nöjd med denna blivande klassiker. Börjar dock fundera på om samma modell fast i 36mm midsize-utförande (ref. 2252.50) skulle passa bättre då jag trots mina 18,4 cm handleder upplever full-size SMP:n för stor även om den "bara" är 41mm.
Vet med mig att det är en värld av skillnad mellan 36 och 41mm och att de flesta anser 36mm vara för litet för en dykare, men det kanske finns någon som haft samma dilemma? Hur bärs en midsize SMP? Någon här som kanske har eller har haft båda?
Någon jämförde dessa två en bit bakåt i tråden. Jag minns inte vem det var men jag ska se om jag inte kan hitta inlägget.

Edit: Det var nog det här inlägget jag tänkte på.
https://klocksnack.se/threads/uppro...-eller-har-haft-en.6965/page-124#post-3176222

Här finns även ett par bilder på hur mid-size bärs:
https://klocksnack.se/threads/uppro...-eller-har-haft-en.6965/page-130#post-3253765
https://klocksnack.se/threads/uppro...-eller-har-haft-en.6965/page-108#post-3037892
 

tossefar

Cartier
Har en 2254.50 sedan ett tag tillbaka och är överlag väldigt nöjd med denna blivande klassiker. Börjar dock fundera på om samma modell fast i 36mm midsize-utförande (ref. 2252.50) skulle passa bättre då jag trots mina 18,4 cm handleder upplever full-size SMP:n för stor även om den "bara" är 41mm.
Vet med mig att det är en värld av skillnad mellan 36 och 41mm och att de flesta anser 36mm vara för litet för en dykare, men det kanske finns någon som haft samma dilemma? Hur bärs en midsize SMP? Någon här som kanske har eller har haft båda?
Jag har just den modellen i midsize och på min 17cm-handled sitter den mycket bättre än den större varianten. Nackdelen är att de är svårare att hitta och ofta lite dyrare.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Jag tycker den klassiska SMP’n är bland de bekvämaste och snyggaste klockor som finns. Den brukade bli häcklad som mellanchefsklocka. Hur är det nu? Jag tycker det är annorlunda. Ser jag en på någons handled så är det lite respekt på något vis. Denna trumfar allt annat jag har. Den senaste modellen som jag haft två av slår inte denna trots alla nya grejer.
044E07DD-9095-45AF-A30A-49CD79DC69D4.jpeg
 

Omega70

Cartier
2-Faktor
Jag tycker den klassiska SMP’n är bland de bekvämaste och snyggaste klockor som finns. Den brukade bli häcklad som mellanchefsklocka. Hur är det nu? Jag tycker det är annorlunda. Ser jag en på någons handled så är det lite respekt på något vis. Denna trumfar allt annat jag har. Den senaste modellen som jag haft två av slår inte denna trots alla nya grejer.
044E07DD-9095-45AF-A30A-49CD79DC69D4.jpeg
Den är verkligen snygg och bekväm med sin låga höjd, sköna länk och storleken som passar de flesta. Med tanke på kopplingen till Bond och att den när det begav sig andades kvalitet och klass, var det inte så konstigt att många mellanchefer tyckte den var en statussymbol. Idag är det annat som gäller (även om den fortfarande står sig grymt bra i konkurrensen) Kanske suben är mer av mellanchefklocka idag? En fin klocka det med.
 

UNO

Panerai
Jag tycker den klassiska SMP’n är bland de bekvämaste och snyggaste klockor som finns. Den brukade bli häcklad som mellanchefsklocka. Hur är det nu? Jag tycker det är annorlunda. Ser jag en på någons handled så är det lite respekt på något vis. Denna trumfar allt annat jag har. Den senaste modellen som jag haft två av slår inte denna trots alla nya grejer.
044E07DD-9095-45AF-A30A-49CD79DC69D4.jpeg
Jag tror att epitetet mellanchefsklocka korrelerar med ålder på cheferna.
De som är mellanchefer i dag(eller när uttrycket myntades) såg Bond-filmerna på bio.
Fin klocka oaktat vem som bär den.
 
Topp