Tack för alla inlägg!Eller 10 År och 10 dagar för att vara exakt, var hundra på att jag registrerade mig den 13 juli faktiskt, men det visade sig att det var den 3 juli, men tiden går fort när man har roligt sägs det ju, så det var kanske därför jag glömde av det. Eller så kan det bero på att man har semester, man är ju inte så noga med dagarna då, man tar dagen som den kommer!
För 10 år så hängde jag på ett annat hak som hette " Time To Talk " hade tagit en liten paus därifrån om jag inte mins fel. Och jag hade varit sugen på en Rolex Milgauss rätt länge faktiskt, så jag googlade Rolex Milgauss for SALE! Och vipps så dyk en klocka upp till försäljning på ett forum som hette KLOCKSNACK, va FAN är det här tänkte jag, va är detta för FORUM och hur har jag kunnat missat detta . Så samma dag jag såg köpannonsen, så har jag för mig att jag registrerade mig på detta forum som varit mitt hem dom senaste 10 åren.
Som sagt var, tänk att man firar 10 år jubileum, själva klockintresset har jag nog haft sedan jag fick min första klocka redan som 6-åring till skolstarten av min mor, som var på affärsresa eller semester i Spanien. Det var en skön dykare som jag fortfarande har kvar i samlingen. Detta var i början av 70-talet, genom åren så fick jag flertalet klockor av min älskade mor, och på den vägen är det mitt intresse för klockor.
Genom åren som gott, så har man både lurkat om kring i diverse trådar och förhoppningsvis skrivet en del trådar/inlägg som kanske har uppskattas! Har varit 10 roliga år, man har lärt sig massor av matnyttigt från forumets många duktiga klocknördar. Hoppas själv att man kunnat bidra med något matnyttigt, det är ju så det ska vara på ett sådant här forum, man växlar erfarenheter och kompetens, det gör så mycket för ett sådant här entusiastforum. I skrivande stund är vi 39,320 medlemmar, detta forum har ju växt så det knakat, den gamla forumledningen gjorde ett bra jobb. Finns så sjukt många bra trådar, finns allt och lite till, är bara att använda sökfunktionen så får man fram fakta till sina klockköp.
Är ju inte bara detta forum som är bra, det finns ju Vintage, Kobra Kai, Paneraitråden och inte att förglömma den trevliga Lifestyletråden. Får inte glömma Köp & Sälj såklart, den är ju KLOCKREN om man behöver sälja någorlunda säkert. Men trots detta så ska man alltid köpa både säljare och köpare, behöver inte gå in på det så mycket mera, det är ju klart som korvspad!
Nedanför...så har jag länkat in några av min trådar, dom som känns vettiga och någorlunda matnyttiga!
En tråd jag har förstått uppskattas är denna, och det är jag jätte glad över:
Jag och min relation till mina klockor, nu uppdaterad med några nyinkomna klockor sedan tråden skapades!
Då det har både ramlat in och försvunnit klockor sedan denna tråd skapades. Har tagits upp åtskilda gånger i trådar, och kommer förmodligen skapas lika många trådar i framtiden också skulle jag tro! Men, I min lilla, lilla värld av blommor så är och förblir en klocka en beater oavsett vad...klocksnack.se
Mitt första inlägg på detta eminenta Forum, iaf det första som registrerades.
Ny på forumet? Presentera dig gärna här!
Hej mina herrar. Jacob heter jag. Trött småbarnsfarsa. 26 år. Känner mig som 40, ser ut som 25. Bor i bromma. Gillar klockor. Gillar mest breitling.klocksnack.se
En av mina tidigaste inlägg/trådar jag skapade, den inbringade många skratt.
Berätta om ert värsta klockköps minne!
Mitt utspelar sig i Finland år 2001 i kommunen Esboviken, som ligger några mil utanför Helsingfors! Här bor jag och mina kollegor i en lägenhet som hyrs av företaget jag jobbade för då. Är i Helsingfors och jobbar i på ett projekt som kommer att vara i minst 6-7 månader lite drygt, och det finns...klocksnack.se
2014 fick jag faktiskt äran att göra Dagens Klocka, det var jag och några till som fick detta hedersamma uppdrag!
Dagens klocka av Affe, Måndag V22.
Hmm...jaha, då var det dags att ta över staffetpinnen. Mycket, mycket bra och trevlig skrivet, men framförallt så var läsning underhållande, Whedda och Jakob.dala. Och det har varit ett rent nöje med att följa dagens klocka tråd dessa 2 veckor, och det är inte för intet man känner sig rejält...klocksnack.se
Dagens Klocka av Affe, Tisdag V22.
IWC, International Watch Company, är väl mest känd för sina flygar ur (Fliegeruhr) . IW3253. IW3706. IW 5002 IW3717 Men har gjort åtskilliga klassiker genom tiderna. För vem kan ha missat deras ur, IWC Grande Complication, Da Vinchi med evighetskalender, Portuguese Chronograph...klocksnack.se
Dagens Klocka av Affe, Onsdag V22.
Har ni bråttom eller inte orkar läsa långa inlägg så varnar jag er! ROLEX SUBMARINER! 1954 i Basel presenterade Rolex sin dykarklocka Submariner (ref 6200).Modellen var dock i produktion och viss distribution redan året innan med ref 6204 vilket gjorde Submariner tillsammans med...klocksnack.se
Dagen Klocka av Affe, Torsdag V22.
"WE CHOOSE TO GO TO THE MOON" Denna klocka har förmodligen en av den Coolaste historien ever. klockan i sig är kanske inget märkvärdigt och speciellt, och fler klockor har nog ett mer avancerat urverk, men historien om denna smått legendariska klocka saknar motstycke. klockan jag pratar om...klocksnack.se
Dagens Klocka av Affe, Fredag V22.
"We want to be the first in the field and Rolex should be seen as the one and only–the best." Hans Wilsdorf: (1914) Historien om Rolex Tudor klockor Hans Wilsdorf; var en tysk urmakare, och grundaren av Rolex och Tudor, född 22 mars 1881 död 6 Juli 1960. Hans föddes i Kulmbach, Bayern och...klocksnack.se
Dagens klocka av Affe, Lördag V22.
" Idag skall jag presentera din tickande lilla BOMBEN! " Och är nog den mest udda fåglarna i ROLEX familjen enligt mig själv, och förmodligen den Rolex jag använder minst. ROLEX var till en början tveksamma till att komma in på kvarts ur marknaden, men när dom släppte Rolex Quartz...klocksnack.se
Dagens Klocka av Affe, Söndag V22.
Detta är sista delen av dagens klocka av mig, Affe. Har varit kul, men lite tidskrävande. Jag hoppas alla fått ut något av trådarna av denna dagens klocka tråd jag har skrivit, och att det har varit trevligt att följa med mig och mina klockor dessa 7 dagar. " Jag kommer att avsluta Dagens...klocksnack.se
Fyra (4) gånger GMT...
Fyra (4) gånger GMT...
Efter att jag tänkt efter lite, så kom jag fram till att den ultimata Rolex klockan är just denna Rolex GMT, finns i många olika referenser: 6542, 1675, 16750, 16753, 16758, 16700, 16760, 16710, 16713, 116710, 116713LN, 116718LN, 116713BLNR, finns flera referenser, men då är det diamanter ock...klocksnack.se
Visst ska man kunna lita på sin Urmakare.
Visst skall man kunna lita på sin Urmakare!
Det finns alltid två sidor av samma mynt, och jag skall berätta min version på detta mynt. Jag köpte en Day-Date av Puonti här på forumet som en del kanske känner till. Nu till lite bakgrunds historia, innan jag köpte klockan av Mr Puonti så hade han lämnat in sin DD för att visarväxeln brakat...klocksnack.se
Mitt intresse för klockor, min älskade mor och presenter.
Mitt intresse för klockor, min älskade mor och presenter...
Kommer inte ihåg exakt när mitt intresse och passion för klockor började, men resan har varit lång i alla fall. Det kan ni läsa i tidigare trådar. Och jag kan inte på rak arm säga var jag fått det ifrån heller, för min kära mor var inte allt för tokig i klockor, hon var dessutom ingen...klocksnack.se
SUBMARINER versus GMT.
SUBMARINER versus GMT...
Vad behöver vi?! JO!, det behövs ett gäng av dessa klockor och så kan kampen om den perfekta och ultimata klockan börja. Att jag har valt att bara ta med dessa modeller (referenser) har med att göra att dom är bland dom vanligaste här på forumet och brukar vara populära första klocka vid ett...klocksnack.se
Alla goda ting är Tre, Ikonernas kamp när det kommer till kronografklockor!
Alla goda ting är TRE, ikonernas kamp när det kommer till Kronograf klockor!
Nu är finns det fler kronografer från andra kända märken som naturligtvis skulle platsat i denna lilla tvekamp, men eftersom jag inte är ägare av några andra så blir det dessa tre som får göra upp helt enkelt! Dom som är med i denna lilla Competition är Rolex DATONA, 16518, Omega SpeedMaster...klocksnack.se
Är det bara märkes/kvalités ur som gäller för att det ska bli roligt att samla på klockor?!
Är det bara märkes/kvalités ur som gäller, för att det ska bli roligt att samla på klockor?!
Nädå...det är det inte, har alltid gillat klockor, min första ficka jag av min mor till skolstarten i början av 70-talet. Ska väl inte säga att det var det som satte igång denna hobby, men det gav en liten skjuts skulle jag nog tro. Dom två första klockorna i min ägo fick jag av min mor, i...klocksnack.se
Känns Fan Som Jag Blivit Blåst Asså!
Känns fan som jag blivit blåst asså...
Hittade en kille på blocket som hade väldigt förmånliga priser, man brukar ju säga att om det är för bra för att vara sant så är det ofta inte sant. Hm...men, men, jag ringde upp denna snubbe för att prata lite om klockan jag blivit intresserad av och det visade sig att det var inga problem alls...klocksnack.se
Vem försöker jag lura.
Vem försöker jag lura?!
Vad är ett normalt beteende?! Hm...är nog bara att kasta in handduken, för det går väl inte längre med att blunda eller sticka understolen att man är en riktig klockfreak av högsta rang! För i andras ögon så har man ett problem som är långt utöver det vanliga, för skulle man ha brukat alkohol...klocksnack.se
Fy...Fan, tiden går fort när man har roligt, klev precis in I 10.000 klubben för inlägg.
Fy...fan, tiden går fort när man har roligt, klev precis in i 10.000 klubben för inlägg!
Visserligen så är man långt från dom riktigt stora så som yonsson, jabla och Spencer, vi har även två som ligger på 12.000 inlägg i Denke och Aurum, men det känns ändå så man har nått en helt OK milstolpe här på KS att nått upp till 10.000 inlägg sedan 3 juli 2013, såg att även Mr: @eriksson850...klocksnack.se
Faktum är att jag inte sålt så många klockor genom åren, flest klockor i GULD faktiskt tror jag. Dom jag sålt är, en King Midas 18K, Breitling SuperOcean 18K, Breitling Chronomat 18K, DAYTONA 16518 18K, är väl egentligen ingen GüldKille när det kommer till kritan. I stål så har det blivit 2 st Rolex GMT 16760 Aka (Fat Laydy) , anledningen var att jag sökte en i ett perfekt skick, som jag hittade på Kaplans, samt en Breitling Evolution som var för stor tyckte jag.
Mina Paketöppningar!
Ähhäää...vi tar en Paketöppning till tycker jag!
Då landade klockan som jag varit ute efter ett tag, köpt av en forum medlem. Jag är minst fjärde ägaren av denna klocka, lika väl fjärde på detta forum, Hahaha... Så vi får väl se om det vilar någon förbannelse över denna, kanske flippar den om 2-4 veckor :bag:. Jag var på posten 5min efter jag...klocksnack.se
Andra paketöppningen på några timmar, faen va nice!!!
Det tog ca 1,5 vecka att få denna pärla hemskickad från Nederländerna. När den väl kom så blev jag ruggigt glad, var sugen på en YM 16623:a men det kändes som om det var lite för mycket guld. Så denna 16613 med blå tavla känns alldeles lagom med guld. Det är fullset precis som 16620 Datejusten...klocksnack.se
4 års väntan är över, Mmm...Paketöppning + bonus paketöppning!
Frukost på G ellé! Nope...hämta packet från s.k.posten :banghead: passade även på att pantamera (not) Känner mig som Kalle, i Kalle & chokladfabriken när han hittat den sista Golden Ticket! Spänningen är alltid lika kul, som julafton för barn. Finns ju chans att man blir besviken när...klocksnack.se
Då var det klaaart då, vi kör en paketöppning till! En triss blev till ett fyrtal!
Men efter att Urinvånaren har haft sin unboxing så känns detta som en fis i rymden Hahaha, tar av mig hatten och gratulerar i alla fall, snyggt jobbat Urinvånaren! Fick lite ont i röva också :oops: Men, men efter lite jobb för att få hem klockan så fanns det bara en utväg, och det var att åka...klocksnack.se
Paketöppnings dags, det blir lite si, det blir lite så, det blir lite mitt i mellan...
Jaha...kära medlemmar, administratörer och moderatorer! Då var det dags för en liten, liten paketöppning igen, kommer att bli en paket öppning i två delar, så för att få med allt godis så klicka på videolänken till att börja med, ber om ursäkt för den dåliga skärpan. ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤ ¤...klocksnack.se
Just Me MyWatch And I (paketöppning)
LIVE FRÅN POSTEN :doctor:! Då var det dags för en liten paketöppningstråd igen. Ni som följde mina trådar. Hur skramlar du ihop Snabba Cash till en ny klocka del 1, jo... Och..Hur man skramlar ihop till snabba Cash del: 2, vet att jag vill belöna mig med en ny klocka för väl utfört arbete. På...klocksnack.se
Affe Studios Presents...
Paketöppning: The ROLEX SWEEP PART 2. Ej för känsliga tittare :watching:! Tänk att det kan vara så lönsamt att gräva lite här och lite där. Såga lite, hyvla, limma, kladda lite färg så att det ser OK ut, JA, det är kanske dagas att hitta på något mer att renovera, för det verkar fylla på...klocksnack.se
Paketöppnings dags, med garanti för att det är Rolex som hägrar...ellé?!
Då var äntligen dagen inne för en paketöppning, ni som följde mig i tråden, " Jag har bestämt mig, nu skall "SKITEN" bort... https://klocksnack.se/threads/jag-har-bestämt-mig-nu-skall-skiten-bort-och-nu-är-jag-definitivt-där-mina-damer-och-herrar.34290/ Vet ju att jag skulle belöna mig med en...klocksnack.se
Paketöppning; Rolex KING .....
Men vi skall inte gå händelsen i förväg! Denna klocka är nog den mest udda klockan i min lilla samling, och kanske inte det första man tänker på att jag skulle kunna ha i min ägo. För det andra, så gick jag helt emot mina principer när jag köpte klockan, en klocka måste minst ha cert, det är en...klocksnack.se
Paketöppning; Rolex Sophia Loren eller som dom flesta kanske känner till den som...
GMT 16760. Spännande. Va fan är det där, får man pengar också?! Nu hoppas jag verkligen att jag har kommit i hamn, för man brukar ju säga tredje gången gillt, detta är min senaste Fat Lady köp, köpt på Kaplans auktioner förra lördagen, dom två jag redan har i samlingen är bra, inget att...klocksnack.se
Paketöppning; kronograf i ädelmetal är vad som har ramlat in idag...
Faktum är ju att Breitling har en väldans trevlig historia om man bara är villig att göra sin research, här har jag saxat lite från en mycket trevlig sida om just denna modellen CHRONOMAT. Som ni kan läsa så tillkom den första generationen av denna ikon i början av 40-talet, och sedan såg den...klocksnack.se
Paketöppning, var det någon som sa; NOS, ( New Old Stock ) ellé!
Vi börjar med lite bilder för att få upp stämningen. Då jag är något av en samlare, det kan jag nog erkänna bara så där, jag samlar på det mesta, allt från seriealbum, serietidningar, Ericsson mobiler, Modellbilar, fina snäckor, knivar, kepsar, DVD, Kokböcker, apor osv, men vänta fan, jag...klocksnack.se
Paketöppning; Limiterad upplaga av Punainen Nuoli!
Från slutet av 80-talet och minst fram till mitten på 90-talet så var det jäkligt fett att bära denna klocka, för om du var nått, så skulle du ha detta märke på handleden. Visst, säkert beroende på var du kom ifrån i landet bör nog tilläggas, men i Västerås där jag växte upp under den utsagda...klocksnack.se
Paketöppning; Rolex Date 15010.
Hallå klocklovers! Vill presentera mitt senaste nyförvärv! Denna Rolle är varken schef, schtek, flådig eller gral! Däremot är den i jävligt gott skick, förmodligen opolerad! Har som sagt varit på Kaplans Kvalité Auktion idag! Och jäklar vilka fina klockor det fanns! För än annan som är tarv...klocksnack.se
Paketöppning...Breitling HAJ!
OJ! Trodde faktiskt inte detta skulle kunna hända, Men jag har faktiskt köpt på mig en kvartsklocka! Gillar generellt inte kvartsklockor, är något med sekundvisaren som jag inte går igång på, gillar mer när den flyter fram som det gör på dom automatiska. Senast jag köpte en kvarts klocka, var...klocksnack.se
Paketöppning; hur fan tänkte du här Affe?! Nu med en liten uppdatering angående kronan kl: 6.
Helt ärligt så vet jag inte! Men jag har kollat in denna Breitling World 80840 länge, Hm säkert i 15-20 år utan att ha kommit till skott! Men nu dök denna klocka i alla fall upp, på Kaplans Auktioner på lördagens Klockor. Till en början så tänkte jag faktiskt skita i att lägga bud! Men så...klocksnack.se
Paketöppning; 18K GULD dykare med sina 1000m i vattentäthet!
Passande låt till en riktigt GRYM klocka! Yellow - Oh Yeah Kan inte finnas många märken/tillverkare som gjort om den bedriften att tillverka en klocka i 18K Guld och som även klarar av 1000m i Water Resistance. I detta fall, så gjordes denna modell både i gult och vitt guld, det ni, det är...klocksnack.se
Paketöppning; När en IKON äntligen landade i samlingen, vägen har varit lång och brokig!
Ibland måste förnuftet vinna över fullsetsnörden tänkte jag... Men det visade sig att denna klocka var mer komplett än vad Kaplans skrev ut på sin hemsida/butiken! Haha...va fan är det här tänkte jag! SHIT! Följer ju med både manual och den lilla boken International Warranty, där man...klocksnack.se
Som sagt var, dom flesta klockorna jag har presenterat finns faktiskt kvar, och sen har jag ett gäng som inte sitter på handleden lika ofta som vissa andra dom som jag lägger upp, är dom som jag bär frekvent!
Jaja...har varit 10 roliga år, hänger man på ett sådant här forum, så får man även några kompisar! Har lärt känna jätte många sköna människor genom åren, men det finns ett gäng som man har kommit riktigt nära som man har träffat fler än en gång och som har kommit och blivit väldigt nära vänner. Utan ranking , @jabla, @laketwig , @Husse , @Allan Ballan , @sjökvist , @TiE , @Simpatico , @Pelarn , @Pauledward , @Patron Ur. , @andheg , @You Can Call Me Al , har säkert glömt någon.
Tack alla ni medlemmar som gör det här forumet till var det är! Stort TACK till @hook och @Leben + alla moderatorer som håller igång detta forum så att vi alla klocknördar har någonstans att hänga om dagarna.
Vem vet, man kanske har ett 20 års JUBILEUM 2033, Hehe... fast det får tiden utvisa, vad är det man säger, den som lever får se!
OVER AND OUT!
Mvh // Affe
Du måste ju åka tillbaka till Helsingfors och så be om bytesrätt