• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vilken är din graal?

Lauda

Patek
2-Faktor
- @Fixxxer och @vaniljglass , sida 1 i tråden skriver @yonsson enligt bilden nedan.

•Det är väl samma sak där? Om han säljer sin mc då kan han gå och köpa Seikon som han skriver om...
10ABD88C-F5F3-4760-90A4-3D933D45108B.jpeg
 
Du skriver ju att du sparat ihop till den flera gånger men köpt annat istället och att du har råd om du säljer dina Seikos. Med andra ord kan du köpa den när du vill och då är det ju ingen graal.
Men med den tanken så går juh väldigt många "graaler" bort eftersom folk kan sälja sina bostäder med miljonvinster och köpa sin graal när de vill?

Mvh
 

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Från Cambridge dictionary:

Something that is extremely difficult to find or get:
Sustained nuclear fusion is the holy grail of the powerindustry.

Something that a person or a particulargroup of people want very much to have or achieve:
Earth-like planets - the holy grail of planet hunting - are too small to detect.”

Översatt till klockvärlden blir det här för mig en klocka som ”nästan inte finns”. En klocka som man har hört talas om, men väldigt få har sett en med sina egna ögon. Finns den ens på riktigt? Eller, är det ens realistiskt att försöka få tag på en? Sen är det givetvis upp till var och en vad man väljer att sortera in under den kategorin.
 
Fast att sälja sin bostad kontra sälja ett par Seiko är väl inte riktigt i paritet med varandra?
Det är oavsett likväl möjligt att sälja en dyr bostad för att ta VINSTEN och köpa en klocka, övriga pengar kan man köpa en annan, lite mindre central lägenhet, en med färre rum eller på en mindre attraktiv adress.

Det handlar om prioriteringar. Och @Fixxxer menade att om du kan sälja av något och köpa din graal "när du vill" så är det ingen graal.
Och sålänge du inte säljer lägenheten och blir hemlös, utan bara byter ner dig lite i storlek eller till en mindre attraktiv adress för att få loss en miljon till din graalklocka så är det väl bara en prioritering? Man måste juh inte bo på Södermalm (om man inte är journalist, pseudokändis eller tillhör Twittereliten).

Mvh
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Det är oavsett likväl möjligt att sälja en dyr bostad för att ta VINSTEN och köpa en klocka, övriga pengar kan man köpa en annan, lite mindre central lägenhet, en med färre rum eller på en mindre attraktiv adress.

Det handlar om prioriteringar. Och @Fixxxer menade att om du kan sälja av något och köpa din graal "när du vill" så är det ingen graal.
Och sålänge du inte säljer lägenheten och blir hemlös, utan bara byter ner dig lite i storlek eller till en mindre attraktiv adress för att få loss en miljon till din graalklocka så är det väl bara en prioritering? Man måste juh inte bo på Södermalm (om man inte är journalist, pseudokändis eller tillhör Twittereliten).

Mvh
Min poäng är ju att han redan har pengarna i klockor. Bostäder och annat är irrelevant.
 

eastwood

Rolex
2-Faktor
Det är oavsett likväl möjligt att sälja en dyr bostad för att ta VINSTEN och köpa en klocka, övriga pengar kan man köpa en annan, lite mindre central lägenhet, en med färre rum eller på en mindre attraktiv adress.

Det handlar om prioriteringar. Och @Fixxxer menade att om du kan sälja av något och köpa din graal "när du vill" så är det ingen graal.
Och sålänge du inte säljer lägenheten och blir hemlös, utan bara byter ner dig lite i storlek eller till en mindre attraktiv adress för att få loss en miljon till din graalklocka så är det väl bara en prioritering? Man måste juh inte bo på Södermalm (om man inte är journalist, pseudokändis eller tillhör Twittereliten).

Mvh
Fortfarande inte relevant här? Tror ingen normalt funtad människa skulle sälja sin villa för att flytta in i en hyresetta för att kunna rocka en Richard Mille på handleden. Dessutom, i exemplet med Seiko och Speedy så har ju personen i fråga redan pengarna låsta i klockor, vilket är en rätt så väsentlig skillnad imo.
 

Lauda

Patek
2-Faktor
Fortfarande inte relevant här? Tror ingen normalt funtad människa skulle sälja sin villa för att flytta in i en hyresetta för att kunna rocka en Richard Mille på handleden. Dessutom, i exemplet med Seiko och Speedy så har ju personen i fråga redan pengarna låsta i klockor, vilket är en rätt så väsentlig skillnad imo.

-Jag försökte ta efter första inlägget där man förklarar vad tråden handlar om.

Utifrån första inlägget i tråden bildar jag följande uppfattning: för att klockan ska vara en graal så ska du inte äga den. I sitt inlägg ska man även förklara anledningen till varför man inte äger klockan.

Yonsson skrev som exempel att det kan vara ett annat intresse...

Visst, varken det ena eller det andra överrensstämmer till 100% med definitionen från Cambridge. Men det kanske är inte meningen heller? Det känns bara roligt att få berätta vilken klocka man är sugen på och varför man inte har köpt den ännu....
 
Min poäng är ju att han redan har pengarna i klockor. Bostäder och annat är irrelevant.
Det är väl inte irrelevant om man där kan ruska fram kosingen? Att ha pengarna investerade i fastigheter/bostäder är väl tillgångar om inte hela kåken är belånad?

Eller är det bara kontanter på bankkonto alt pengar investerade i klockor som kan användas till köp av en graal?

Eller vad menar du?

Mvh
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Och så tramsas ännu en tråd sönder på KS...

EDIT: Jag föreslår att @yonsson som är den som startar tråden gör en definition på vilken typ av klocka som platsar. Sen är det upp till var och en av starta ytterligare en tråd men den definition man själv önskar så slipper det här tjafset återkomma var femte sida vad som är en riktig graal och vad som inte är det.
 

Berns

KS Explorers Club
OWG March
Hej vuxna människor!
För att flytta fokus från oviktigt tjafs så vill jag berätta något viktigt!
Idag, fredagen den 21/12. Den mörkaste dagen på året, Thomasdagen, midvintersolståndet, midsommarens motpol har jag hittat OCH köpt min graal.
Jag har sålt 5 klockor och tömt barnens spargrisar för att kunna klä på mig den vackraste, stiligaste och coolaste av sportrollar. En Rolex sea-dweller 1665 ’Great White’ . En klocka som har haft några tidigare ägare här på KS. De och alla övriga ägare av just den här klockan under de första 40 åren vill jag rikta ett stort tack för att ni har skött om och vårdat min graal fram till idag. Nu kommer den sitta som ett extra skinn på mig tills jag dör. De kommer få bända loss den från mina likstela fingrar.
2E6CDA80-35B2-45F0-AD2A-15AFCE31189A.jpeg

Så från oss båda, en riktigt god jul.
 

Spugan

Omega
Hej vuxna människor!
För att flytta fokus från oviktigt tjafs så vill jag berätta något viktigt!
Idag, fredagen den 21/12. Den mörkaste dagen på året, Thomasdagen, midvintersolståndet, midsommarens motpol har jag hittat OCH köpt min graal.
Jag har sålt 5 klockor och tömt barnens spargrisar för att kunna klä på mig den vackraste, stiligaste och coolaste av sportrollar. En Rolex sea-dweller 1665 ’Great White’ . En klocka som har haft några tidigare ägare här på KS. De och alla övriga ägare av just den här klockan under de första 40 åren vill jag rikta ett stort tack för att ni har skött om och vårdat min graal fram till idag. Nu kommer den sitta som ett extra skinn på mig tills jag dör. De kommer få bända loss den från mina likstela fingrar.
2E6CDA80-35B2-45F0-AD2A-15AFCE31189A.jpeg

Så från oss båda, en riktigt god jul.

Så det var den du var på jakt efter :D. Stort grattis till graalen !!
 
D

Deleted member 4412

Guest
Hej vuxna människor!
För att flytta fokus från oviktigt tjafs så vill jag berätta något viktigt!
Idag, fredagen den 21/12. Den mörkaste dagen på året, Thomasdagen, midvintersolståndet, midsommarens motpol har jag hittat OCH köpt min graal.
Jag har sålt 5 klockor och tömt barnens spargrisar för att kunna klä på mig den vackraste, stiligaste och coolaste av sportrollar. En Rolex sea-dweller 1665 ’Great White’ . En klocka som har haft några tidigare ägare här på KS. De och alla övriga ägare av just den här klockan under de första 40 åren vill jag rikta ett stort tack för att ni har skött om och vårdat min graal fram till idag. Nu kommer den sitta som ett extra skinn på mig tills jag dör. De kommer få bända loss den från mina likstela fingrar.
2E6CDA80-35B2-45F0-AD2A-15AFCE31189A.jpeg

Så från oss båda, en riktigt god jul.
Sitter som ett smäck;)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hej vuxna människor!
För att flytta fokus från oviktigt tjafs så vill jag berätta något viktigt!
Idag, fredagen den 21/12. Den mörkaste dagen på året, Thomasdagen, midvintersolståndet, midsommarens motpol har jag hittat OCH köpt min graal.
Jag har sålt 5 klockor och tömt barnens spargrisar för att kunna klä på mig den vackraste, stiligaste och coolaste av sportrollar. En Rolex sea-dweller 1665 ’Great White’ . En klocka som har haft några tidigare ägare här på KS. De och alla övriga ägare av just den här klockan under de första 40 åren vill jag rikta ett stort tack för att ni har skött om och vårdat min graal fram till idag. Nu kommer den sitta som ett extra skinn på mig tills jag dör. De kommer få bända loss den från mina likstela fingrar.
2E6CDA80-35B2-45F0-AD2A-15AFCE31189A.jpeg

Så från oss båda, en riktigt god jul.
Mycket mycket bra! Ser riktigt trevlig ut :)
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Det är oavsett likväl möjligt att sälja en dyr bostad för att ta VINSTEN och köpa en klocka, övriga pengar kan man köpa en annan, lite mindre central lägenhet, en med färre rum eller på en mindre attraktiv adress.

Det handlar om prioriteringar. Och @Fixxxer menade att om du kan sälja av något och köpa din graal "när du vill" så är det ingen graal.
Och sålänge du inte säljer lägenheten och blir hemlös, utan bara byter ner dig lite i storlek eller till en mindre attraktiv adress för att få loss en miljon till din graalklocka så är det väl bara en prioritering? Man måste juh inte bo på Södermalm (om man inte är journalist, pseudokändis eller tillhör Twittereliten).

Mvh
Söder Är Väl för hipsters
 
Söder Är Väl för hipsters
Det är väl de somvtillhör Twittereliten också?
Och nu var söder ett exempel på ett område där en "vanlig" dödlig kunde köpa en lägenhet för tio år sedan, som nu ökat till det dubbla i värde (vilket sällan sker på Östermalm eller i vasastan utan miljonrenovèringar) därför ansåg jag det som ett bra exempel.
Människor som inte är födda med pengar har också en större benägenhet att se en värde ökning på en bostad som en trissvinst och belåna upp lägenheten, exempelvis för att lyxkonsumera. Även om utbudet av för korta byxor, skäggoljor och små sotarmössor är begränsat så går det åt en del pengar på div lattebarer. (Och kanske en och annan klocka eller smycke)

Mvh
 

zzaphod

Cartier
En Jacob & Co Astronomia hade ju inte varit fel om man nu får drömma, känns som klockvärldens motsvarighet till en sprakande brasa man kan titta på i timmar och glömma världen runt omkring :)
Är ju en rätt bizarr och högst opraktisk skapelse men den är onekligen imponerande rent mekaniskt ;)
 

dempha

Rolex
2-Faktor
En Jacob & Co Astronomia hade ju inte varit fel om man nu får drömma, känns som klockvärldens motsvarighet till en sprakande brasa man kan titta på i timmar och glömma världen runt omkring :)
Är ju en rätt bizarr och högst opraktisk skapelse men den är onekligen imponerande rent mekaniskt ;)
Den är helt galen den där, är den inte typ 50mm i diameter eller så? (säkert lika hög också för den delen). Men jösses vilket hantverk alltså
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Min graal som det finns en ärlig chans att jag en dag kommer äga är någon av följande: Rolex Sub, Hulk, Explorer 2 lr GMT master.

Min graal som det inte finns en blekaste jäv** chans i detta liv lr dom kommande är:
AP Royal Oak, PP Nautilus lr en Rolex Daytona :D
 

Löjtnant Svensson

Omega
2-Faktor
Fast jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha den blå eller svarta. Den svarta kanske är mer användbar, men den blå är på något sätt läckrare. Hoppas kunna slå till under 2019 om klockkontot tillåter. :)
Vacheron-Contantin-Overseas-automatic-Black-Dial-3.jpg
 
Topp