joh.jonsson
Silver
Där va den! Tack tack!
Hyfsat pricy dock haha. Vore nice o kunna kolla alla sina klockor hemma i all enkelhet
Hyfsat pricy dock haha. Vore nice o kunna kolla alla sina klockor hemma i all enkelhet
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan vara så, minns ej.Där va den! Tack tack!
Hyfsat pricy dock haha. Vore nice o kunna kolla alla sina klockor hemma i all enkelhet![]()
Den ska jag komma ihåg! ”Quality is remembered long after price is forgotten."Kan vara så, minns ej.
”Quality is remembered long after price is forgotten."
Den ska jag komma ihåg! ”Quality is remembered long after price is forgotten."
Haha ja den är bra också. Jag har inte lärt mig heltJag har
Min andra favorit på samma tema är något i stil med:
“Buy expensive and cry once. Buy cheap and cry every time you use it."
Riktigt bra jobbat!Börjar bli klar, puhhh. Det var en resa. Bytt balansaxel, korrigerat skevt balanshjul, planat cap jewels till balansen, blånerat visare, bytt minutvisare osv.
![]()
![]()
Tack =)Riktigt bra jobbat!
Vet hur du slitit med denna!
Kul! Snyggt jobbatServat ett Omega fickur åt en medlem i familjen och lärt mig lite på köpet. I början av 1900-talet antogs 24-timmarsklockan mer och mer runt om i världen. Då blev det populärt att låta urmakare sätta dit ”gnuggisar”, man lade dem i vatten och gnuggande på dem på tavlan. Med storleksanpassning såklart.
Ni har säkert sett detta på äldre fickur.
I detta fall valde jag att ta bort denna”gnuggis”. Kanske ett helgerån mot att ta bort denna historia från klockan. I detta fall tyckte jag det var motiverat.
![]()
![]()
![]()
Kul! Snyggt jobbat
Går också på ett fickur nu. Från wwii och brittiska royal air force. Samt målat visare för armbandsur, se bakgrunden.
![]()
Tycker du gjort ett snyggt jobb och återställt uret till dess ursprungliga skick så inget att skämmas över. "Gnuggissarna" måste ha sett taffliga ut redan från början. Hemskt helt enkelt. Sträck på dig!Servat ett Omega fickur åt en medlem i familjen och lärt mig lite på köpet. I början av 1900-talet antogs 24-timmarsklockan mer och mer runt om i världen. Då blev det populärt att låta urmakare sätta dit ”gnuggisar”, man lade dem i vatten och gnuggande på dem på tavlan. Med storleksanpassning såklart.
Ni har säkert sett detta på äldre fickur.
I detta fall valde jag att ta bort denna”gnuggis”. Kanske ett helgerån mot att ta bort denna historia från klockan. I detta fall tyckte jag det var motiverat.
![]()
![]()
![]()
Verkligen! Åh här får jag använda en grön mejsel för en gångs skullHärligt! Kul att variera med fickur ibland. Alla delar blir så gigantiska, och man får motionera de större skruvmejslarna lite.![]()
Lika intressant som vanligt! Tack för inblickenHej! Tänkte dela med mig lite av ett projekt denna helg. Har servat en IWC Mk 11 från troligen 1948-1953 nånting.
![]()
![]()
Jag börjar med att montera av baklock och magnetsköld. Fasta bandstift så kan inte ta av läderremmen.
![]()
![]()
![]()
![]()
Som ni ser är den issued till brittiska militären. Fick denna infon:
Mk 11, the "air chronometer" Beställd på tuffa spec fr British ministry of defence. Den skulle vara lättläst, exakt, antimagnetisk (pga cockpitmiljön), robust och lättservad. IWC vann upphandlingen. Ngr tusen klockor levererades mellan 1948 och 1953. De kallades regelbundet in för service och rotation. Klockan utrangerades helt först på 80-talet. En civil variant såldes på 70-talet. Alla IWCs pilotmodeller har denna som mamma. På 60talet kallades alla in och all radium ersättes med Tritium.
Inuti sitter ett IWC cal 89:
![]()
Väldigt vackert verk med omväxlande perlage och geneva stripes.
Jag montera ur verket ur boetten och tar av verkringen, tavla och visare. Sen timhjul och minutrör innan den sätts på plats i en verkhållare.
![]()
![]()
![]()
![]()
Sen monteras verket ner som dom flesta andra manuella verk utan datum. Men några saker fångar mitt öga.
![]()
Mest uppenbara är ju dom fina linjerna/formerna på alla bryggor. Egna bryggor för gånghjul och fjärdehjul också.
Vid bryggan för sekundpinnen kan man se dom fina borstningarna i olika riktningar som skapat geneva stripes mönstret.
![]()
Fjädern som håller sekundpinnen stabil är också lite special med en fasning i tappen. Lite skitigt här men smart lösning.
![]()
Sen rengör jag hela verket och boett/baklock. Försiktigt då jag inte kan få bort läderremmen.
Här är alla delar och jag vevar in fjädern igen med en fjädervinda.
![]()
![]()
När fjäderhusbommen ska monteras har jag nyligen skaffat ett verktyg för det. Verkligen värt då det är mycket enklare nu att göra det utan att riskera slinta med korntången.
![]()
![]()
Monterat verket och det går fint och smidigt. Tog några bilder på gånghaken med. På engelska kallas det Black Polish. Delen är blankpolerad så väl att den reflekterar allt ljus i samma riktning. Och upplevs nästan svart i vissa vinklar.
![]()
![]()
![]()
![]()
Grym klocka är det, well done IWC och grattis @Gärdinge för en fantastiskt fin klockatack för förtroendet
![]()