• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vilken är din nästa klocka?

Var och klämde på IWC Mark XVIII Le Petit Prince och blev positivt överraskad - kanske får bli en sån framöver...
IMG_0180.JPG
Jag hade nästan kortet framme och skulle köpa en. Jag brukar inte resonera så, men kändes som väldigt mycket pengar för ett enkelt verk. Vet att den diskussionen har tragglats här att man betalar för form, historia, hantverk etc etc. Jag vet det, men på något sätt kändes den där dyr ändå så jag backade.

En Datejust 36mm (116200) med slät ring, Oysterlänk och silver (eller eventuellt blå) tavla siktar jag på just nu... Det är fan knepigt att man aldrig nöjer sig med det man har.

Jag hade nästan kortet framme och skulle köpa en. Jag brukar inte resonera så, men kändes som väldigt mycket pengar för ett enkelt verk. Vet att den diskussionen har tragglats här att man betalar för form, historia, hantverk etc etc. Jag vet det, men på något sätt kändes den där dyr ändå så jag backade.

Instämmer till fullo - dock hittar man ju dessa till bra rabatterade priser utomlands. Just den här skulle de ha 330 000 JPY för när jag var i Japan i veckan, vilket omräknat blir ca 25tkr. Helt OK.

En enda troféklocka eller flera beaters?
Jag kan inte bestämma mig om jag skall lägga mina slantar på en klocka i 50'-klassen som jag verkligen gillar (i min värld IWC Ingy, R Milgauss, AT Gauss etc. - typ Jack Nicklaus i intervjun med Hodinkee nyligen som berättade att ha haft en enda klocka hela sitt liv - eller om jag skall satsa på fyra-fem beaters (à 10') som alla rullar på bra och ger omväxling. Till saken hör att jag redan fyra-fem klockor som jag cirkulerar, men ingen av dem över 5'.
Hur skall man resonera? Hur tänker ni?

En enda troféklocka eller flera beaters?
Jag kan inte bestämma mig om jag skall lägga mina slantar på en klocka i 50'-klassen som jag verkligen gillar (i min värld IWC Ingy, R Milgauss, AT Gauss etc. - typ Jack Nicklaus i intervjun med Hodinkee nyligen som berättade att ha haft en enda klocka hela sitt liv - eller om jag skall satsa på fyra-fem beaters (à 10') som alla rullar på bra och ger omväxling. Till saken hör att jag redan fyra-fem klockor som jag cirkulerar, men ingen av dem över 5'.
Hur skall man resonera? Hur tänker ni?
Har du missuppfattat vad en "beater" är? :)

Hehe, kanske det. Möjligen var ordet fel valt. Poängen var att hitta en slags motsats till troféklockan; något man kan slita på till vardags. Har du förslag på annat ord?

Hehe, kanske det. Möjligen var ordet fel valt. Poängen var att hitta en slags motsats till troféklockan; något man kan slita på till vardags. Har du förslag på annat ord?
Fast klockorna du listade som drömklockor är alla sportklockor som tål att slitas på. Jag förstod vad du menade men det är lite missvisande att kalla allt runt 5K för "beater".
Jag kan i vilket fall säga så här mycket: har du sug efter någon av de modeller du listade så kommer inga billiga kompromisser duga. Och: fler klockor är inte bättre om du suktar efter annat.

Jag tänker så här givet ekonomiska ramar och annat som pockar på plånbokens uppmärksamhet: en kronjuvel i en liten samling av klockor där resten är mycket billigare. Typ en Rolex och massa Seikos :)

• Like
Reactions: F32
Vet inte om man måste ha något ord på det? :)

Och som svar på din fråga; Köp ingen klocka för 50k om det är väldigt mycket pengar för dig. Bättre att ta det lugnt och börja på en lägre nivå.

Har försökt köpa Cartier Tank eller Santos i flera år men det kommer alltid nåt annat emellan.
Nu senast var tanken att köpa en Cartier tank från Chrono24. Men som så många gånger förut så hittade jag en annan klocka. Denna gång fastnade ögonen på en Panerai 112. Gillar sandwich och avsaknaden av sekundvisare. Men så blev jag snål och tänkte att jag skulle ge f*n i att köpa en svindyr klocka denna gång. Jag ska ha en Beater! sa jag till mig själv och tog genast kontakt med @AdrianO som hade en Glycine Airman till salu. Två dagar senare satt den på armen.

IMG_3981.JPG

En riktigt ball klocka som passar i alla kläder.
Men... det är ju ingen Panna. :oops:
Jag tog en liten rövare och tog kontakt med ägaren av den Panerai som låg på köp o sälj. Han var intresserad av byte och en hel hög slantar emellan åt hans håll då förstås.
Sagt och gjort! Jag blev Pannaägare och på tisdag borde den dyka upp!
Men Cartier Tanken då?
Ja... inte heller denna gång blev det en Cartier. :(
Men nästa klocka SKA bli en Cartier Tank!

IMG_4022.JPG

En Panerai Radiomir utan sekundvisare alternativt en Grand Seiko SBGE201...

Men de finns också en annan kärlek som jag varit befäst i senaste tiden, och denna kärlek måste jag få grunna på lite och känna av, för de kan ju hända att om det är sann kärlek så kommer denna klockan först.

Ursäkta en okunnig. Såg att ni diskuterade "beater", har sett ordet förekomma i många trådar. Skulle någon kunna förklara vad som menas?

Med vänlig hälsning,
Martin

Speedy Pro för min del , kommer förhoppningsvis på tisdag.
Sen har jag grubblat över en Seiko SBGM027 .... mmmmmmmm marabou :)

Mvh
J.J.

Tillbaka
Topp