Hej! TÀnkte dela med mig lite av ett projekt denna helg. Har servat en IWC Mk 11 frÄn troligen 1948-1953 nÄnting.
Jag börjar med att montera av baklock och magnetsköld. Fasta bandstift sÄ kan inte ta av lÀderremmen.
Som ni ser Àr den issued till brittiska militÀren. Fick denna infon:
Mk 11, the "air chronometer" BestÀlld pÄ tuffa spec fr British ministry of defence. Den skulle vara lÀttlÀst, exakt, antimagnetisk (pga cockpitmiljön), robust och lÀttservad. IWC vann upphandlingen. Ngr tusen klockor levererades mellan 1948 och 1953. De kallades regelbundet in för service och rotation. Klockan utrangerades helt först pÄ 80-talet. En civil variant sÄldes pÄ 70-talet. Alla IWCs pilotmodeller har denna som mamma. PÄ 60talet kallades alla in och all radium ersÀttes med Tritium.
Inuti sitter ett IWC cal 89:
VÀldigt vackert verk med omvÀxlande perlage och geneva stripes.
Jag montera ur verket ur boetten och tar av verkringen, tavla och visare. Sen timhjul och minutrör innan den sÀtts pÄ plats i en verkhÄllare.
Sen monteras verket ner som dom flesta andra manuella verk utan datum. Men nÄgra saker fÄngar mitt öga.
Mest uppenbara Àr ju dom fina linjerna/formerna pÄ alla bryggor. Egna bryggor för gÄnghjul och fjÀrdehjul ocksÄ.
Vid bryggan för sekundpinnen kan man se dom fina borstningarna i olika riktningar som skapat geneva stripes mönstret.
FjÀdern som hÄller sekundpinnen stabil Àr ocksÄ lite special med en fasning i tappen. Lite skitigt hÀr men smart lösning.
Trumman har ocksÄ en fin form och borstning:
Innan trumman togs ur verket kan man ocksÄ se en lite annorlunda lösning för klicken:
balansen Àr en blÄnerad s.k brequet over coil.
Sen rengör jag hela verket och boett/baklock. Försiktigt dÄ jag inte kan fÄ bort lÀderremmen.
HÀr Àr alla delar och jag vevar in fjÀdern igen med en fjÀdervinda.
NÀr fjÀderhusbommen ska monteras har jag nyligen skaffat ett verktyg för det. Verkligen vÀrt dÄ det Àr mycket enklare nu att göra det utan att riskera slinta med korntÄngen.
Monterat verket och det gÄr fint och smidigt. Tog nÄgra bilder pÄ gÄnghaken med. PÄ engelska kallas det Black Polish. Delen Àr blankpolerad sÄ vÀl att den reflekterar allt ljus i samma riktning. Och upplevs nÀstan svart i vissa vinklar.
Grym klocka Àr det, well done IWC och grattis
@GÀrdinge för en fantastiskt fin klocka

tack för förtroendet